قهوتنا على الانترنت
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 35
  1. ملحوظة ريجيم د/بهاء ناجى لمن يهمه الامر

    أناعضوة جديدة فالكافيه و باشكر كل الاعضاء على المعلومات والمواضيع الجميلة ومبسوطة أوى من الموقع وانشاء الله احاول افيد واستفاد منه
    والى عاوزريجيم الدكتور بهاء ناجى الى ببرنامج الدين والحياة على قناة النيل دى 3أسابيع منه يارب تعجبكم وده ريجيم آمن وصحى وانشاء الله هبقى اعرضلكم الباقى
    الاسبوع الاول
    الفطار
    كوب شاي أو نيسكافيه بلبن خالي الدسم + ملعقة عسل نحل +ملعقةمربي دايت
    +
    قطعة جبنة بيضاء او قربش +2 توست ريجيم أو رغيفسن

    الغذاء:
    اليوم الأول: 1/4 فرخة + سلطة + خضار مسلوق أو مشوي + ملاعقأرز 4
    اليوم الثاني: قطعة لحمة مشوية + سلطة + خضار + ملاعق أرز 4
    اليومالثالث: تونة +سلطة + 2 توست أ رغيف سن
    اليوم الرابع: 1/2 كيلوسمك مشوي + 4ملاعق أرز + سلطة
    اليوم الخامس : 1/4 فرخة مشوية + 1/4 كيلو بطاطس مشوية أومسلوقة + سلطة
    اليوم السادس : علبة تونة + 2 توست سن + سلطة
    اليوم السابع: 8ملاعق فول مدمس + ملعقة صغيرة زيت زيتون + سلطة + رغيف سن أو 2توست
    العشاء
    زبادي + ثمرة فاكهة2

    ملاحظات:
    يمتنع عن السكريات
    تزيد كمية الأرز بمقدار 2 ملعقة لمن هم فوق ال100 كجم
    من أهم مميزات هذاالريجيم ان مبني علي الهرم الغذائي فلا تحدث معه انيميا او دوخة او تعب حتي فيالأسبوع الأول
    يكون معدل النزول بطيء لأنه نزول صحي بلا رجعة
    يفضل طبعاممارسة رياضة المشي ساعة كليوم
    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    الاسبوعالثانى

    الأفطار:

    كوب شاي أو نيسكافيه بلبن خالي الدسم+ ملعقة صغيرةعسل + ملعقة صغيرة مربي دايت +3ملاعق فول أو بيضة مسلوقة + 2 توستسن


    الغذاء:

    اليوم الأول: وجبة مفتوحة

    اليوم الثاني: علبةتونة + سلطة + 2 توست ريجيم أو رغيف سن

    اليوم الثالث : 2 شريحة بيتزا + سلطة

    اليوم الرابع: 1/2 كيلو سمك مشوي + 4 ملاعق أرز + سلطة

    اليومالخامس: 1/4 فرخة مسلوقة او مشوية + 6 ملاعق مكرونة + سلطة

    اليوم السادس: تونة + سلطة + توست ريجيم 2

    اليوم السابع: 5 مغارف شوربة عدس + سلطةخضراء

    العشاء:


    قطعة جبنة بيضاء أو بيضة مسلوقة + 2 توست + 2 ثمرةفاكهة

    ---------------------------------------------------------------------------------------------

    الاسبوعالثالث


    الأفطار:
    كوب شاي أو نيسكافيه بلبن خالي الدسم + 1 كرواسون أوباتيه أو فنجان كورن فليكس بلبن خالي الدسم



    الغداء
    اليومالأول:واجبه مفتوحه


    اليوم الثاني: 1/2 كيلو سمك مشوي أو 2 قطعة سمكفيليه مشوي+4 ملاعق أرز + سلطة


    اليوم الثالث: 8 ملاعق كشري + سلطة
    اليوم الرابع : سيخ شيش طاووق (8 قطع) +سلطة+ 2رغيف سن


    اليومالخامس: 2 هامبورجر مشوي+ سلطة + 2 توست
    اليوم السادس: 2 هوت دوج مشوي أو مسلوقأو 4 أصابع كفتة + سلطة + 2 عيش فينو سن


    اليوم السابع: صدر فرخة مشوية + سلطة




    العشاء:

    قطعة جبنة بيضاء + 2 توست سن
    او 3مغارف شوربة خضار



    ملاحظات :
    الكرواسون أو الباتيه يكن متوسطالحجم
    -----------------------------------------------------------------------------



  2. #2

    افتراضي

    شكرا علىاهتمامكم بينا وانا عضوة جديدة واتمنى تقبلونى معكم وحلو قوى رجيمات د.بهاء ناجى وياريت تكملوها

  3. #3

    افتراضي

    انا ام اسراء ياام يوسف عضوة جديدة لسة النهاردة وانا متابعة البرنامج وماشية علية من شهرين وماشاء الله عامل معايا شغل جامد بس عايز الصبر للى بيبدا

  4. تمام

    مبسوطة ان الريجيم عجبكوايايمان وأم اسراء وعلى فكرة انا بقالى كتير فموضوع الرجيم ده وعندى ريجمات حلوة أوى كنت عملاها مع دكتورة كويسة أوى انشاء الله هبقى اكتبهالكم وانشاء الله نشجع بعض

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    19 - 11 - 2007
    ساكن في
    الاردن
    العمر
    25
    المشاركات
    14,186
    النوع : انثيJordan

    افتراضي

    شكرا كتير لالك على الموضوع والنصائح
    بارك الله فيكى

  6. افتراضي

    شكرا لمروركم على موضوعى وانابشكرك على كل مواضيعك الجميلة دى وعندى طلب معلش لو عندك وعند حد من الاعضاء رجيم الدكتور بهاء بتاع النهاردة الى هو بعد السى فودعشان محضرتش الحلقة ياريت تكتبهولى عشان مهم بالنسبالى اوى وشكرااااااااا خالص وجزاكم الله خيرا
    التعديل الأخير تم بواسطة ام يوسف-بيومى ; 7 - 4 - 2009 الساعة 02:45 AM

  7. #7

    افتراضي

    ام يوسف كيفك اخبار الرجيم معاكى اة للاسف الشديد انا كمان لم اتمكن من مشاهدة البرنامج بس ان شاء الله حجيبة واكتبة
    مع تحياتى

  8. افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام اسراء مشاهدة المشاركة
    ام يوسف كيفك اخبار الرجيم معاكى اة للاسف الشديد انا كمان لم اتمكن من مشاهدة البرنامج بس ان شاء الله حجيبة واكتبة
    مع تحياتى
    انا الحمد الله انتى عامله ايه ياأم اسراء الصراحة انا لسة مبتدية الرجيم ده لسه مكملتش اسبوع بس خسيت شويه وبقى قوللى بيخسس حوالى كام فى الاسبوع عشانابقى عامله حسابى بس عشان خاطرى لو عرفتى الرجيم بتاع الاسبوع ده اكتبهولى لو سمحتى وانا هاكتب دلوقتى الرجيم بتاعه من الأسبوع الرابع للسادس فموضوع جديد ابقى شوفيه وشكراااااا على سؤالك ربنا يخليكى ويجازيكى خير

  9. افتراضي

    ماشاء الله ريجيم جميل جداااااااااا
    ومناسب لاي حد

  10. تمام

    شكرا جدا على الانظمة دى انا جربتها و بتجيب نتيجة حلوة وانصح اى حد عاوز يعمل رجيم وخايف من الجوع و الحرمان يجرب النظام ده مافيش جوع ولا حرمان

 

 
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • مش هتقدر تضيف مواضيع جديده
  • مش هتقدر ترد على المواضيع
  • مش هتقدر ترفع ملفات
  • مش هتقدر تعدل مشاركاتك
  •  
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات مصراوي كافيه 2010 ©