قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
النتائج 1 إلى 5 من 5

افتراضي الامهات..تبكى ..وتشتكى..لعيد..الام..غياب..ال بر..وظهور..العقوق و..

**
    بسم الله الرحمن الرحيم**
    أمـــــــــــــــــــــــ ــى*****

....
    عيد الام قرب اكيد كل واحد منا هيجيب هديه جميله لآمه بس انا عايزه اسألك هتجيبلها ليه علشان ايه هاولك اربعاصناف وانتا اختار هاتجيبها ليه :-

أولا
    علشان اصحابى وقرائبى واخواتى هيجيبوا "يعنى تقليد".

ثانيا
    علشان متعود انى لازم بجيب لها حاجه فى اليوم ده وبابا بيديك الفلوس "يعنى عاده".

ثالثا
    علشان اسكتها وخلاص علشان بتفضل امى تقولى عيد الام جاى لما اشوف هتجيبلى ايه "يعنى بالفرض".

رابعا
    علشان انتا مقدرها وبتحبها وبتحاول تقولها فى اليوم ده انتى اجمل واروع شخس موجود فى حياتى لازم تكونى ملكه فى اليوم ده وطبعا فى باقى الايام وتقول لها لو قدمتلك عمرى كله موش كفايه عليكى دا انا مدين ليكى بعمرى كله انتى اللى خلفتى وانتى اللى ربيتى وانتى اللى استحملتى علشانى كتير وابوس ايدها ورجليه واخليها تدعيلى وهذا قمة العباده يعنى "حب وتقدير".
    ،،،
    لكن هناك ابناء كثيرا ما تقابل المعروف بالاسائه والاهتمام بلا مباله يتمتمعون بالجحود والانانيه والفظاظه والقسوه يقابلون الاحسان بالاسائه واليسر بالعسر والكرم بالبخل ويحولون جمال المعروف الى قبح المعروف وكيف ذلك؟ ساتحدث فى نقاط سريعه عن بعض اساليب عقوق الوالدين:-
    **
    قصور الابناء فى النفقه على الامهات بدعوى انه ليس لديه اموال وينفق على اولاده وزوجته حق النفقه ببزخ واتراف.
    **
    يضرب امه ضربا وحشيا بدعوى انها لا تسمع الكلام او يريد اخذ مالها وذهبها او لانها اغضبت زوجته او لانها اغضبت اولاده .
    **
    يذهب بها الى دار مسنين لانه لا يجد وقتا لرعايتها/ لتضجر الزوجه من وجودها/ لان الشقه ضيقه هيا هتعيش فين يعنى / لان الزوجه تقول اشمعنى انا اللى اشيلها مهيا ليها بنات هما أولى وانا مالى.
    **
    اجيب لها واحده تخلى بالها منها انا باقرف من مرضها وموش فاضيلها وابقى اطمن عليها بالتليفون او الموبايل انا عندى نادى وشغل ربنا يقدرنى ومسئوليات اهم.
    **
    اشخط فيهم دائما واسبهم والعنهم بدعوى انك لاتعلم ماذا فعلوا بى وانا صغير.
    **
    ادعى عليهم دائما واقول ربنا ياخذهم علشان اعرف اعيش مثلما اريد اتحرر و..........
    **
    اموتها بقى علشان اورثها وعلشان متارفنيش وكثير اللى اكيد انتو اجدر منى عقليا لتعقله والالمام بها.

لكن والله توارت بين سطورى العديد والعديد من اساليب العقوق خجلا منى لذكرها وعدم استطاعه لكتابتها لفظاظتها وقسوتها لو قرأت الجرائد لوجدت الكثير من الجرائم المستخدمه فى العقوق تجدها مفننه منتقاه مختلفه عن بعضها مستخدمه باتقان ماهر
    .

...
    يا اخوتى ما الجريمه الاتى اقترفموها اهى لانهم اوجدوكم بالحياه دللوكم او احزموا تربيتكم يا اخوتى كلا منا تربى وبه قصور جمه يحاول الان ان يرممها لكى يتماشى مع حياته ويتعايش بها لكن والله هما ربونا على قد ما عرفوا ربونا افضل تربيه تتناسب مع العصر الذى تواجدوا به فارحموهم ارحموا ضعفهم وكبر سنهم وثقوا تماما انه كما تدين تدان"بكره يكون عندك اولاد وسيفعلوا بك مثلما فعلت انت مع امك" انت تقول انا خلصت تارى ورديت اللى هما عملوه فيا لكنك تناسيت ايه جميله فى سورة الرحمن تقول"هل جزاء الاحسان الا الاحسان" اوضحهالك اكتر لو انتا واقف انتا واصحابك وعملتوا دايره وطلب منكم اولكم تمرير جنيه بينكم الى ان يصل اليك فهل سيصل لك جنيه اخر ام نفس الجنيه يعنى على قد ما هتدى هيرجعلك غير ناقص او منقوص وساعتها لا تلومن الا نفسك .

اقرا واسال نفسك وشوف الجنيه هيوصل اد ايه وصالح نفسك وارحم امك كى ترحم وبرها واعرف حقها وحتى لو عرفته لن تقدر ان توفيه لها وحاسب من عقوقها اللى وراه النار فاتحه حضنها ومستنيه اهلها واحبائها اللى هيكونوا وقودها وغذائها
    .

وطلبى منكم ان كل واحد يرد ويدعى لامه بدعوه وتبقى دى اكبر هديه تعلموا وتعلنوا بيها كل عضو وعضوه بالمنتدى كيفية حبك لامك بظهر
    الغيب سواء كانت فوق التراب ام تحته وربنا يسامحنا كلنا على افعالنا واقوالنا وتقصيرنا فى حق امهتنا يا رب استجب يا سميع الدعاء ومجيب الرجاء.

"
    اسأل الذى جمعنا فى دنيا فانيه ان يجمعنا ثانيه فى جنه قطوفها دانيه"

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

والله الام من اجمل النعم علينا ويا رب بارك في اعمار امهاتنا وارحم الاموات منهن

الام صعب نتكلم عنها حقيقي ما بيخلص الكلام عنها
    الام بتحتمل ما لا يحتمله اي انسان آخر في حياتك
    انت ممكن تسيء لها وهي تبتسم لك وتقلك يرضى عليك

الله يخليها وما يحرمنا منها
    عن امي بقول عظيمة بكل معنى الكلمة
    عامله دور الاب والام والاخت والصديقه
    حنونة وقاسيه برضه
    حسب الموقف
    الف شكر لك
    تسلم

الصورة الرمزية mona roshdi
    mona roshdi غير متواجد حالياً المشرفه المميزه للأسلامي العام والصوتيات والمرئيات الاسلامية
    ساكن في
    خلف دائرة الأحذان
    مقالات المدونة
    1
    النوع : انثيEgypt

الام هى نبع الحنان والصدق والطهور
    وتحمل المصاعب من أجل أبنائها
    فـ بأقل التقدير أن اتزكرها بدعائى لها
    بارك الله فى الاحياء منهم ورحم الاموات

ساكن في
    المحلة الكبرى
    النوع : ذكر Egypt

ربنا يحمى كل الامهات ويارب اشفيهم وارحمهم واجعل لهم مكانة كبيرةفى الجنة

شكرا ليك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طيــــــف عابـــــر مشاهدة المشاركة
    والله الام من اجمل النعم علينا ويا رب بارك في اعمار امهاتنا وارحم الاموات منهن

الام صعب نتكلم عنها حقيقي ما بيخلص الكلام عنها
    الام بتحتمل ما لا يحتمله اي انسان آخر في حياتك
    انت ممكن تسيء لها وهي تبتسم لك وتقلك يرضى عليك

الله يخليها وما يحرمنا منها
    عن امي بقول عظيمة بكل معنى الكلمة
    عامله دور الاب والام والاخت والصديقه
    حنونة وقاسيه برضه
    حسب الموقف
    الف شكر لك
    تسلم
    والله رد بليغ وحكيم ورائع
    عن الام التى ل تكلم كل جزء فينا
    وشكرها لن يوفى حقها
    بارك لله فيك استاذى على
    تلك الرد المميز

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)