قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
النتائج 1 إلى 8 من 8

تعجب!! عايز اخد رايكم فى موضوع ؟

يا جماعه اانا عايز اخد رايكم فى موضوووووع هااام فى الحب
    تدخل الاصحاب من النوعين فى العلاقات العاطفية اية رايك عايز اعرف اية السلبيات واية الايجابيات ورايكم

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

افتراضي رد: عايز اخد رايكم فى موضوع ؟

اتوقع التدخل ممكن ومسموح بحالات محددة فقط والعلاقه الانجح تكون بالتفاهم بين الطرفين فقط دون تدخل الاخرين

لكن احيانا ممكن تكون في مشكلة صعبة كتير ومحتاجة تدخل وفي هادى الحاله لازم طبعا ما يكون مسموح لاى حد انه يتدخل
    اكيد لا
    لازم يكون في مواصفات متل انه موثوق فيه جدا وقريب جدا وبحب مصلحة الطرفين وب هادى الحاله اتوقع لا مانع من التدخل للمصلحة للطرفين وللوصول لحل

شكرا كتير على الحوار

[quote=طيف عابر;15972]
    اتوقع التدخل ممكن ومسموح بحالات محددة فقط والعلاقه الانجح تكون بالتفاهم بين الطرفين فقط دون تدخل الاخرين

لكن احيانا ممكن تكون في مشكلة صعبة كتير ومحتاجة تدخل وفي هادى الحاله لازم طبعا ما يكون مسموح لاى حد انه يتدخل
    اكيد لا
    لازم يكون في مواصفات متل انه موثوق فيه جدا وقريب جدا وبحب مصلحة الطرفين وب هادى الحاله اتوقع لا مانع من التدخل للمصلحة للطرفين وللوصول لحل

شكرا كتير على الحوار
    بجد ميرسي لكلامك وميرسي لمرورك بجد يا طيف

التدخل من اى طرف من الاطراف بيعمل مشاكل من الصح ان العلاقه ميكونش فيها تدخل من اى نوع لان ديه حياتكم انتو بس مش اى حد تانى وانتو الى هتخافو على العلاقه ديه وهتتفهمو

ساكن في
    دنيا فانية
    النوع : انثيJordan

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SARA AHMAD MM مشاهدة المشاركة
    التدخل من اى طرف من الاطراف بيعمل مشاكل من الصح ان العلاقه ميكونش فيها تدخل من اى نوع لان ديه حياتكم انتو بس مش اى حد تانى وانتو الى هتخافو على العلاقه ديه وهتتفهمو
    ممكن كلامك يكون صح سارة لكن احيانا فعلا بكون الموقف صعب وممكن ينفصلوا متلا وكل واحد منهم عنده رغبه في الرجوع للتانى
    في هالحاله اتوقع من الجيد ان يتدخل بينهم احد للاصلاح
    هذا طبعا رأيي احببت ان اشارك به مجددا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طيف عابر مشاهدة المشاركة
    ممكن كلامك يكون صح سارة لكن احيانا فعلا بكون الموقف صعب وممكن ينفصلوا متلا وكل واحد منهم عنده رغبه في الرجوع للتانى

في هالحاله اتوقع من الجيد ان يتدخل بينهم احد للاصلاح
    هذا طبعا رأيي احببت ان اشارك به مجددا
    ممكن جدا ياطيف وفعلا وريك صح

الصورة الرمزية mona roshdi
    mona roshdi غير متواجد حالياً المشرفه المميزه للأسلامي العام والصوتيات والمرئيات الاسلامية
    ساكن في
    خلف دائرة الأحذان
    مقالات المدونة
    1
    النوع : انثيEgypt

لا شك ان طبيعة الاسرة التى نشأنا فيهاوترعرعنا تحدد كتير من السمات الشخصية لسلوكنا وتصرفتنا فى الحياة
    وتعد الحاللات الاتية اكثر تفاعلا مع الاشخاص واخد رايهم فى حياتهم العاطفية والزوجية:-
    1-الابن الوحيد- الذى يعتمد اقتصاديا على والدية
    2-السكن مع اهل الزوج او الزوجة فى مسكن واحد
    3-الشخصية الضعيفة سواء من الزوج او الزوجة
    4-درجة القرابة بتحدد تدخل الاهل
    فبرغم انة من المحبب ان يتدخل اهل الزوج او الزوجة فى الحد من اخلافات التى تحدث بينهما ولكن السؤال هنا -من يضمن ان تدخلهم سوف يحقق الهدف المطلوب؟؟ومن يحد الوقت المناسب الذى يتدخل فية الاهل؟؟والطريقة ؟؟ ثم من سيحدد الاشخاص الذى يسمح لهم بلتدخل؟؟من المهم الاجابة على هذة الاسئلة حتى يستطيع الازواج او الاحباب معرفة الظروف التى يسمح بها بتدخل الاهل او الاصدقاء
    فأغلب هذة الحلات تدخلهم لا يكون بلخير فأهل او اصدقاء الزوجة سوف ينحازون للزوجة والزوج ايضا سوف ينحازون اهلة لةوالصديق سوف ينحاز لصديقة- ولكن هناك بعض الاسس التى يجب ان يتبعها كل اتنين مقبلين عل حياة زوجية وهة يجب ان نعتمد على انفسنا فى حل مشاكلنا دون تدخل الاخرين ونعطى لانفسنا فرصة للتفاهم والانتخذ القرارات فى وقت الاثارة والثورةوالانفعا ل و يصر كل طرف على اتخاذ القرار وقت الانفعال-- يجب ان يتباعد كل عن الاخر فترة زمنية حتى تسمح بلهدوء النفسىوساعتها سوف يكون القرار نابع من الاثنين دون تدخل طرف آخر بينهم
    وفى النهية انصح كل اتنين----
    اذا حدث اى خلاف امنع صديقك او اهلك او اى من طرفك فى التدخل واترك لنفسك الوقت الكافى لأتخاذ القرار السليم بعيد عن الانفعال
    وانت ايضا يجب الحزر كل الحزر من تدخل طرف ثالث بلموضوع فما كان بين اثنين لا يجب ان يخرج ابدا حتى تنجح علاقتك بحبيبك وزوجك
    وبارك الله فيكم ووفقكم
    التعديل الأخير تم بواسطة mona roshdi ; 19 - 9 - 2008 الساعة 02:27 PM

ساكن في
    مصر الجديدة
    النوع : انثيEgypt

الاحسن ان مايبقاش فيه اى تدخل لان ساعات بيتقلب التدخل ده ويبقى ضرر على المحبين

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)