موضوع مهم وردود قوية وواعية، بس فيه خلط بين الأسباب والنتائج وعموماً فيه أسباب تتعلق بالمدرسة كمنشأة محتاجة إمكانيات،وأسباب تتعلق بالمدرس، وأسباب تتعلق بالدولة، وأسباب تتعلق بالأهل، وأسباب تتعلق بالتليمذ.
وبمنتهي الاختصار نقدر نقول: إن المدرسة ناقصة إمكانيات كتير أوي وحتي الخامات والأجهزة الموجودة فيها فعلاً ما هي في نظر القائمين علي العملية التعليمية إلا عُهدة بس عهدة أبدية يعني المفروض إنها موجودة علشان نتفرج عليها مش تخلص ونجيب غيرها.
وكمان ميزانية التعليم في مصر بتتكلم وتقول إن التعليم ليس علي رأس أولويات الدولة ولا في النص ولا حتي قبل الآخر بكام متر!!!
معظم المبلغ التافه المخصص للتعليم والبحث العلمي بيروح ف المرتبات تخيل يا أخي!! أمال لو بنصرف علي البحث العلمي كان المدرس - اللي عنده ضمير- اشتغل بعد الظهر علشان يصرف علي المدرسة...من جيبه!!!
بما إن المرتبات عبيطة فالمدرس واخد راحته ع الآخر في موضوع الدروس ومن ناحية تانية الدولة ملهاش عين تنقي وتفرز الصالح من ال!!!!!!فاهمين طبعا
الكثافة الطلابية ف الفصل مش محتاجة تعليق وببساطة المطلوب إن الواد يقعد مرتاح الأول وبعدين يتعلم.
نسبة الأمية في مصر مازالت فوق ال80% مع إن الدولة مصدقة نفسها ف التهريج اللي بتسميه محو الأمية!!!لاحظ إن الأميين دول هم الأب والأم!!!
التعليم الفني عموماً بيضيع فيه ملايين علي كتب بتتباع بالكيلو ف آخر السنة ويمكن قبل كده بشوية وبتكون بحالة الزيرو!!! أموت وأعرف إيه الهدف من تدريس اللغة الإنجليزية مثلاً لطالب وصل لسنة أولي فني صناعي زراعي أو غيره ولسه مش بيعرف يكتب 10 جمل صحيحة........... بالعربي!!!
إحنا عندنا مشكلة واحدة ف مصر...
إحنا عندنا...
أزمة ضمير...
وبس