قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 31
    ساكن في
    في القاهرة
    النوع : انثيEgypt الفريق المفضل  : الاهلي

سؤال لكل من دق قلبه من قبل ومازال يدق ولكن مع حب جديد....ارجوكم عايزة رأيكم

ازيكوا ياجماعة يارب كلكم تكونوا بخير انا بس عايزة اخد رأيكوا في حاجة

اكيد كلنا او كتير منا حب قبل كده

بس ياتري الحب الاول زى اي حب بيجى بعد كده والاحساس بالحبيب الاول زى الاحساس باي حبيب تانى.. حتى لو الحب التانى اصح وانسب من الاولانى ؟؟

انا عن نفسي لقيت اختلاف... الحب الاول احساس مختلف رغم ان حبي التانى اللي انا فيه دلوقت احلي واعقل بكتيييييييييييييييييير من الاول وكمان بينى وبين حبيبي التانى توافق كبير وتفاهم عن ما كان بينى وبين الانسان اللي حبيته الاول.. بس مش عارفة في الحب الاول رغم ان اختيارى كان غلط بس مختلف عن التانى يعنى عمري ما اتخيلت ان اعيش من غيره(الحبيب الاول يعنى) وان حياتى هتوقف لو ربنا مجمعش بينا وان حبيبي ده في كفة والعالم كله من اهلي واقاربي واصحابي وكل اللي حواليا في كفة تانية...

بس طبعا لما خلصت تجربتى دى وانا اللي نهيتها لانى عقلي ساعتها اشتغل لان قلبي فعلا كان مسيطر عليا بطريقة رهيبة... قابلت بقي حب تانى وبصراحة احسن بكتييييييييييييييييييييير والله وعقلي حكم عليه قبل قلبي واللي حواليا بيشجعنى عليه غير الاول خالص وانا بحبه بس المشكلة مش قادرة احس بنفس احساس الحب الاول من ان الحياة هتقف من غيره وانى مقدرش استغنى عنه رغم انى بحبه وبحبه اوى كمان بس لما بتخيل ان لا قدر الله لومحصلش نصيب بينا بحس انى اه هزعل كتييييير وهتعب بس اكيد هكمل بعد كده حياتى وان عدم وجوده في حياتى مش هيوقفها يعنى لو لا قدر الله مرتبطناش اكيد يعنى هقدر اكمل حياتى ...

الاحساس ده بيقتلنى بضايق من نفسي لانى نفسي احس انى مقدرش استغنى عنه بس مش عارفة الانسان اللي حبيته الاول كنت دايما بقوله( انى مقدرش استغنى عنك ومقدرش اعيش من غيرك) بقوله كده وانا متأكدة لكن التانى مبحبش اقولها ليه عشان مكدبش عليه...........ياتري ايه السبب..انا بحس ساعات ان الحب الاول وهم بيضحك علينا ولازم نحس بيه او سراب بس بيسيب جوانا اثر واكيد طبعا بنتعلم من أخطائه..
    وبحس ساعات ان في الحب الاول احنا بنحب من غير حدود لانه اول حب بيدق علي القلب وعشان كده بنضحى فيه وبندي فيه كل حاجة من غير تفكير و العقل ملوش مكان خالص في الحب الاول لكن الحب التانى شايفاه عقلانى عن الحب الاول وبيكون فيه حسابات تانية غير الحب الاول فيمكن العقلانية دي والحسابات اللي اتوجدت في الحب التانى هي اللي مسببة الاختلاف في الاحساس بالحبيب الاول عن التانى ......
    يمكن؟؟؟

ارجوكم عايزة رأيكم........
    التعديل الأخير تم بواسطة حبيبة ; 10 - 8 - 2008 الساعة 06:10 PM

ساكن في
    في القاهرة

مشكلتى هايفة للدرجاتى عشان كده محدش رد عليا

ساكن في
    Alexandria, Egypt, Egypt
    النوع : ذكر Egypt

على فكره دى مش مشكله ولا حاجه بس خلى بالك من حاجه الحب جميل اوى اوى بس مش اى شخص تحبيه بسهوله لانك ممكن تحبيه اوى بس ممكن هوا ميكونش بيحبك اساسا فحاولى قبل ما تختارى الشخص فكرى مرة واتنين وتلاته والحياه فيها تجارب كتير اوى اوى وربنا يحفظك
    E L K H W A G A

{ V . I . P }
    ليه كل حاجه حلوه عمرها قصير ليه كل شى فى عيونا دايما بيتغير
    البحث على جميع مواضيع العضو ELKHWAGA

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

اممم
    مش عارفه يا حبيبه

انا ضد فكرة تنقل القلب من حب لاخر وانا من يلي بينادوا انه لو فشل الانسان مرة ما يكرر التجربه الا بنيه صادقه ويكون حب اصدق من الاول

من وجهة نظري الخاصه انا بقول احيانا ممكن نعتقد انه الحب الاول هو الاصدق ولكن نكون واهمين وفعلا تكون مجرد تجربه ونكتشف بعدها انه لسه ما وجدنا الحب الصادق

اذن مفيش شيء اسمه حب اول وتانى
    في شيء اسمه حب حقيقي وصادق ولو حصل اعتبريه هو الاول
    اما العلاقه الفاشله فهى ليست حب والا لما انتهت ببساطة مهما كانت الاسباب

تسلمى واتمنى تكون فكرتى وصلتك

ساكن في
    في القاهرة

ميرسيه اوى علي ردودكم وانتوا اكيد عندكوا حق
    بس عايزة اسألك سؤال ياخواجة بما انك شاب لو انت بتحب بنت هتثبت لها ازاى انك بتحبها بجد؟ هتروح تكلم اهلها ولا هتعمل ايه؟
    ومعلش طيوفة ليا كام سؤال الحب الاول طبعا مش شرط انه يكون الحب الاصدق لكن علي الرغم من كده بيبقي احساسه مختلف ؟ نفسي اعرف ليه؟ وهل لو فشل حب لاي ظروف اواسباب ده يعنى انه مكنش حب صادق وحقيقي؟ وهل الحب الصادق الحقيقي مبنى اختياره علي القلب بس ولا علي القلب والعقل مع بعض؟ ولو علي الاتنين هل القلب والعقل ممكن يتفقوا ؟ وان اتفقوا ازاى هيتفقوا؟

الصورة الرمزية mona roshdi
    mona roshdi غير متواجد حالياً المشرفه المميزه للأسلامي العام والصوتيات والمرئيات الاسلامية
    ساكن في
    خلف دائرة الأحذان
    مقالات المدونة
    1
    النوع : انثيEgypt

لا ياقمر مفيش حاجة اسمها حب اول وتانى ،فى حاجة اسمها مشاعر واحاسيس صادقة
    والحب الصادق لما بيدق لقلب لة على طول العقل بيفكر ومن غير ماتتحسبهى مش عملية حسابية
    ان كان صادق تأكدى القلب بيحس بية وفى مقولة بتقول لقلب دة مجرد انة بيضخ الدم فى الجسم الانسانى ولكن العقل هو اللى بيميز الحب ويحس بية
    وتأكدى مفيش حاجة اسمها الحب الاول
    الحب لايرقم__الحب الاول هو الحب الصادق الحقيقى المبنى على الصح
    وربنا هو الموفق،ويارب اكون استطعت ان اوضح عما اعتقدة

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

وهل لو فشل حب لاي ظروف اواسباب ده يعنى انه مكنش حب صادق وحقيقي؟
    لا طبعا حبيبه ممكن يكون صادق ويفشل بسبب الظروف المختلفه

وهل الحب الصادق الحقيقي مبنى اختياره علي القلب بس ولا علي القلب والعقل مع بعض؟

هو عادة مفروض نحكم عقولنا اكتر لكن اللي بيحصل في الحقيقه انه الحب بيضعف التفكير الصح وبتلاقي الناس بتتصرف بدون تفكير وماشيه ورا عواطفها بس وكأنه مشاعر الحب فعلا بتسيطر على اي مشاعر تانيه

ولو علي الاتنين هل القلب والعقل ممكن يتفقوا ؟
    هو مفروض الاتنين سوا و العقل هو فعلا يلي بيمشي الانسان ولكن ممكن نستخدمه بتسرع ومنعطيش فرصه لنفسنا نفكر بواقعيه
    يعنى فعلا يلي بيعيش حالة حب بتلاقي قراراته مش دائماً صحيحة
    وان اتفقوا ازاى هيتفقوا

مفروض فعلا يتفقوا ونفكر بتركيز اكتر وعقلانيه ونخلي عقلنا يفكر صح وانما عادة الانسان بيخطيء في تفكيره بكتير امور ومش بس الحب
    من الاخر حبيبه
    الاحاسيس لما تتحرك نحو انسان معين بتسيطر على الانسان لدرجة انها بتخليه عاجز عن التفكير واتخاذ القرارات الصح
    ولا ننكر وجود حالات يستخدم فيها الانسان عقلهبشكل جيد وبيتخذ قرار صح

ساكن في
    في القاهرة

ميرسيه اوى يامنى انتى وطيف علي رودكم الجميلة دي وميرسيه ليكى ياطيف انك جوبتى علي اسئلتى الكتييييييييييييييرة دي
    طيف انا من ساعة مادخلت المنتدى ده بفترة وانا عايزة اطلب منك طلب ودلوقت انا عايزة اقوله ليكى ممكن؟؟؟

9. افتراضي

الاحساس اللي عندك ده نتيجة تجربة الحب الاولي فعقلك اصبح يقيم الامور بطريق فيها عقلانية شوية لان انتي من جواكي اقتنعتي انه مهما كان حجم الحب ده مش هتقف الحياة عنده لان الحياة عمرها ما هتقف عند تجربة فاشلة دايما لازم نبص لقدام منبصش لورا علشان نقدر نكمل حياتنا

ساكن في
    في القاهرة

تفتكر كده يا mada ياريت يكون هو ده السبب

وميرسيه اوى لمرورك واهتمامك بالموضوع

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)