قهوتنا على الانترنت
صفحة 18 من 29 الأولىالأولى ... 814151617181920212228 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 171 إلى 180 من 288
  1. #171

    افتراضي

    الحلقه السادسه والخامسون

    نظر وائل الي منى, وابتسم بهدوء ,وقال.
    وائل: انا صحيح مستغرب انك عايزة تغيري النمرة , بس معنديش مانع طبعا, احنا بنبدأ على صفحة بيضا زي مانتي عايزة بالظبط.
    منى: ميرسي اوي ياوائل على زوقك, وميرسي على الخط, الرقم جميل .
    وائل: العفو ياموني.
    وصمتا قليلا.
    وائل: انتي كنتي متضايقة النهاردة في المكتب ليه؟.
    منى: مفيش؟.
    م*انت شفتني؟
    وائل: انا كنت ناوي اجي اسألك بس مرضتش, قلت يمكن متضايقة من الصحيان بدري تاني.
    منى: يمكن ,هو انا كنت مبوزة جامد؟.
    م*شفت احمد في الشارع مع نورا امبارح بالليل
    وائل:كأن ميتلك حد.
    منى: ماهو انا بيبقي مزاجي كده الصبح بدري.
    مد كفه برفق ليضعه على اصابعها, فتصلبت يدها في يده.
    وائل: على فكرة يا منى , انا بدأت احبك فعلا.
    ارتعشت خوفا وليس تأثرا مما قال, وشعرت بالحزن لرقته معها.
    م*وانا بقي مش عارفة احبك خالص
    منى:...............
    ابتسم وائل حين رأى ترددها, وظنه خجل كالعادة.
    وائل: انا مش مستعجل يامنى.
    وكما لمس كفها في سرعة تركها في سرعة, بينما دخل مؤمن عليهما.
    مؤمن: قريت الي في الجرنان النهاردة؟.
    وائل:لا ,ليه؟.
    وانخرطا في حديث سويا, بينما انتقل عقل منى الي صورة احمد ونورا ,ترى ماعلاقته بها الان, هل اتخذا صورة جدية؟, هل يحب نورا الان ؟,هل نسي حبه لمنى؟.
    ******************
    منى: انتي عارفة ان الشيطان دا شاطر فعلا, يعني طول منا مع احمد, كنت شايفة ان اي حاجة غير احمد حلوة, كل حد غير احمد احسن منه, لغاية ماسبنا بعض, واول ما اتخطبت لوائل, كأن مفيش حد في الدنيا دي غير احمد, شايفاه ملاك يا ميرنا, كأن مكانش فيه مشاكل مابينا,كأنه كان معيشني في الجنة, مش قادرة حتى افتكرله حاجة وحشة.
    ميرنا: اهو انا كنت كده في الاول, كان اي صرصار في الشارع بالنسبة لي احسن من خالد, بس دا في الاول بس, وشيطان زي ما بتقولي, دلوقتي, اديكي شايفة بنفسك بموت فيه ازاي ؟.
    منى: بس دا احساس وحش اوي, انك مش عارفة تفكري في الي معاكي, وبتفكري في الي مع غيرك.
    ميرنا: ولما هو انتي عارفة انه بتاع غيرك, بتفكري فيه ليه؟,وبعدين دا مش هو بس الي بتاع غيرك, انتي كمان بتاعة غيره يامنى, يامنى اعقلي واركزي ربنا يهديكي, انتي هتخوفيني عليكي تاني ليه؟.
    منى: منا نفسي اهدا شوية, واعرف احب وائل.
    ميرنا: هتحبيه, ان شاء الله هتحبيه, لانه يستاهل انك تحبيه.
    منى: دنا حتى الدبلة مش طايقاها, بمشي حاطة ايدي في جيبي.
    ميرنا: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم, انتي عايزة وائل ولا لا؟, ولما انتي قرفانه منه اوي كده, وافقتي ليه يا بنتي؟, كده معتز عنده حق,وسارة كمان عندها حق.
    منى: بالله عليكي ماتقولي لسارة, عشان مش هتبطل تزعقلي.
    ميرنا: مش هقولها, بس توعديني تبطلي الافكار الوحشة الي في راسك, وتركزي في حياتك بقي, وانسي احمد, دانتي لسه مبتشوفيهوش, امال لما نروح الكلية بقي هتعملي ايه؟.
    منى: مش عارفة.
    ميرنا: ولا تقلقي هتكوني نسيته ان شاء الله, وحبيتي وائل.
    منى: يارب يا ميرنا.
    ******************
    أ*هي منى؟, انا شفتها بعيني؟, كانت هي دي؟
    انا اشعرفني؟
    هي احلوت اوي كده ليه؟
    عشان اتخطبت
    لا, عشان انا مشفتهاش من زمان
    عشان انت نفسك حلوة
    ماتسكت بقي ,انت على طول قارفني كده,بطل تريأة
    ماشي, اتغزل في جمالها براحتك
    انا زعلان اوي انها اتخطبت
    مممممممممم
    انا مكنتش عارف اني بحبها كده
    ماهي كانت معاك, مكنتش بتحبها كده يعني
    كنت بحبها,بس انت الي كنت مبوظ عليا كل حاجة
    وكمان طلعت انا وحش؟؟, يا حبيبي الممنوع مرغوب, منى دي لو كانت في ايدك؟, مكنتش بصيتلها بصتين على بعض, ويمكن كنت سيبتها من نفسك, انت الي حارقك بس ان هي الي سابتك
    لا طبعا
    انت هتضحك عليا انا؟, دنا عشرة اربعة وعشرين سنه يا راجل
    قاطعه صوت هاتفه المحمول .
    احمد: الو!!.
    لينا: محدش قالك ان لما بنت حلوة تديك نمرتها , المفروض تتصل بيها؟.
    احمد: دينا؟؟؟.
    لينا: كمان ؟؟,you forgot my name؟؟.
    احمد: سوري يالينا , والله الكلمة طلعت غلط.
    لينا: انت شكلك نساي يا ايمو, عموما ولا يهمك, انا برضة بنسى.
    احمد: هو انتي جبتي نمرتي منين؟.
    لينا: i`ve got my ways.
    احمد: دانتي شكلك زعلانة بجد؟, اعمل ايه عشان متزعليش.
    لينا: اعزمنى ع العشا.
    أ* ايه دا؟,دي ناقص تقولي نضرب عرفي
    لينا: سكت ليه؟, مش معاك فلوس؟, اسلفك؟.
    احمد: لا طبعا, بس انا كنت بفكر نروح فين؟.
    لينا: ملكش دعوة, انت فوت عليا بس ,خدني من قدام النادي, وانا هوديك.
    أ*الخروجة دي عايزة العربية
    يعني خناقة مع ابوك تاني
    لينا: اوكاي؟؟.
    احمد: اوكي.
    لينا: i`ll wait for you at nine, عند البوابة التانية.
    احمد: حاضر يا لي لي.
    لينا: باي
    احمد: باي.
    أ*باي يا واقعة
    ******************
    معتز: انا هسيب أية.
    منى: ليه كده يا معتز.
    معتز: بصراحة كده بسببك.
    منى: انا؟؟؟, ليه ؟.
    معتز: بعد الي حصلك , انا مش عايز اجرحها, ولا اوعدها بحاجة وما اعملهاش, انا لسه طالب زيي زيها, وقدها كمان, مفيش في ايدي حاجة اقدمهالها دلوقتي, وهي بنت محترمة وبتحبني بجد, لو لينا نصيب في بعض هناخد بعض.
    منى: وهتقولها كده في وشها؟.
    معتز: ايوة, انا لو بحبها هسيبها, انا مرضالهاش ان لو محصلش بينا نصيب, تبقي عاملة زيك مع وائل كده, وتعيش زعلانة طول عمرها, لكن لو افترقنا دلوقتي , ممكن ربنا يباركلنا ويكتبلنا نصيب مع بعض.
    منى: انت اتجننت؟؟, ازاي تفكر كده, انت بتحبها وهي بتحبك, وان شاء الله اول ماتخلصو هتتخطبو, حتى لو عندك جيش؟, متعملش كده فيها يا مجنون.
    معتز: انا ابقي مجنون لو وافقت اني افضل مرتبط بيها, وبعدين ماخدهاش, لانا هرتاح ولا هي.
    منى: انت مالك متشائم كده ليه؟.
    معتز: بصراحة, الي حصلك ميرضيش حد, وميرضنيش اعمله فيها.
    منى: انا مالي يا معتز؟؟, انا الحمد لله, مخطوبة لواحد ممتاز, ومش عايزة حاجة اكتر من انه يحبني.
    معتز: لكن مش عايزة انتي تحبيه؟.
    منى:.................
    معتز: انا مش عايز أاذيها يا منى, انتي ليه مش فاهمة؟, انتي مش حاسة بالي انتي فيه, ولا بتستهبلي؟, وبعدين هي متفهمة جدا لانها بني ادمة عاقلة وهتعرف ان دا فيه الخير لينا, ونبقي نعرف اخبار بعض من بعيد, لو ليا نصيب فيها يا منى, هاخدها ولو بعد ايه؟.
    منى: انت كأنك سارة بتتكلم؟.
    معتز: سارة لو بتفكر كده ,تبقي بنت جدعة جدا.
    منى: انت بتتكلم على مزاجك؟, يابني كلام الشعارات دا غير التنفيذ خالص, سارة بتتكلم عشان مجربتش, انما انت هتتعذب.
    معتز: ربنا يعيني, وهبدأ من الاجازة ان شاء الله ,عشان يبقي الموضوع اسهل.
    منى: انت حر, بس انا بقلك بلاش, متعملش فيكو كده.
    معتز: انا بعمل احسن حاجة لينا احنا الاتنين.
    منى: انت حر.
    م*انت هتتعب كتير يا معتز, لما يكون بايدك بيبقي صعب,هو صحيح ونعم بالله لو ليكو نصيب في بعض هتاخدو بعض, بس ليه تتفرقو من دلوقتي؟, تقللو من الفترة الي ممكن تكونو فيها متفقين ليه؟, انا مش فاهماك يا معتز, ولا فاهمة سارة, ولا بقيت فاهمة حد

  2. #172

    افتراضي

    ايه ياجماعه محدش علق على الحلقتين دول هما مش عجبوكم ولا ايه

    على العموم خدو الحلقتين الجداد اتمنى يعجبوكم

  3. #173
    تاريخ التسجيل
    29 - 6 - 2011
    ساكن في
    فى بلاد الله
    المشاركات
    168
    النوع : انثيEgypt الفريق المفضل  : الاهلي

    افتراضي

    روووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووع ه

  4. افتراضي

    جامدين اوى بس عايزين الحلقات اللى بعديهم بقى



  5. #175
    تاريخ التسجيل
    29 - 6 - 2011
    ساكن في
    فى بلاد الله
    المشاركات
    168
    النوع : انثيEgypt الفريق المفضل  : الاهلي

    افتراضي

    فين بقية القصه

  6. #176
    تاريخ التسجيل
    13 - 4 - 2010
    ساكن في
    القاهره
    العمر
    49
    المشاركات
    32,835
    النوع : ذكر Egypt

    افتراضي

    الم
    اقل لكـ ذات
    يوم
    انكـ طوفان حرف
    وقصيد
    وبركان رقه
    وحنين
    وباقات جمال
    تملآ الدنيا
    وتفيض
    سلمت ايتها
    الرائعه

    شكرا من
    القلب

    لرائعتكـ المميزه



  7. #177

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس الكلمه مشاهدة المشاركة
    الم
    اقل لكـ ذات
    يوم
    انكـ طوفان حرف
    وقصيد
    وبركان رقه
    وحنين
    وباقات جمال
    تملآ الدنيا
    وتفيض
    سلمت ايتها
    الرائعه

    شكرا من
    القلب

    لرائعتكـ المميزه



    ميرسى كتير استاذ كل ده ميجيش نقطه فى رائعة مواضيع حضرتك اسعتنى بمرورك وجزاك الله خير

  8. #178

    افتراضي

    هدهد
    نور
    ميرسى عل مروركم نورتونى واسعتونى وانشاء الله هاكمل الحلقات الباقه حالا انا اسفه على التأخير

  9. #179

    افتراضي

    الحلقه السابعة والخامسون

    عقدت نورا حاجبيها في غضب وهي تسير مع احمد في النادي.
    نورا: طيب تقوم متردش عليا؟, 15 ميسد ومقلتش اول ما شفتهم ,اما اكلمها اشوف عايزة ايه؟.
    احمد: يا حبيبتي الموبايل اول ما روحت فصل, قلت اشحنه, وبعدين اكلمك , فنمت.
    نورا: كنت فين؟.
    احمد: يوووووة, هو انا بتاع كنت فين وجيت منين يا نورا؟, مانتي عرفاني ,انا حر, اروح واجي براحتى ,ومحدش يحاسبني , ولا انتي نسيتي؟.
    نورا:مانسيتش يا ايمو, بس الموضوع فيه ريحة بنت تانية.
    احمد: بنت تانية مين يا بنتي؟, وهو انا هخاف منك, لو فيه بنت تانية هقولك.
    نورا: بس انا لو عرفت من نفسي ,مش هسكت يا احمد.
    احمد: كمان بتقوليلي احمد كده, انتي زعلتي ولا ايه؟, يا نوني انا بهذر , وبعدين يا حبيبة قلبي حد يبص لواحدة تانية ,وهو معاه القمر دا؟.
    أ*البت لينا امبارح هلكتني , بنت المجنونة ودتني ديسكو تك, ومبطلتش رقص
    مانت مهما عملت برضه, ومهما وصلت برضة عمرك ما وقعت واحدة الاستايل دا
    ولا كنت احلم اصلا, انا صحيح دفعت عليها دم قلبي امبارح , بس البنت دي جو تاني خالص, مرووشة بجد
    بس الغريبة دي اخت مريم ازاي؟
    اهو دا الي محيرني؟, يا اما مريم هي الي فلتة يا اما لينا هي الي طاقة
    اكيد مريم الي مقفلة وخنقة, دي خنقة اكتر من منى ياراجل
    بس المهم مريم متعرفش
    يابني دي لو عرفت بكرة هي الي تجري وراك
    ونورا دي بصراحة خنقاني, بدأت تغير وتشك وعاملة فيها مرات ابويا
    لو خنقت هي كمان اخلع منها بالزوق
    ولا من غير زوق , انا زهقت اصلا
    نورا: مش دا ميمي؟.
    اقبل ميمي مبتسما في دلع كالعادة.
    ميمي: ايمو ونورا, ازيكو يا جايز.
    احمد: ازيك؟.
    أ*انا مبطيقش الي جابوك من ساعة ما شفتك
    نورا: بتعمل ايه هنا؟.
    ميمي: انا باجي هنا من قبل ما يطلعلك كارنيه اصلا, وبعدين انا جاي مع موني وخطيبها وميرنا وخطيبها وسارة واخوات منى واخوات ميرنا,وناس كتير كتير كده.
    ارتعشت عينا احمد وصوته.
    احمد: منى هنا؟.
    نظرت اليه نورا في استنكار, وقالت.
    نورا: مالك اتخضيت كده ليه؟.
    احمد: هما فين؟.
    نورا: الله؟؟؟, وانت بتسأل ليه؟.
    ميمي: معرفش انا سبتهم عشان ماليش فيهم اوي, انت عارف كلهم عارفين بعض, رايح اعد مع اصحابي, وسبتهم سوا.
    احمد: فين؟.
    ميمي: ايه يا ايمو؟, انت عايز تروحلهم ولا ايه؟.
    نورا: لا طبعا.
    وجذبت احمد من يده بعيدا عن ميمي ,وهي تقول.
    نورا: باي باي يا ميمي.
    ثم قالت لاحمد في غضب, بعد ان ابتعدا عنه.
    نورا: مالك؟, انت مالك من ساعة ماعرفت ان منى هنا؟,ايه ؟؟,لسه بتحبها وبتدورعليها؟.
    نزع يده من يدها , وهو يقول.
    احمد: لا طبعا مبحبهاش ولا حاجة, منى مين دي الي لسه بحبها؟.
    نورا: طيب وشك جاب ميت لون ليه لما سمعت اسمها؟.
    احمد: نورا, انا فهمتك ميت مرة اني مبحبش الخنقة واللك والغيرة و الاشتغالات , ارحميني.
    وتركها منصرفا,في غضب وعيناه تبحثان عن منى في لهفة.
    ************************
    قالت ميرنا في اذن سارة, وهم يجلسون جميعا سويا, منى ووائل, وخالد واخت سارة وزوجها ,واخو ميرنا وخطيبته واخت خطيبته.
    ميرنا: بصي بصي , اهو هيبص عليكي دلوقتي تاني.
    نظرت سارة بطرف عينها لتلتقي بنظرة مؤمن الخاطفة لها, فيحمر وجهها في غضب, وتقول لميرنا.
    سارة: يا حمارة اتلمي بقي.
    ميرنا: مانتي الي كل ما اقلك بتبصي زي العبيطة,برضة مبتتعلميش,هههههههه.
    سارة: بطلي تقوليلي.
    ميرنا: لما يبطل هو يبص من تحت لتحت, عامل نفسه ناصح.
    سارة:حد يقومه من جمب اختى, قاعد يكلمها يقولها ايه؟.
    ميرنا: يمكن بيقلها انا معجب باختك.
    سارة: انتي من ساعة ماقلتيلي وانا مبقتش اعرف ابص في وشه اصلا, كل ما اشوفه اتحرج.
    ميرنا: وهو وحش مؤمن يا سارة؟, انا مش عارفة انتي مكبراها ليه؟.
    سارة: وهو انا قلت عليه حاجة؟, هو ولد عسل ومحترم وانا معنديش مانع,بس انتي عارفة المشكلة في بابا, مبيرضاش في الكلية.
    ميرنا: يعني هو كان نطق اصلا, عامل زي ابو الهول, واخته خليها في الي هي فيه, مش فايقالنا اصلا, بصي قاعدة ازاي جمب وائل, كأنها خايفة ياكلها, ناقص تعد في اخر الترابيزة.
    سارة: سبيها يا بنتي , يعني المفروض يبقو قاعدين لازقين في بعض.
    ميرنا: مكنتيش بتشوفيها مع احمد, بيعدو ازاي.
    سارة: اولا احمد دا سافل اصلا, تلاقيه هو الي كان بيعد يقرب منها وهي قاعدة, ثانيا, هي دلوقتي المفروض تبدأ على صفحة بيضا ويعني تنسي كل القديم بتصرفاته.
    ميرنا: بس المهم تنسى القديم, مش التصرفات وبس.
    في هذه اللحظة وجهت اخت خطيبة اخو ميرنا الحديث لمؤمن,فعادت ميرنا للهمس في اذن سارة.
    ميرنا: قلتلك الحقي الولد قبل ما يضيع منك, اهي لاميس بتتكلم معاه, ولاميس دي مصيبة اصلا, لو لطشته مش هتعرفي ترجعيه تاني.
    سارة: انتي ايه يا بنتي؟ ,خاطبة؟, ماترحمي نفسك شوية, وبعدين لاميس عايزاه تاخده.
    ميرنا: طيب عيني في عينك,دا انتي من ساعة ما خليتك تاخدي بالك منه وانتي بتفكري فيه ,متنكريش.
    سارة: انتي لو مخرستيش, انا هقوم من جمبك , اتلمي بقي وبصي في ناحية تانية,...كلمي خطيبك, انتي مش جاية مع خطيبك؟, كلميه, سايباه ومستلماني ليه؟.
    *********************
    وائل: ماتيجي نقوم شوية.
    قالت منى بذعر.
    منى: مؤمن.
    ضحك وائل بشدة.
    وائل: ايه يا بنتي ,هو انا واحد صاحبك؟, انا خطيبك يا مينو, وعادي اننا نحب نتكلم لوحدنا شوية, بدل ماحنا قاعدين في رحلة القناطر دي.
    نظرت اليه في تردد, ثم قالت .
    منى: زي مانت عايز.
    التفت وائل لمؤمن , وقال وهو يقوم.
    وائل: احنا هنروح نعد على البسين , حد عايز يجي؟.
    كادت سارة ان تقول "اه" لولا ان لكزتها ميرنا في ذراعها , فصمتت مرغمة, فاخذ وائل منى وانصرفوا, وكأن الجميع يقرون بحقهم في الانفراد ببعضهم قليلا.
    سارت منى بجانب وائل, وهي تشعر بالحرج, وكأنه ليس خطيبها, واحترم وائل مشاعرها فلم يحاول الاقتراب منها كثيرا, انما بدأ الحديث لينساب الكلام بينهما في رقة, وتنسى منى خجلها وتقترب هي منه , وهي تتكلم وتضحك.
    منى: بس انا مبطيقش الي اسمه زاهر دا ولا زهير.
    وائل: زاهر؟؟, بالعكس بقي, دا اطيب واحد في المكتب, دا عشان انتي لسه مفهمتيهوش, دا خدوم جدا, واكتر واحد بيغطي مكانك في الشغل لما الواحد يحتاجله, يمكن عشان اكتر واحد بيشدد شوية على المواعيد؟, بس عنده حق.
    منى: لا انا حاساه قافش كده على طول, مبحبش انا الي يكلمني وهو باصص في الارض.
    وائل: عشان هو متدين شوية , فتلاقيه بيبص في الارض وهو بيكلم البنات.
    منى: ماهو مش معقول انا مببقاش عارفة هو معايا ولا مش معايا ولا مش سامعني اصلا,ومادام هو كده خلاص بقى ميشتغلش مع بنات.
    وائل: يا مينو كل واحد حر, يعني انتي لما مبتسلميش على ولاد, لما حد بيمد ايده مش بتحرجيه؟, ومبتسلميش عليه؟, وبعدها هو بيفهم لوحده, ما ممكن حد يقولك مادام مبتسلميش يبقي متشتغليش مع ولاد بقي.
    منى: تصدق ,نظرية برضه.
    م*انا بحب اتكلم معاك يا وائل اوي, دماغك عالية ماشاء الله, ومقنع
    وائل: وبعدين, انتي مش بتيجي في معادك, وبتعملي شغلك؟, ماتحطيش حاجة بقي في دماغك غير كده.
    منى: انت مبقتش تيجي المكتب كتير ليه زي الاول؟.
    وائل: يا مينو انا كنت باجي الاول اطمن عليكي انتي, وارستأك في المكتب, دلوقتي انتي الحمد لله مش محتاجاني, وانا ورايا بقي ورق الكلية والحاجات دي.
    ثم قال مبتسما.
    وائل: انتي متضايقة اني مبقتش اجي؟.
    منى: انت متضايق مني عشان بضيعلك وقتك؟.
    ابتسم في رقة لعينيها وهما يسيران.
    وائل: انا اتضايق منك ازاي اصلا؟, انا لو اطول افضيلك نفسي كنت هفضالك.
    ضحكت منى في خجل.
    منى: ماشي , شكرا.
    وائل: انتي عارفة يا موني.
    م*موني دي بتاعة احمد ,ابوس ايدك ماتقولهالي تاني
    وائل: انتي طلعتي حالة.
    منى: يا سلام للدرجة دي؟.
    وائل: اه, يعني مرة لسانك طويل, ومرة بتتكسفي ومرة بتردي ومرة بتسكتي, والواحد ميعرفلكيش انتي ايه بالظبط مبسوطة ولا زعلانة ولا سرحانة اصلا ومش معايا,وساعات احس انك عبيطة جدا, وساعات تتزاكي عليا وتردي لي سؤال بسؤال زي ما عملتي من شوية.
    منى: يا سلام؟؟, دنا مجنونة بقي.
    م*منا اتعلمت التحوير, من استاذ التحوير كله
    وائل: ماهو عشان كده انا بحبك.
    توقفت منى عن الضحك, وارتعش قلبها قليلا, هذه اول مرة يقول لها وائل انه يحبها, لقد مضى على خطبتهما شهر واسبوعان, وهذه اول مرة يعترف لها بمشاعره, شعرت بالجمود قليلا, ولم تدر بم تجبه.
    وائل: انتي مالك اتخضيتي كده ليه؟, انا مكانش قصدي ازعلك.
    انتبهت منى في هذا الوقت على شخص قادم صوبهما في ثبات, وتعرفته على الفور, وشعرت بالشلل التام في ساقيها, ولم تستطع النطق,..... هذا ما كان ينقصها,...... احمد.
    *****************
    سار احمد كالمجنون في النادي, يبحث عن منى في كل مكان, انه لم يرها منذ الخطبة الا مرة عابرة, وكان يشك بانها هي اصلا, اما الان فحان الوقت لرؤيتها مع خطيبها , اليس وائل الان خطيبها؟, لربما يتقبل الامر و يهدأ , او على الاقل يخرج ما بصدره ويرتاح, او يجعلها تراه وهذا اضعف الايمان.
    وحين لمحها توقف عن السير, هاهي منى كما عهدها , تمشي برقة, ونظراتها الي الارض, تسير متباعدة قليلا عن وائل,وهي تضحك, راقبها قليلا, وهي تتكلم ووجهها يشرق تارة ويظلم تارة, لكم اشتاق اليها, الي صوتها وضحكتها وعينيها, وشعر بألم في قلبه, انها ليست ملكه الان, وها هي مع شخص اخر, شخص هو يكرهه منذ ان عرفه, وازداد كرهه له, حينما بدأ يحوم حولها, افاق من ثباته, وقرر التحرك قبل ان يقتربا اكثر, ونظر وهو يسير الي وجه وائل وهو يكلم منى , ثم وجه منى الذي احمر من كلام وائل, فتوجه بخطوات اسرع نحوهما, فالتفتت منى ورأته , وتجمدت في ذعر , لم يتوقف هو واقترب منهما, وتوقف امامها.
    احمد: ازيك يا وائل؟, ازيك يا منى؟.

  10. #180

    افتراضي

    الحلقة الثامنه والخامسون
    تجمدت منى امام جرأة احمد, وتجمدت اكثر للقاءه, ولم تستطع النطق وان ارادت, بينما تجهم وجه وائل ما ان تعرف عليه, واختفت البسمة من وجهه, اما احمد فظل وجهه يحمل تعبيرا غريبا ,يجمع بين الالم والغضب والبرود.
    قال وائل بلهجة معادية.
    وائل: احمد امام!!!, يااه , ايه الصدفة ال...جميلة اوي دي؟,ماشفتكش من زمان.
    احمد: ودي حاجة كويسة ولا وحشة؟.
    وائل: انت شايف ايه؟.
    شعرت منى بالشرر يتطاير بينهما, واستبد بها القلق, تري ماذا سيحدث؟, واخذت تدعو الا يفضحها احمد , او يتصرف بجنون كعادته, فالتفت احمد اليها.
    احمد: ازيك يا منى؟, عاملة ايه؟.
    شعرت باطرافها تثلج ,وخافت من تهور احمد, بالكاد تمتمت .
    منى: الحمد لله.
    نقل وائل نظره بينهما في دهشة.
    وائل: انتو تعرفو بعض؟.
    رد احمد في سرعة,بينما ارتجفت منى في رعب.
    احمد: اه طبعا ,...دنا حتى الي معرفكو على بعض.
    ازداد شعورها بالذعر,لدي الخبث في صوته.
    وائل: يا سلام؟, ازاي بقي؟.
    نظر احمد الي عيني منى في تحد ,وقال.
    احمد: انا الي قايلها عليك , عشان تاخد عندك درس, مش كده ولا ايه؟.
    نظرت اليه منى في رجاء صامت,وهي تقول.
    منى: ايوة كدة.
    فقال وائل.
    وائل: اه,يعني انت بقي السبب في معرفتي بخطيبتي, كويس, انت ورايا ورايا على طول بقي.
    احمد: مكتوبلك انا ؟, صح؟.
    شعرت منى بالعداء بينهما يزداد, وارادت الخروج من هذا الموقف المحرج والمخيف, فقالت في توتر.
    منى: ماشي يا احمد, كويس اننا شفناك.
    احمد: وهو انا كنت اقدر اشوفكو, وما اقولكوش مبروك.
    وائل: الله يبارك فيك, عقبالك.
    احمد: في حياتك ان شاء الله.
    وائل: ماشي يا....ايمو, سلام.
    احمد: سلام.
    وابتعدت منى شبه راكضة , تحمد الله على خروجها من هذا الموقف بدون خسائر,وبدون كوارث, بينما ظل وجه وائل متجهم ,فقالت بحذر بعد ان ابتعدا.
    منى: مالك؟.
    وائل: مفيش يا حبيبتي.
    منى: لأ بجد ,مالك؟.
    وائل: الواد احمد دا, سبحان الله ,شوفي انا عمري ما كرهت حد , بس بتضايق بجد لما بشوفه او بتعامل معاه.
    قالت منى بحذر.
    منى: ليه كده؟.
    م*سبحان الله , ولا هو
    وائل: فاكرة لما قلتلك اني كنت بحب واحدة ,واول ما سبنا بعض كلمت واحد, اهو احمد دا هو الواحد الي كلمته, وكان واد غلس, استغفر الله العظيم , بس هو فعلا كان كده, وكان بيلف حواليها من ايام منا كنت معاها اصلا.
    قالت منى بدون تفكير.
    منى: احمد عمل كده؟.
    وائل: وبعدين اصلا مكملش معاها كتير ,وكسر قلبها وسابها كان بيكلمها عشان يغيظ صافي, الي هي صاحبته, كانت انتيمة رانيا الي انا بحكيلك عليها, وعشان يحرق دمي وخلاص.
    منى: احمد؟؟؟.
    وائل: ايوة, ميغركيش شكله انه طيب, والله الولد دا خبيث جدا, وانا شفت منه كتير.
    صمتت منى تفكر في الكلام الذي قاله وائل, اذا فعداء احمد لوائل لم تكن هي السبب فيه, ولم يكن غيرة عليها مثلما ظنت, انما هو عداء قديم, و"تار بايت", واحمد كان يخفي عليها الامر, لهذا غضب حين عرف انه تقدم لخطبتها, انه يغار منه وليس عليها.
    م*اااه , وانا الي كنت فاكراك بتحبني يا احمد , تقوم يطلع كل دا عشان انت اصلا مبتطيقش وائل, عشان كده مكنتش عايزني اتخطبله, عشان كده حاولت ترجعني, عشان كده كانت الدنيا كلها كوم ووائل كوم , يعني انت مبتحبنيش اصلا, وانا الي صدقتك
    وشعرت بالهم يخيم على قلبها وروحها, وصعد الحزن لوجهها في ثوان.
    وائل: صحيح انتي تعرفيه منين؟, هو فعلا الي عرفك بيا؟.
    افاقت منى من شرودها ,وقالت.
    منى: اه , اصله صاحب شيرين قريبتي, شيرين الي عنيها خضرا, شفتها انت في الخطوبة, كانت سألته على حد بيدي قانون, فهو الي جابلي المواعيد وحجزلي.
    وائل: غريبة, اكيد مش هو الي اتصل بيا, لان بصراحة لو كان هو, مكنتش هاخدك.
    منى: يا سلام للدرجة دي؟.
    وائل: مكدبش عليكي, بجد لو كان هو الي كلمني عليكي, مكنتش قبلت احجزلك, انا مبطيقش أي حاجة من ريحته.
    م*يادي النيلة ,وقال كنتي بتقوليلي اقوله الحقيقة يا سارة, دا كان سابني من غير ما يفكر حتى
    منى: يا ساتر.
    وائل: اه والله.
    ثم زفر واردف, بعد ان عادت الابتسامة لوجهه.
    وائل: بس منقدرش ننكر دلوقتي ,ان هو السبب الي عرفنا على بعض, يعني رغم اني مبطيقوش, فهو مشكور انه عرفني على احلى بنوتة قابلتها.
    ابتسمت منى في شرود, ردا على كلامه.
    م*الله يسامحك يا احمد
    ثم مال على اذنها قليلا وهو يقول.
    وائل: واحلى بنوتة بحبها.
    التفتت اليه تبتسم متصنعة الخجل, وعقلها يدور بغضب.
    م*وهو دا وقت بحبك وزفت انت كمان
    ****************
    سارة: الحقي قوليله متبقيش مجنونة.
    منى: اقوله مين يابنتي انتي مسمعتنيش ولا ايه؟, بقلك قالي لو كنت عارف انك من نحيت احمد مكنتش خدتك.
    سارة: انتي نفسك قولتي , لو عرف هيسيبك, يعني عرف النهاردة هيسيبك, عرف بعد ماتتجوزو هيسيبك.
    منى: مينفعش اقوله , هقوله ايه؟, اقله انا كنت بحب احمد, الي انت مابتطيقوش, مش عارفة ياربي اعمل ايه.
    سارة: مانتي لازم تتصرفي تعملي حاجة, احمد مش مضمون, ولو سكت النهاردة ,يبقي عايز حاجة, انتي ازاي مفكرتيش في دا قبل كده, ان احمد ممكن يقوله ,وخصوصا انهم مبيطيقوش بعض.
    منى: مش عارفة, انا خايفة اوي, وبعدين وائل طيب اوي, حرام اعمل فيه كدة, انتي رأيك ايه يا ميرنا اقوله؟.
    ميرنا: والله منا عارفة اقولك ايه, يعني انا كنت الاول بقللك استني لغاية مايحبك وائل وبعدها قوليله , بس دا لو مكانش فيه مشاكل بينه وبين احمد اصلا, دلوقتي , انا مضمنلكيش رد فعله خالص.
    منى: وبعدين مجاش يقولي بحبك الا ساعة ما اشوف احمد, انا كانت اعصابي سايبة ع الاخر,والله كنت هعيط لولا ربنا ستر.
    ميرنا: بصراحة انتي موقفك زي الزفت.
    منى: شكرا يا ميرنا, ربنا يطمنك.
    سارة: بصي يا منى, انتي استخيري ربنا تقوليله ولا لأ, ولو دا خير هتقوليله, لو مش خير يبقي خلاص.
    منى: يا سلام ؟؟, يعني هقول لربنا اقوله عن احمد ولا لأ.
    سارة: وليه لأ, مش تشوفي دا هيوديكي لايه, مش يبقي ربنا سترك مثلا وانتي الي تفضحي نفسك, او يطلع مفيش احسن من الصراحة.
    منى: وانتي يا ميرو؟.
    ميرنا: لا, اجابتك مش عندي, انا ماليش دعوة, انصحك وتبوظي الدنيا وفي الاخر تزعلي مني,انا مالي.
    فالتفتت منى الى سارة مرة اخرى.
    منى: يعني انتي شايفة اصلي استخارة؟.
    سارة: مفيش قدامك غير كدة؟.
    *******************
    منى: وائل....
    وائل: ايوة يا حبيبتي , ايه الموضوع المهم الي كلمتيني عشانه الصبح؟.
    م*يادي النيلة, انا مالي كده مخروسة, الصبح كنت مستعدة اقله اي حاجة ,وكل حاجة ومكنتش خايفة, دلوقتي ليه حاسة اني اموت احسن ومقولوش
    منى: انت كنت مشغول الصبح في ايه؟.
    وائل: كنت مع بابا في المرور بنخلص ورق العربية .
    منى: ممممم.
    م*اديني صليت استخارة اهه , والصبح كنت عايزة اقله , ودلوقتي مش قادرة, افهم من كده ايه؟, اقله ولا ماقولوش
    وائل: منمن, لو ملحتقيش تقوليلي, اخوي هيطلع دلوقتي ويبوظ علينا الكلام.
    منى: هو انت بتضايق ان مؤمن بيجي يعد معانا نص الوقت؟.
    وائل: مخبيش عليكي, اكيد, لاني بحب اعد معاكي براحتي, واحب فيكي زي منا عايز, بس هو دا الصح, يعني هو المفروض اصلا ميسبناش مع بعض خالص, بس هو عشان مينفعش نتكلم قدامه فبيسيبنا, يعني احنا لما نبقي في الشارع, ادينا في الشارع وسط ناس بردو, بس في البيت كده, لازم حد يعد معانا, انتي لو كان ليكي اخ صغير كان زمانه قاعد على رجلي دلوقتي.
    ضحكت منى بدون مزاج, وعادت تكمل.
    منى: مانت صاحبه ,هتقول ايه غير كده؟.
    وائل: انتي فاكراني بقول كده عشان صاحبه؟, يا بنتي انا واخوكي حاجة, وانا وانتي حاجة, انا بكلم في الصح والاصول ولا ايه؟.
    منى: ايه.
    وائل: هتقولي بقي ,ولا اخلي مؤمن يقولي؟.
    منى: لا, انا الي هقلك.
    وزفرت لتستجمع شجاعتها,ثم قالت.
    منى: فاكر لما كنا في النادي؟.
    وائل: فاكر طبعا, دا اول امبارح.
    منى: يعني قصدي لما كنا هناك يعني.
    وائل: اه ماشي , فاكر,....؟؟؟.
    منى: لما قابلنا....احمد.
    تجهم وجه وائل على ذكر احمد, وعبس وهو يقول.
    وائل: يوم ما قابلنا استغفر الله العظيم احمد, كان ممكن تقوليلي فاكر اليوم, ومتفكرنيش بيه, منا قلتلك فاكر, لازم نجيبي سيرته يعني.
    صمتت ,وشحب وجهها, كيف لها ان تخبره الان؟, كيف سيتقبل الامر؟.
    منى:...............
    وائل: المهم, ماعلينا, كملي كنتي بتقولي ايه؟.
    م*اكمل مين بقي الله يسامحك
    منى: يعني كنت حكيتلي على موضوع رانيا دي, ...........واضح من كرهك لاحمد دا, انك....,انك لسه بتحبها!!.
    وائل: ...............
    منى: ................
    وائل: انتي بتسألي سؤال, انا رديت عليه من زمان,انا قلتلك مبحبهاش ونسيتها,مكنتش متخيل ان دا يكون سؤالك, وانا مش هكدب عليكي , لو كنت لسه بحبها كنت هقولك, مش هخبي عليكي, انا مش عايز يكون بيني وبينك اسرار وحاجات مخبيها, بس انا بكره احمد مش عشان رانيا, احمد, ......اقولهالك ازاي, ....يعني هو بني ادم مش من النوع الي الواحد يستريحله, خبيث وشرير, من النوع الي يضربك في ضهرك , وانا اتلسعت منه كتير مكانتش حكاية رانيا دي اول حاجة, خصوصا انه كان صاحبي, وكنا دفعة واحدة, يعني الموضوع بيني وبين احمد مش حاجة تانية.
    م*يا سلام على الكلام الجميل, مبحبش يكون بينا اسرار, وبعدها انا بكره احمد عشان هو احمد, اقوله ازاي انا بقي انا دلوقتي؟
    منى: ممممم.
    وائل: هو دا الموضوع؟, انتي كنتي خايفة اكون بحبها؟.
    م*لا طبعا يا فالح
    منى: يعني.
    وائل: انا كنت اتمنى ان يكون هو دا الموضوع, لان دا بيدل على حاجة حلوة اوي.
    م*بيدل على نيلة منيلة بستين نيلة
    منى: على ايه؟.
    اقترب قليلا برأسه وهو يهمس.
    وائل: ان في واحدة هنا بتغير عليا.
    تلفتت منى حولها, فقهقه وائل ضاحكا.
    وائل: انتي بتدوري عليها ولا ايه؟, مش بقلك انتي حالة.
    قالت في دهشة حقيقية.
    منى: قصدك مين؟, انا يعني؟.
    وائل: لا ,قصدي النجفة.
    منى: وفيها ايه لو كنت بغير عليك؟.
    وائل: كده يبقي يا اما هتحبيني, يا اما فعلا بتحبيني.
    فغرت منى فاه ,وهي عاجزة عن الكلام.
    م*يعني انا اتفهمت غلط,كمان مش كفايه مش عارفة اقوله, يفتكرني بحبه, حاجة جميلة خالص
    وائل: انتي بقي بتحبيني ولا لسه ها تحبيني؟.
    نظرت منى لعينيه.
    م*ماهي بايظة بايظة, يلا بقي, زي ماتيجي تيجي.
    منى: ها.
    وائل: هتحبيني؟؟.
    اومأت برأسها في رفق,وهي تشعر بطنين في اذنيها وصداع يكتنف رأسها.
    وائل: وانا الي كنت فاكرك خلاص حبتيني!!, بس مش مهم انا مش هضغط عليكي, براحتك خالص وانا مش مستعجلك.
    منى: انت زعلت؟.
    وائل: لا يا بنتي, من حقك طبعا تاخدي وقتك لغاية ماتتأكدي من مشاعرك, بدل ماتقولي حاجة مش حاساها.
    اقبل عليهما مؤمن, فاعتدل وائل مبتعدا قليلا عن منى ,مع انه كان بعيدا اصلا.
    م*جميل جدا الي حصل دا, يعني بدل ما اقله على حكاية احمد, ورطت نفسي وقلتله هحبك, ايه الي بيحصلي دا؟,جميل... جميل جدا


 

 
صفحة 18 من 29 الأولىالأولى ... 814151617181920212228 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • مش هتقدر تضيف مواضيع جديده
  • مش هتقدر ترد على المواضيع
  • مش هتقدر ترفع ملفات
  • مش هتقدر تعدل مشاركاتك
  •  
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات مصراوي كافيه 2010 ©