قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 34

انا مع حبيبه وزيد وعمر
    مشكله العنوسه هيا فعلا الى مشكله
    لكن الزواج المبكر خلاص انتهى عصره
    زمان كنا بنشوف اعلانات فى التلفزيون عن الزواج المبكر
    لكن دلوقت فى مشكله اهم
    العنوسه
    العنوسه
    العنوسه

ساكن في
    قنائى
    النوع : ذكر Egypt

الزواج المبكر مشكله فعلا بس انا شايف ان مافيش حد بيتجوز لا مبكرا ولا متاخرا ..شكرا على الموضوع
    رغم ان ناسيه صوتى مش00
    حزيييين!!
    بصى لىّ وف ملامحى 00عرفتى مين؟؟
    مصر خرست!!00مصرعميت!!
    واحنا فيييييين؟
    البحث على جميع مواضيع العضو مرسال الغد

ساكن في
    بعيد عن عيون الناس

العنوسه موجوده اها .. وتقريبا بقت مشكله المشاكل عند معظم البنات والاهالى ...
    بس لازم لما نحل المشكلة مش نعالجها بمشكلة تانية ... يعنى مش عشان نجوز البنت بدرى نضيع عليها حاجات كتيرة منها مثلا التعليم
    وبعدين الجواز مش واحد وواحدة وعلاقه وخلاص لالالالالالا
    ده تفاهم فكرى وتبادل اراء ومسؤوليه اعتقد الفتاه فى السن ده مش هتقدر عليها
    يعنى حاجة هيبقى محكوم عليها بالفشل
    خصوصا فى العصر اللى حان فيه الوقتى والتطورات والامكانايت اللى مكنتش موجوده زمان
    لا اختلف مفهوم الجواز الوقتى ..... فلازم يكون فى اعادة نظر فى المساله دى

بسم الله الرحمن الرحيم
    موضوع جميل وشيق وشائق لان الكلام ممكن مش يعجب الاسره لان الاعباء الاسريه بتجعل رب الاسره يفكر يزيح من عند بدون تفكير لان زمان ونقول زمان الوقت غير الوقت الزمن غيرالزمن يعنى من المضمون تغيرلم لا نتغير فى الفكر كان زمان المراه تتزوج مش( ----) تعلم معنى كلمه اسره وتريد الزواج فقط اما الان مفهوم الزواج اختلف خالص والدليل على ذلك نسبه الطلاق المفهوم الخاطأ وعدم الارتقاء الفكرى للزواج للبنت والولد
    المهم اذا عرفنا ان هذا مكتوب ومقدر مش يوجد عنوسه الا بمزاج الانسان وده عن تجارب ويؤمن كل واحد بذلك وحده تقول منا هوه مش حد بياتى لى هقول لكى سوف باتى بأ ذن الله لان الدين بيقول كده وده فى الرجال كذلك واحد يقول محدش بيكلمنى خالص والله العمليه مش بتتحسب كده
    العيب فينا احنا مش بعرف بعض كويس لان الاسلام قال افشو الاسلام بينكم حتى يسود الموده والمحبه
    المهم عدم الاستعجال لان الرسول صلى الله عليه وسلم (قال واياكم وخضراء الدمن قالوا وما خضراء الدمن قال المراه الحسناء فى المنبت السوء

5. افتراضي

اللهم لى وبارك على سيدنا محمد

نايس توبيك

ساكن في
    Damanhûr, Al Buhayrah, Egypt, Egypt
    Egypt

موضوع جميل يا ريم بس الموضوع دا مشكلة فعلا بس حاقولك حاجه الموضوع دا كان منتشر فى المناطق الرفية فعلا و الصعيد بس دا كان زمان حاليا اصبح فيه بنات ريفيين و صعايدة بيتعلموا و بيوصلوا لمستوى راقى من التعليم بالتالى الثقافات اللى كانت سائدة فى الاول اتغيرت و ثقافة ان البنت مالهاش غير بيتها و ماينفعش انها تتعلم برضه اتغيرت و دى الثقافة اللى كانت بتؤدى للزواج المبكر حاليا المشكلة الاكبر هى فعلا العنوسة اللى فى تزايد مستمر دلوقتى نسبة كبيرة من البنات مش بتتجوز قبل 28 سنة لصعوبة الظروف الخاصة بالمقبل على الزواج و المصاريف الهائلة اللى بيتحملها علشان كده الشباب اصبح بيتزوج فى سن 30 سنة و بعد كده كمان
    مشكورة على موضوعك الجميل و تقبلى مرورى
    ولا تاسفن على زمنا علت فيه الكلاب..
    .. لطلما رقصت على جثث الاسود كلاب...
    فلا تحسبن برقصها تعلو اسيادها .....
    .....ستظل الاسود اسود والكلاب كلاب

البحث على جميع مواضيع العضو احمد التيتى

ساكن في
    مصر - القاهرة - المعادي
    Egypt

موضوع يفتقر إلى اشياء جما اولها الإلمام برأي الدين و الرأي الحديث سواء علي المستوى الأجتماعي او الطبي
    و مبني علي اسس هزلية تعرضه بل عرضته للأنهيار
    لأن الزواج المُبكر هو خير وسيلة لعلاج 40% من المشاكل الإجتماعية و اولها ما استحدث من تحرش و اغتصاب و هتك عرض
    و لأن الجهاز المركزي للتعبئة العامة و الإحصاء في مؤشراته الآخيرة لعامه 2007 اشار أن نسبة الطلاق فيمن تزوجوا ما بين الـ 13 - 22 ربيعاً من عمرهم نسبة الطلاق بينهن لا تتعدى الـ 5% و هذا معناه استقرار الحياة الزوجية و هذا علي صعيد مؤشرات اخرى تفيد بوجود حوالي 8/1 نساء مصر تحت خط العنوسة و ان ايضاً نسبة الطلاق الكبرى تقع ما بين 50% تقريباً من المتزوجون الحاليون نسبة كبيرة جدا و ان سن العنوسة للنساء هو 36 سنة
    و الدين ينصح بالزواج المبكر و الدراسات العلمية الحديثة سواء طبية او اجتماعية اثبتت بعد ما كانت تعارض الزواج المبكر اثبتت ان ذاك الأخير هو افضل وسيلة لحماية المجتمع و اكثر صحة في المراهقة و كبح جماحها
    ملحوظة:- ما سلفتٌ من قول ليس وجه رأي و نظر فحسب بل هي مؤشرات و نتائج و بداية لعناوين بحث طويل و شاق و جاد من مؤشرات حقيقية ملموسة و مدعمة بخط عريض من سطور الواقع الي تشرف طياته علي الأنفراد

هو يعني حسب شب شو بطلب منو عقلو ازا كانو تنين بحبو بعض بجد بكون الجواز بجد حقيقي حلو انا بعرف لانو الجواز المتبكر اكبر غلط لشب الصغير بس كلهم بحكووو انا حر بتصرفاتي انا من الشباب بس اخلص تعليمي بعدين بفكر بجواز هيك شي يعني يلي بشوفو هون فلسطين بجد بحكي كمان اربعين سنة بجوز
    لسى بدري عليها يعني بدي اكمل دراسة المهم يلي عندي احكيتوو يا ريم في عندك ناس مزوجة هم صغار هيهم عيشين بجد بجد الموضوع بعقد يعني دمار

تسلمي يا احتي ع الموضوع الرائع

.::.. غزة.::.

ساكن في
    السعوديه

للاسف انا معرض جدا لللموضوع
    يا ترى الزواج ده اسبابه ايه
    يا ترى الجهل الكامل للاسره
    يا ترى كثرة الماده الى هيا الفلوس يعنى
    انا بصراحه مش عارف
    اريد ارائكم فى الموضوع
    أعتقد أنو ده الشئ الوحيد اللي نجحو في عن الصعايده
    ولو كانو بيعملو غلط
    الزواج في سن مبكر
    أطول انواع الزواج اللي يدوم
    وأنا أعرف ناس فعلا أتجوزت وهي عندها 15 سنة ودلوقتي قاعد في جوازو يجي 35 سنة
    وسعيد جدااا
    أولا الحب في سن صغير بيبقى ألطف
    ثانيا حكاية أنو الجواز مسؤوليه وكده
    ده بقى من منطقة التربيه فافي ناس فعلا مش عايزه ولادها تكبر وبيعاملوهم كأنهم أطفال وهما 15 و14 وممكن يكون بلغو 12
    فحكاية أنهم يعملوهم أطفال ومايعلمهمش المسؤوليه فهنا بتبقى المشكله وسؤال برضه أزاي طفل 16 سنة
    زمان على ايام الدول الأمويه والعباثية كانو بيقدو جيوش وهما 15 سنة
    وبالنسبة للحمل في حكاية المشاكل ديه مش شرط
    وحكاية أنو البنت أو الولد يبطل الدراسه ديه مش شرط برضه فاهيا بتاخذ من وقت الحياة اليومي قليل جدا
    وفطرة الأنسان الجوزا غالبا عند البلوغ ومننساش أنو ديه سنة اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم منقدرش نعقد نقول بقى جهل
    بالسنبه للمجتمع المصري التأخير وناس تتجوز وتبقى وصلت 27 و 28 يعني عدت منتصف العمر ده بيبقى للأسباب ماليه فقد لغير
    ومش كده وبس دى بتكون سبب مباشر فى المشاكل الزوجيه اللى بتنتهى طبعا بابغض الحلال عند الله والعياذ بالله
    وأنا معارض جدا للجمله ديه
    اللي سمعتو عن ناس متجوزين بقالهم 40 و 50 سنة كانو متجوزين في سن مبكر والمشاكل في بتبقى أقل لو في سن كبير
    ده راي
    وبأنتظار المناقشه
    مروري ..
    جوست

10. افتراضي

بس فين ده دلوووووووقتى بقي نادر الحمد لله
    بقينا بنواجه مشكلة العنووووووووووووسه
    بقت دي مشكلة العصر حاليا للاسف
    انما الجواز المبكر فيه حالات منو نجت بس دي بتاعت اجدادنا
    دلوقتى البنت في اعدادى وتقلك عاوزه اعيش سنى يعنى فاهمين
    باقي بس جمب الصعيد والارياف
    والموضوع ده ينتهي للابد

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)