قصة محزنة جدا تدل على حقر هذا الشباب واستهتراه بالفتاة وانا احى الفتاة لتمسكها بحجابها ربنا يثبتها ويكفيها شر هذه النوعية ربنا يعنيها بلغيها اننا حندعى ليها ربنا يقوى عزيمتها ويعوضها عنه ان شاء الله من يقدرها ويعرف مقدارها
الأخت سما .. هذه أوهام الحب عن طريق الأجهزة .. شات ، ونت
ومكالمة تليفونية هذه أوهام .. لأن الشباب في هذه السن عنده الاستعداد
للحب بأقل الكلام .. كلمة اعجاب ، همسة ، لمسة ، لفتة .. فتعيش الفتاة في
أحلام الرومانسية .. وهي فعلا رومانسية ولكني أقول عليها رومانسية قاتلة
لانها تتصف بالمبالغة في كل شيء .. المبالغة في الفرح ، المبالغة في الغضب ،
المبالغة في الرضا والسخط .. وهذه المبالغة ضارة جدا .. من نتائجها أن يعيش
المخدوع بالحب في عالم وهمي لا وجود له .. ويتصرف علي أساس أن هذا
العالم الوهمي له وجود فعلي .. وهو في الحقيقة غير موجود ..
قولي لهذه المخدوعة لا تبكي .. هذا ليس بحب .. عليك بضبط النفس حتي لا
تنساقي وراء أوهام ينقصها النضج .
.. للمعرفة وسائل كثيرة .. النظرة معرفة .. اللمسة معرفة .. اضطراب القلب معرفة .... الاهتمام معرفة ... السكوت أحيانا معرفة ..البحث على جميع مواضيع العضو احمد طنطاوي
اسمحيلي اخت سما بس بالرد البسيط اللي عندي اللي يمكن يعجبك ويمكن لا
اولا مافي بنت عفيفه ومسلمه وبتخاااااف الله بتحكي مع شب مابيمتلها بصله
لا وكمان بتاخد وبتقبل على نفسها بالهدايا منه والمحزن كمان انو امها بتعرف بهادا الشي
والله هالزمن بيخوف شو هاد ماعاد في حيا ةولا خوف من الله وحزنانه على فراقو
بس العجيب بالقصه انك بتقولي عنها طفوليه لو سمحتي يعني بعد اذنك اديش بيطلع عمرها هي
لاني انا بعرف وحده كبيره واعيه كمان بتحكي مع شب بس اهلها مابيعرفو وانا بحاول ابعدها عن هالطريق بس
هي الله يهديها ويصلحها ماعم تتقبل وكمان بتقلي انو بيحبني وبدو يخطبني اي حب هاد واي خطبه اصلا
مافي شب بالدنياااااااااااااا بيقبل على حالو يخطب عبر النت حتى لو كان عارف انو الوحيد اللي بتعرفو
حتى ولو فرضنا انو تجوزها بيضل طوووووول العمر بيهتها وبيذلها ان صح التعبير انو تجوزتو بهي الطريقه
والله عندي كلام كتيييير بس تلعثم لساني وماني عارفه شو بدي قول رغم الاطاله اللي وجعتلك راسك فيها
ااااااااااااااااااااسفه كتييير بس والله من الغيظ الواحد بيحب يفض فض يسلمووو عالطرح للمشكله
والله ايه الام الجامده ديه00شايفه وعارفه ان بنتها بتغرق وتقولها اكملى وسترى مين فينا على حق00هو تحدى بينهم ولا ايه ياسما مين فيهم الصح ومين فيهم المخطئهكانت امي تعلم كل شيء وتنصحني وقالت لي يريد ان يمتلكك ولكنه لا يحبك
يريد علاقة نت عابرة فقط
لم اسمع نصيحتها ابدااا
فقالت لي حسناً اكملي وستري انني على حق
وياترى الام دلوقتى مبسوطه ان كلامها وتحذيرها كان على حق
وياترى فرحانه بنفسها دلوقتى وهيا شافها بنتها بتدمر ادام عنيها
لاحول ولا قوه الا بالله00انا مع ان البنت تصادق امها وتحكى ليها على كل حاجه والام تتفهم ده وتصادق البنت بس لغايه ما تشوف ان البنت ماشيه فى موضوع غلط من البدايه كانت لازم واقفتها من الاول00انتى قولتى ان البنت بريئه 00طيب الام مكنش عندها اى خلفيه من تجاربها فى الحياه00تقدر توقف فيها بنتها وتنقذها من الشاب ده00مادام كانت حاسه من الاول انه بيلعب بمشاعر بنتها
الله يساامحها بجد الام
والله يكون فى عون البنت00وربنا انشاء الله يكرمها بالحب الحقيقى اللى يعوضها عن الامها وعذابها
واسفه سما على الاطاله وعلى رأى بجد سورى
طبعا بيعجبني اي رد مهما كان لانه يعبر عن وجهة نظر احترمها جدااا
انا كنت ساوافقك الرأي لو ما بعرف البنت شخصياًطهي اوك قربت تصير 18 لكن عقل طفله عنجد
وانا بكلمها بشعر اني بكلم طفله
انا من البداية نصحتها بدون ما اعرف نوايا الشاب
مجرد ما قالت نصحتها حتى ما تتعب وتعاني لاني تقريبا بقيت حافظة نهايات قصص الحب
اما الام فهي تربوية ناجحة ووجهة نظرها انه بنتها كانت رح تكلمه من وراها بطرق اخرى لو هي منعتها
وانه المراهقين عنيدين لدرجة لا يمكن يقتنعوا باي كلام من الاهل
فكانت مراقباها في كل خطوة وتنصحها وتعينها وترشدها
انا معك ولكن نقلت وجهة نظر الام
الف شكر يا قمر
وتسلمي يا رب على الرد الرائع والاهتمام
التعديل الأخير تم بواسطة طيف عابر ; 12 - 4 - 2009 الساعة 03:54 AM
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)