قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14
    ساكن في
    الشرقيه
    النوع : ذكر Egypt الفريق المفضل  : الاهلي

افتراضي ضرورى تقروا الكلام ده قبل ما تقرر هتقاطع موبينيل ولا لاء

من يومين تقريباً ظهر خبر مصحوب بصورة (ميكي ماوس بدقن وميني ماوس بنقاب) والخبر بيقول أن الصورة دي المهندس/نجيب ساويرس نشرها على حسابه بتويتر ، وان الصورة استفزت مشاعر المسلمين (خاصة السلفيين) وتم رفع دعوى قضائية ضد نجيب وكمان –وده الاهم- حصلت حملة مقاطعة لشركة موبينيل وتخلص من شرائح الموبايل بتاعتها ، رد فعل نجيب كان أنه اعتذر على حسابة بتويتر .. و بس
    وبما اني مش بهضم حكاية الهزار خصوصاً ان نجيب لديه من الامكانيات انه ينشر اعتذاره في كل القنوات والبرامج والجرايد كمان ، انما هو اكتفى بنشره الكترونياً فقط ( نتذكر المدعو حازم شومان لما قل ادبه على البرادعي وبنته ، طلع اعتذر في كل حتة وكان ناقص يروح للبرادعي بيته يعتذرله ) رغم انه مش غني زي نجيب .. شيوخ الفضائيات دول كبيرهم كام عربية "هامر" وكان الله بالسر عليم .
    طب ايه الحكاية .. نجيب ساويرس –رغم اني مش بحبه – رجل اعمال ذكي جدا وبيحسبها بالورقة والقلم ، والدين دلوقتي اصبح سلعة وكله بيتاجر بيها يا اما على القنوات يا اما في الانتخابات وبالتالي أكيد في سر ورا الحكاية .. قبل ما اقولكم السر تعالوا نعرف حبة معلومات:

شركة موبينيل (الشركة المصرية لخدمات التليفون المحمول) : هي شركة تمتلك شركة " فرانز تيليكوم" الفرنسية نسبة 71.25 % من اسهمها ، وتمتلك فيها شركة "اوراسكوم للإتصالات" 20 % من اسهمها ، الشركة تعمل في مصر فقط.

أوراسكوم للاتصالات : هي شركة مصرية يمتلك المهندس/ نجيب ساويرس وعائلته 51 % من اسهمها ، وله حق ادارتها كونه مالك الحصة الأكبر، الشركة تعمل في الجزائر – العراق – زيمبابوي – هونج كونج - باكستان – بنجلاديش ، ومصر.

يبقى نعرف من هنا أن نجيب ساويرس يمتلك في "موبينيل" 20 في الماية بس من الأسهم بشركته اوراسكوم للاتصالات ، اللي هو اصلا بيمثل فيها 51 في الماية ، يبقى هو تقريباً بيملك 10 في الماية بس من اسهم موبينيل.

قيمة السهم اللي بيمتلكه نجيب ساويرس في شركة اوراسكوم للاتصالات 4 جنيه تقريبا.
    بينما قيمة السهم اللي بيمتلكه في موبينيل 130 جنيه تقريبا.

ساويرس من اسبوع تقريبا – خبر نشرته مجلة البورصة - قرر انه يعمل تقييم لاسهمه في اوراسكوم وتقييم لاسهمه في موبينيل عشان يبادل ويشتري اسهم اكتر في موبينيل- اللي السهم بتاعها ب 130 – ويبيع اسهمه اللي اوراسكوم – اللي ب 4 جنيه
    طيب نيجي بقى للجزء المهم .. لأننا دولة متخلفة فكرياً وثقافياً ، ولأننا معتقدين ان العالم كله بيحارب الاسلام ، ولمجرد اننا معتقدين اننا لو صلينا الفجر جماعة يبقى كل مشاكلنا اتحلت ولأن العالم كله ساعدنا نقتنع بده فعلاً ، بدأت حملة المقاطعة اللي عملها اخواننا المدافعين عن النقاب واللحية .. وبدأت اسهم شركة موبينيل في البورصة بدأت في الهبوط .. وبالتالي سعر السهم بيقل
    طب ليه ؟؟ علشان المهندس العبقري نجيب ساويرس لما يجي يعمل التبادل يشتري الاسهم بسعر ارخص كتير من سعرها ... وبعد كدة ممكن يبقى يعتذر للعالم كله ويروح يبوس دقون المسلمين دقن دقن .. ويتبرع لبناء 10 جوامع ومش بعيد كمان يعلن اسلامه عشان الشعب المصري – الطيب اوي – يسامحه .. وممكن كمان ينزل شوية عروض حلوة من بتاعة اتكلم الاسبوع كله بربع جنيه .

حكاية اخيرة .. اواخر السيتينات لاحظت شركة كوكاكولا ان المنافس الوحيد لها في العالم هو – مياه الحنفيه – قبل ذلك كانت شركة كوكاكولا امينة جدا لمبدأ (انتاج السلعة الواحدة ) ، لكن مع تزايد المنافسة ماذا فعلت؟؟ ... انتجت شركة اكواشيم التابعة لكوكاكولا زجاجات المياه المعدنية كي تنافس بها نفسها ومياه الحنفية .. على رأي احمد حلمي : كل نفسك قبل ما حد ياكلك
    -------------------------------------------
    امريكا بتصنع السلاح وتبيعه لأفغانستان والعراق وبعدين بيحاربوها بيه وبالتالي شركات السلاح تبيع اكتر .. امريكا تدعم الحكومة السودانية بالسلاح وتدعم الثوار السودانيين بالسلاح .. السعودية تحكم باسم "الدولة الاسلامية " وتحتكر بترول الدولة كله للعائلة المالكة .. وعد بلفور لتسكين الصهاينة فلسطين كان الهدف منه حماية المصالح الإنجليزية في المنطقة عن طريق حليف قوي بعد تزايد قوة مصر وانفصالها عن الدولة العثمانية ...... الخلاصة .. حركة المجتمعات تحكمها المصلحة والمكسب والخسارة .. ورجال الاقتصاد والسياسة بيتعاملوا مع الدين كوسيلة للكسب والسيطرة .. وهذا ما كان يقصده "كارل ماركس" حين قال أن الدين أفيون الشعوب ...

العالم يحكمه دفتر شيكات كبير

افيقوا يرحمكم الله
    (تم تعديل اسعار الاسهم بعد كتابة المقالة بفترة حتى تكون متطابقة مع السعر الحقيقي ،ولكن تظل النسبة بين الرقمين كما هي )

مــــــــــنـــــــــــــ ـــــــقـــــــــــــــــ ــــــــــــــول عــــــــــــــــــــــــ ن :

إسلام المصري

ساكن في
    El Faiyûm, Al Fayyum, Egypt, Egypt
    مقالات المدونة
    3

انا كنت قرأت مقاله اسلام بالامس .. لكن اولاً : لا يعجبنى فيها بدايه مقدمته
    لما نعتنا بالبقر ..

ثانياً .. هذه المقاله تشير الى ثلاث جوانب
    اولها : ان يكون الكلام ده صحيح .. وان شاء الله ربنا هيعنا برده عليه
    ثانيها : ان ممكن يكون الكلام ده عباره عن هواجس لاسلام المصرى وتوقعات من الممكن ان يحدث , اعتباراً بما يريده ساويرس من تبادل الاسهم من اوراسكوم لموبينيل ..
    ثالثها : والاخطر ان يكون هذا مُسيس من ساويرس .. لكى يقف البعض للحظات ويفكروا بان يكون هذا صحيحاً , ولا يتخذوا موقفاً ضد ساويرس وموبينيل .. ويكون ساويرس بيلعب على كده علشان العملاء
    لا يتركوا موبينيل

لكن فى كلا الحالات مهما ان كان ولو حدث بان الشعب كله يقاطع موبينيل .. وساويرس ينول ما يريد من الاسهم .. فمهما ان فعل فلن ينصاع له احد يا محمد .. خلاص " فركش زى ما بيقولوا " ^ـ^

الناس بدأت تفوق

ويمكن انا بقدم الشكر لكل من يفتعل مثل هذه الامور لانها بتبينلنا ان الشعب فاق وقام من سباته العميق
    الذى ظل لمئات السنين ..

فخذ موقفك وانصر دينك ولا تنظر الى الوراء ولا تسمع الى من يريد ما لا تريد ..
    التعديل الأخير تم بواسطة ~ man neO ~ ; 28 - 6 - 2011 الساعة 03:05 PM

ساكن في
    الشرقيه

اولا الف شكر ليك على الاسلوب المتحضر فى الرد و هذا ما نتمناه من جميع الشباب فبارك الله فيك
    ثانيا انا نقلت الكلام ده لعرض وجهة النظر و مناقشتها فقط ولكن انا مش مؤيدها لعدة اسباب:
    1- المقاطعه هتخسر شركة اوراسكوم تيلكوم اللى بيملكها ساويرس زى ما هتخسر شركة موبينيل
    2- احنا هدفنا ان شركات سلويرس تخسر و بالتالى فسعر الاسهم مش ده اللى هيفرق مع ساويرس لان كده كده الشركه خسرانه و بالتالى هو هيخسر
    3- انا بعترض فى المقال ده على اسلوب اسلام فى الكلام عن المشايخ و بأنه نعتنا بالبقر كما فى المقال الاصلى

و لكم جزيل الشكر

4. افتراضي

بصراحة انا مفهمتش حكاية تقييم الأسهم دي

يعني انا لو قاطعت موبينيل سعر تيليكوم يرخص و اوراسكوم هيفضل ثابت ؟!

اكيد لما اقاطع موبينيل .. الخسارة هتيجي علي الاتنين

و بغض النظر عن نسبته في الشركة اللي هي 10 % ده رقم بالملايين صح ولا ايه

هتبقي خساير كبيرة

انا مش عالم اقتصاد بس ده اللي قدرت استوعبه ف يريت توضح ليا النقطه دي

و اخير

تحياتي لكـــ

( إن لله أهلين من الناس : أهل القرآن هم أهله و خاصته )
    ( القرآن شافع مشفع و ماحل مصدق من جعله أمامه قاده الي الجنة ومن جعله خلفه ساقه الي النار )
    ( لو جمع القرآن في إهاب ما أحرقه الله بالنار )
    مين معانا

همة تسمو للقمة

تسجيل خروج حتي عودة الإدارة 18/07/2011

البحث على جميع مواضيع العضو brokenheart

ساكن في
    الشرقيه

انت كلامك مظبوط
    نجيب ساويرس عاوز يوسع شراكته فى موبينيل و بالتالى لو الشركه خسرت اكيد هيخسر
    تانى حاجه انا لسه عارفها دلوقتى ان 70 % من اسهم الشركه حاليه يملكها يهود و علشان كده لازم نقاطع الشركه دى

6. افتراضي

طبعا كلامك بيوحى بانك من هواة التعامل مع الاقتصاد والسياسة بعيدا عن الدين وهذا هو الخطا بعينة .. عندما سعى الغرب لذلك لم يسعى الا لان تكون ممارساتة للحياة بعيدة عن اى قيم او اخلاق ونحن نختلف عنهم تماما .. اما بخصوص المقاطعة فاوكد لك بان كل ما يمس اساويرس من قريب او بعيد سيتاثر بتلك المقاطعة. وشكرا

7. افتراضي

انا مقتنعة جدا والاسلام اكبر من كده يعنى خدنا موقف من اسرائيل بحماس كده

8. افتراضي

المشكلة أننا بنعانى الامرين منهم يا ترى هى شركة يهودية اسرائيلية ولا فودافون

تيب لو أتفقنا على المقاطعة و فعلا خسرنا ساويرس ألاكيد أننا كمان هنخسر

موش مشكلة نخسر المشكلة أننا نتفق على رأى واحد و ننفذه و الاهم أننا نتفق

ع الشركة الاخرى اللى هننضم ليها يا ترى الافضل نختار فودافون ولا اتصالات

فيا ريت كلنا نعمم المقاطعة بمعنى أن كل حد يكلم كل اللى يعرفه و يحاول يقنعه بالمقاطعة

لسبب أهم من خسارة ساويرس أو أى حد و هو اسلامنا الحنيف

و ازاى كل حد عاوز يحقق مكاسب يهين الاسلام و المسلمين

فلازم وقفة توقف كل واحد عند حده و خصوصا أنهم يبعدوا عن ديننا الاسلامى

و يا ريت كل شباب مصر بهذا الوعى

شكرا للمعلومات الرائعة و النقاش المهذب

دمتم بود

ساكن في
    الاسكندرية
    مقالات المدونة
    1
    النوع : انثيEgyptالفريق المفضل  : الزمالك

حسبنا الله ونعم الوكيل
    زملكاويه وافتخر واللى مش عجبه ينتحر

PRINCESS ESRAA

PRINCESS MASRAWY CAFE

البحث على جميع مواضيع العضو ELBRNSISA ESRAA

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع