قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
النتائج 1 إلى 4 من 4
  1. افتراضي الحساب000000قبل000000الحساب

بسم الله الرحمن الرحيم

احمد الله حمد الشاكرين واصلى واسلم على المبعوث رحمة للعالمين محمد عليه افضل الصلاة واتم التسليم0
    اما بعد

تعمدت اليوم فتح هذا الموضوع بمناسبة حلول شهر رمضان وهو
    الحساب قبل الحساب
    تفتكر لو انا كنت والدك وقلتلك اعملى كشف او تقرير بكل اللى انت عملته خلال يومين ماضيين , بزمتك هتقدر تعرضه ؟؟ والله هتنكسف0
    تخيل انت بقى ان التقريرده معمول بس مش من يومين بل من يوم ولدتك امك بكل ماتفعل0
    والمصيبه الاكبر انه مش هيتعرض على والدك لا بل على ربك
    طب بالله عليك منظرك ايه امام ربك ؟؟
    الله اعلم
    هقولك حاجه تخيل لقدر الله انك وانت مندمج فى دوامة الحياه وشغلتك نفسك الاماره بالسوء بالسوء0
    وانتهى عمرك فى اللحظه دى ياترى هتعمل ايه؟؟؟؟
    مش هقولك عقابك ولاهقولك جنه ونار بس هقولك تقابل ربنا بايه؟؟

والله انا عندى اقتراح وانا عارف ان كل المنتدى عارفه هو مش حاجه جديده بس لذيذه ومفيده0
    اول ماتصحى من النوم اعمل كشف بالصلوات والاعمال الصالحه
    وخانه فى جنب الكشف اكتب فيها ملحوظات, الملحوظات دى بقى اكتب فيها كل حاجه وحشه انت عملتها فى اليوم وفى نهاية اليوم احسب عدد الحاجات الوحشه واستغفر ربنا عليها, ولو كان فى الاخطاء دى خطأ فى حق مخلوق روح اعترفله واطلب منه العفو ثم استغفر ربك0

انا سامع واحد بيقول فى ناس مش هقدر ذهب ليهم , اسمع الحل بس بعد ماتصلى على النبى

اللى انت غلط فى حقه ده انت تستغفرله وتدعى له بس متهملش عشان يوم القيامه هيأتى اللى انت اسأت له ويأخذ من حسناتك وانت فى اليوم ده محتاج لكل ربع حسنه, حيث يقول الهادى البشير محمد اوتدرون من الفقير فى امتى قيل من يارسول الله قال رجل اتى بصلاة وصيام وصدقة 00000الخ , ولكنه ضرب هذا وسب هذا وسفك دم هذا, فيأخذ هذا من حسناته وهذا من حسناته حتى تنفد الحسنات , فيطرح من سيئاتهم على سيئاته فيطرح بها فى النار) صدق رسول الله

عشان كده اخوانى واخواتى ارجوكم اعملوا بما قال سيدنا عمر بن الخطاب: حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا 0

هذا وما كان ن توفيق فمن الله وحده وا كان من خطأ او نسيان فمنى ومن الشيطان
    والسلام عليكم ورحمة الله
    التعديل الأخير تم بواسطة .mksraty. ; 29 - 8 - 2008 الساعة 03:30 PM

ساكن في
    الاردن
    النوع : انثيJordan

بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا
    والله موضوع مية مية وكتير متميز وراح اعمل بنصيحتك

ساكن في
    اسكندرية عمري
    النوع : ذكر Egypt

تمام

شكرا mksraty علي النصيحة الغالية
    جزاك الله خير الجزاء

.. للمعرفة وسائل كثيرة .. النظرة معرفة .. اللمسة معرفة .. اضطراب القلب معرفة ..
    .. الاهتمام معرفة ... السكوت أحيانا معرفة ..

البحث على جميع مواضيع العضو احمد طنطاوي

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

بارك الله فيك وزادك من فضله عليك ورزقك رضاه وجنته
    تسلم الايادي
    موضوع رائع فعلا
    لى انت غلط فى حقه ده انت تستغفرله وتدعى له بس متهملش عشان يوم القيامه هيأتى اللى انت اسأت له ويأخذ من حسناتك وانت فى اليوم ده محتاج لكل ربع حسنه, حيث يقول الهادى البشير محمد اوتدرون من الفقير فى امتى قيل من يارسول الله قال رجل اتى بصلاة وصيام وصدقة 00000الخ , ولكنه ضرب هذا وسب هذا وسفك دم هذا, فيأخذ هذا من حسناته وهذا من حسناته حتى تنفد الحسنات , فيطرح من سيئاتهم على سيئاته فيطرح بها فى النار) صدق رسول الله

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع