قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 9 من 12 الأولىالأولى ... 56789101112 الأخيرةالأخيرة
النتائج 81 إلى 90 من 116
  1. افتراضي من اجل مصر

من أجل مصر
    نفسى الناس تفهم يعنى أيه ديمقراطية وأن الديمقراطية مش معناها بس أن كل واحد من حقه يطيح فى الناس والدنيا زى ما هو عايز وبس أن الانسان يكون عارف اللى له ومش عارف أن اللى عليه لان الديمقراطية معناها:
    كفتين كفة فيها حرية = الكفة الثانية مسئولية

انا عن نفسى نفسى التعليم يكون احسن بش قصدى سهل بس يبقى مفيد وممتع
    ويبقى فى امان وحريه ومنخفش من حاجه بعد كده

3. تشجيع مصر

السلام عليكم جميعا
    الحاجه فعلا الى نفسى او بحلم اشوفها فى مصر هى النظام بمعنى النظام فعلا

ساكن في
    فى اعماق احزانى وامالى
    النوع : انثيEgypt الفريق المفضل  : الاهلي

كل الى بتقلوه ده صحيح نفسنا نغير ونتغير بس للاسف ده مش بالكلام ده بالفعل فيا ريت كل واحد يبدأ بنفسه الاول ويحاول يصلح من اوضاعة وبالتالى لو كل شخص عمل كده فى حجات كتير هاتتغير ان شاء الله وربنا يوفقنا جميعا

5. افتراضي

انا والله نفسى الحال كله يتغير لان بقى فى مشكله كبيره جدا مفيش ثقه عند حد فى اى حد
    فياريت ترجع الثقه عند كل الناس

6. افتراضي

نفسي اغير في بلدنا حجات كتير
    اهمها 1-الرشوه 2-الغش
    [IMG]file:///F:/عبدالرحمن/صور/1199087639.jpg[/IMG]

7. افتراضي

بسم الله الرحمن الرحيم
    ما اروع المصريين وما اجمله من شعب اذا تركت له الفرصه احبابي المصريين ان بلدكم هي البلد الوحيده التي ذكرت في القران في 3 مواقع عل حد علمي
    في قوله تعالى (وقال الذي اشتراه من مصر اكرمي مثواه ) سورة يوسف 21
    وايضا في قوله تعالى(فلما دخلوا على يوسف اوى اليه ابويه وقال ادخلوا مصر ان شاء الله امنين )سورة يوسف 99
    وايضافي قوله تعالى (ونادى فرعون في قومه قال يقوم اليس لي ملك مصر )
    كما ان رسول الله اوصى باهلها خيرا في قوله لاصحابه(ستفتح عليكم مصر فاستوصوا باقباطها خيرا واتخذوا منها جنودا كثيرا فانهم خير اجناد الارض)او كما قال صلى الله عليه وسلم
    فابشروا خيرا واعلموا ان حضارة بلادكم هي حضارة 7000 سنه وان اجدادكم هم اول من وضعوا قواعد واساسات الكثير من طرق العلم ان لم يكن كلها مثل (الطب /الهندسه/الفلك/الزراعه/الصناعه)والكثير الكثير
    لكن اين ذهبت هذه الاشياء وما سبب التأخر الغير عادي اذا كنا نحن اصل الحضارات
    ذهبت مع احقاد الاستعمار (الفكري /النفسي /المعنوي)فلقد استطاع الاستعمار والمستعمرين اخذ هذه القواعد لانفسهم وتركوا لنا (الاحقاد /الضغائن /السرقات /حب النفس/الغش /الخداع .................................................. ...........................الخ
    اما من وجهة نظري المنواضعه اريد ان ارى مصر في مكانتها الطبيعيه في مقدمة الامم فهذا من اقل حقوقنا وذلك ب:
    ان اجد علماء في الطب حتى تكون الوجهه الى هذه البلده في كل التخصصات بدلا من الاتجاه الى الغرب
    ان اجد المزارع المجتهد الذ ي يعمل ويجد وينتج كل المحاصيل الزراعيه ليسد حاجتنا ثم نصدر ما تبقى وهو الكثير الى الدول الاخرى
    ان اجد علماء الذره يجتهدون ويكونون بافكارهم الدرع الواقي لهذه البلد
    انا اجد كل الصناعت التى نحتاجها في حياتنا اليوميه والتي يحتاجها كل البلاد العربيه مكتوب عليها صنعت في مصر وبايدي مصريه وان تكون افضل المنتجات من نوعها
    اما الامنيات فهي كثيره من اجل هذه البلد لكن دعونا يد في يد نبني هذه البلد من الجديد فقد اتيحت الفرصه لتحقيق الاحلام
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

8. افتراضي

سلام الله عليكم جمعيا انا عن نفسى شخصيا نفسى فى حاجات كتير ........
    نفس ميكنش فيه ظلم من ظباط الشرطة فى معملتهم للمدنين
    تتوفر فرص عمل للشباب اللى مش لقى شغل وفيه شباب بيضطر انو يتغرب عشان لقمة العيش وممكن الغربة تاخده وميرجعش بلده تانى
    ميكنش فيه فيه معملة ذل واهانة فى الهيئات الحكومية لما الواحد بيحب يطلع اى ورقة رسمية
    يتوفر سكن للناس اللى مش لقيه سكن وسكن للشباب اللى عايز يتجوز ويرجعوا يقولوا هو فيه انحراف ليه بين الشباب حاجات كتير ة لازم تتغير الظلم اللى كان الشعب ضايقه فى كل معاملات حياته من اسعار غالية ومرتبات مش مكفية احتياجات البيوت :(

9. افتراضي

انا بقه نفسي كلنا نحب مصر بجد ونخاف عليها ومش نقول وانا مالي اوماليش دعوه لازم كلنا نخاف علي غيري وغيري ونحاول كلنا نرجع لمصر هبتها ومجدها ونكون كلنا ايد وحده وناشاء الله ده هيحصل لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

10. افتراضي

نفسي نفتكر إن احنا فراعنة ولنا أصل أثر في الحياة على الأرض منذ آلاف السنين
    نفسي الحرامي يعرف انه بيسرق بلده قبل ما بيسرق الشخص أو المكان
    نفسي التربية الوطنية ترجع تاني

صفحة 9 من 12 الأولىالأولى ... 56789101112 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)