طب واللى مش بيعرف يقرأ يعمل ايه بقى ؟؟
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورتو الموضوع
و نسكافيه عشان الناس تحل كويس
المهم نبدأ الامتحان
بسم الله الرحمن الرحيم
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
جامعة المرعبين المحدوده
كلية اللعب مع العيال
قسم امشى العب بالكوره بعيد يواد
_____________________
الزمن ثانيه ونصف الماده: نصوص مجهولة المصدر والهويه
ــــــــــــــــــــــــت ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـ
امتحان اخر العمر للصف الخامس والعشرين
__________________________
من قصيدة (أواخــر الـشـتــا) للشاعرة/ إليسا أبو ماضى
♥ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــ ♥
كنا فى أواخر الشتا قبل اللى فات زى اليومين دول عشنا مع بعض حكايات أنا كنت لما أحب أتونس معاه أنا كنت باخد بعضى واروح له من سكات
أجب عن الأسئلة التالية:
*ــــــــــــــــــــــــ� �ــــــــــــــــــــــــ� �ــــــــ*
1- علام يدل التعبير بصيغة الماضى؟ ولماذا اختصت الشاعرة الشتا قبل اللى فات؟
2- فى أى فصل من فصول السنة كتبت هذه القصيدة؟ (مستدلا على ما تقول)
3- علام يدل التعبير (أنا كنت باخد بعضى وأروح له من سكات)؟
4- أيهما أفضل (أنا كنت باخد بعضى)أم (أنا كنت باخد تاكسى)؟ ولماذا؟
5- اختر الإجابة الصحيحة مما بين القوسين:
الجمال فى قولها (عشنا - معاه): (تصريع - جناس - حسن التفات) (أروح له من سكات) المقصود بها: (دكاكينى - دحاليبى - ذرابيئى) مصدر كلمة (أتونس): (تَوَنًّس - تُونِس - تَنَاسَى)
(زى اليومين) مجاز مرسل علاقته: (الكلية - المدرسة - الحضانة)
♥ ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ♥ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ♥
والناس فى عز البرد يجرو ويستخبو وأنا كنت باجرى وأخبى نفسى قوام فى قلبه ولحد لما الليل يليل بابقى جنبه وأفضل فى عز البرد وياه بالساعات
أجب عن الأسئلة التالية:
*ــــــــــــــــــــــــ� �ــــــــــــــــــــــــ� �ـــــ*
1- هات من الأبيات مضاد (النهار), وكلمة تؤدى معنى (معاه)
2- يرى بعض النقاد أن تكرار (فى عز البرد) أضعف المعنى. وضح ذلك مبينًا رأيك.
3- إلى أى مدرسة شعرية تنتمى الشاعرة؟ وما أهم سماتها؟ (بدون غلط) لو سمحت منفضلك.
4- هل ترى أن هناك علاقة بين (عز البرد) و (عز الدخيلة)؟ أم أنها تشابه أسماء؟!
5- أيهما أفضل (ولحد) أم (ولغاية)؟ ولماذا؟
♥ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ♥
على سهوة ليه الدنيا بعد ماعشمتنا وعيشتنا شوية رجعت موتتنا والدنيا من يوميها ياقلبى عودتنا لما بتدى حاجات قوام تاخد حاجات
أجب عن الأسئلة التالية:
* ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ*
1- اختر الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس:
(على سهوة) تفيد: (السرعة - العجلة - الموتوسيكل 'البجاج الهندى أبو 7')
(عيشتنا - موتتنا) تفيد: (التضاد - التأكيد - الحيرة فى اتخاذ القرار فى السقعة)
كلمة تؤدى معنى (شوية): (بعضشى - حفان - قيمة مقطف)
المقصود بـ (يوميها) فى الأبيات: (يوم العاركة - يوم الخناقة - يوم الكرامة)
2- اشرح الأبيات شرحًا مفصلا باختصار.
3- أيهما أفضل (ياقلبى) أم (يانضرى)؟ ولماذا؟
4- يتضح فى الأبيات أن (الدنيا ملهاش أمان .. خالص). وضح ذلك مستدلا على ما تقول.
5- استخرج من الأبيات مايدل على:
عشمنى بالمحبة وشعلقنى بالهوا،
حايلته حبة حبة زودها واتلوى.
زألطنى الحب زألوط، نمت فى بنها صحيت فى أسيوط.
(بصراحه اول مره اسمع زألوط ديهفممكن الغى درجات السؤال ده والى يجاوب اجيبله هديه
)
♥ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ♥
وسط الشوارع ناس كتيرة مروحين والناس ياقلبى هما هما وهو فين وأنا ماشية باتلفت وباسأل كل يوم بيعمل إيه دلوقتى وبيحلم بمين
أجب عن الأسئلة التالية:
*ــــــــــــــــــــــــ� �ــــــــــــــــــــــــ� �ـــــــــــــ*
1- يتضح فى الأبيات الشوق اللهفة وتطلع الشاعرة لرؤية (اسم النبى حارسه). اشرح
2- يؤخذ على الشاعرة (وأنا ماشية باتلفت). وضح ذلك مبينًا مدى التعارض مع قواعد المرور.
مع تمنياتى لكم بالتوفيق
أ/ يــــــــــــــــــــــــ ـــــــــار
والامتحان ده درجاته من (- 22)
والطالب الى مش فاضى يجاوب مش مشكله
صحبتى كانت بعتهولى على الايميل للافاده يعنى بس شوية الشخبطه الى فى الاول طبعآ من عندى(مش حلوه اعملو نفسكم مش شايفاهها عادى وانا مش هاخد بالى) اصل ماينفعش اسيب موضوع فى حاله
(ثرثاره معلش)
وياريت اشوف اجابات حلوه
وده فى حالة دخول أحد للموضوع
يارب الموضوع يعجبكم
التعديل الأخير تم بواسطة yara ; 17 - 8 - 2008 الساعة 11:11 AM
يا بنتي دة حتى المذاكرة كدة أسهل ،، بلاش وجع دماغ1- يتضح فى الأبيات الشوق اللهفة وتطلع الشاعرة لرؤية (اسم النبى حارسه). اشرح
2- يؤخذ على الشاعرة (وأنا ماشية باتلفت). وضح ذلك مبينًا مدى التعارض مع قواعد المرور
ماشي ،، هو مين اسم النبي حارسه دا عشان المعلومات الاثرائية بردو << معلومات اه
تسلمي يا ثكر على الموضوع اللذيذ
ههههههههههههههههههههه
والله انتى عسل ياميس
رووووووووووعه عنجد
كتير حلو وطريف يا يارا
تسلمىىىىىى هيك الامتحانات او بلاش
- استخرج من الأبيات مايدل على:
عشمنى بالمحبة وشعلقنى بالهوا،
حايلته حبة حبة زودها واتلوى.
زألطنى الحب زألوط، نمت فى بنها صحيت فى أسيوط.
التعديل الأخير تم بواسطة yara ; 18 - 8 - 2008 الساعة 09:33 AM
التعديل الأخير تم بواسطة yara ; 18 - 8 - 2008 الساعة 09:37 AM
هي دي الامتحانات ولا بلاش
عليا النعمة كانت العيال لبدت في المدراس لو كان كل المنهج زي كدة
بس في تعديل يا ميس
هل الادق في المعني" يجروا يستخبوا" كما ذكرت في النص ام "يجروا يستحموا" كما ذكرت الادبية هيفاء وهبي؟والناس فى عز البرد يجرو ويستخبو
تسلمي يا جميل ع التوبيك اللي زي العسل ده
(قل ربي ارحمهما كما ربياني صغيرا)
سأصبر حتى يعجز الصبر عن صبرى ... وسأصبر حتى يأذن الله فى أمرى ... وسأصبر حتى يعلم الصبر أننى صابر ... ولك الله يا مصرنا الحبيبة .البحث على جميع مواضيع العضو Serag Magdy
التعديل الأخير تم بواسطة yara ; 18 - 8 - 2008 الساعة 09:42 AM
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)