قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
النتائج 1 إلى 6 من 6
  1. افتراضي وحشية الدروس الخصوصية

انتشرت الدروس الخصوصية بطريقة وحشية جدا لدرجة ان الطالب والطالبة بقوا بياخدوا فى المادة درسين مرة واحدة

وكمان ارتفعت قيمة الدرس لتصبح 30 جنيها فى الشهر مما دفع من لة فى الدروس ومن ليس لة الى اعطاء الدروس الخصوصية لدرجة ان الطالب عاد

بيروح الدرس يتفسح وبس او هروبا من ضغط الاسرة علية بالمذاكرة

مثال حى انا فى منطقة فيها كمية دروس رهيبة وزحمة جامدة بشبب الدروس وبجانب منزلنا مدرس يعطى حوالى 5 مجموعات فى اليوم الواحد

وكل مجموعة تحتوى على 30 طالب

اذن اصبح مجموع عدد الطلبة 150 طالب فى 30 جنيها اذن حصيلة الشهر بالنسبة للمدرس هيا 4500 جنية دا لو فعلا العدد اللى بقول ممكن يكون اكثر

هذا كلة من عرق وتعب الاباهات والامهات ولو نظرنا انا النتيجة فى النهاية صفر

اناشد وزير التربية والتعليم بأخذ موقف جاد تجاة الدروس الخصوصية وذلك باصدار قنون بعاقبة اى مدرس يعطى الدروس الخصوصية معاقبة

شديدة حتى لو وصلت الى السجن

والعمل على القنانون بارسال مخبرين للارشاد عن اماكن الدروس الخصوصية على مستوى المحافظات وبكدا يكون قضينا او حدينا من نسبة

وحشية الدروس الخصوصية

لان كل شاب دلوقتى عاد بيلجأ لاعطاء الدروس الخصوصية رغم قلة خبرتة وكأنة بيشترى تكتك يطلع علية

وكمان دلوقتى المدرسة اللى كان الواحد بيعملها احترام خلاص معدتش المدجرسة ها احترامها ورونقها لانم المدرس خلاص عاد بيعتمد على

الدروس الخصوصية ومعدش بيحلل مرتبة فى الوظيفة الحكومية

ياريت رائيكم عشان نناقش قضية مهمة بتستنزف اموال اولياء الامور وياريت دا شيىء لة مستقبل

30 جنيه؟؟؟؟؟؟؟
    انا كنت باخد درس قريب من الواصفات دي وب100 جنيه يا باشا

ساكن في
    ...*heart of love*...
    النوع : انثيEgypt

حـــسبي الله ونعم لوكيـــل ,,
    هنقــول اية,
    بس ع فكرة فى اغلى من كدة ,
    كدة ارخص حاجة..

>يسلمـــو ع التوبكــ

لستُ مجبرٍه أن آفهم آلآخرين من أنآ ؟
    فمن يمتلك مؤهلات آلعقل و آلقلب وٍ آلرَوٍح ..
    سأكون له مثل آلكتآب آلمفْـتوح
    وعليه أن يُحسن آلإستيعآب ..!!

البحث على جميع مواضيع العضو love 4 ever

4. افتراضي

• شكرا على مروركم الجميل وفعلا اكيد فية اغلى

ساكن في
    الاسكندريه
    النوع : انثيEgypt

موضوعك مهم جداااااااااااا وده للاسف مبقاش في مدرس مبيديش دروس الا قليل 3% بس وده غلطه كل من المدرس والطالب
    وعلي فكره اساسا المدرس الي بيدي دروس ده بيبقا معندهوش ضمير لانه لو بيشرح كويس في الفصل عمر مالطلبه هتروح تاخد دروس عند حد
    وبجد والله حزبي والله ونعم الوكيل لان انا بابايه من ضحايا الدروس الخصوصيه لانها بجد بتخرب البيوت وعلي فكره ديه اساسا بتخلي الطالب ميشغلش مخه وبقا كل اعتماده علي المدرس الخصوصي يعني من الاخر مستنيه يجيله البيت او هو يروحله ويحطله المعلومات في دماغه ويحفظها وبس طب وهو ده تعليم؟ يعني انا مش عارفه اومال ايه لازمه العقل الي ربنا ادهولنا يعني الطالب درجه الكسل وصله ليه انه مش قادره حتي يعتمد علي نفسه ويفكر ويذاكر بنفسه اوكيه فيه فعلا مواد صعبه جدا ولازم تتشرح بس فيها ايه لو الطالب ركز في الحصه شويه والتزم صدقوني والله هيطلع من الحصه فاهم وفيها ايه لو المدرس شرح بضمير شويه ؟
    اوكيه انا عارفه ان فيه مواد بتتحتاج لمدرسين زي الفيزياء وغيرها اوكيه ممكن ناخد فيها درس بس في ولاد وبنات بتاخد دروس في كل المواد وديه الحاجه الي تحرق الدم ويايرت علي كدا بيطلعوا الاوائل لا بيجيبوا كحك
    بجد والله المفروض يصدروا قانون بتحريم الدروس الخصوصيه لانها فهلا بتقطم الوسط والمفروض برده المدرس اي مش بيشرح عدل وبضمير في حصته يرفدوا خالص بعد انذار.
    التعديل الأخير تم بواسطة treminitor ; 27 - 6 - 2009 الساعة 06:10 PM

6. افتراضي

[QUOTE=treminitor;468357]موضوعك مهم جداااااااااااا وده للاسف مبقاش في مدرس مبيديش دروس الا قليل 3% بس وده غلطه كل من المدرس والطالب
    وعلي فكره اساسا المدرس الي بيدي دروس ده بيبقا معندهوش ضمير لانه لو بيشرح كويس في الفصل عمر مالطلبه هتروح تاخد دروس عند حد
    وبجد والله حزبي والله ونعم الوكيل لان انا بابايه من ضحايا الدروس الخصوصيه لانها بجد بتخرب البيوت وعلي فكره ديه اساسا بتخلي الطالب ميشغلش مخه وبقا كل اعتماده علي المدرس الخصوصي يعني من الاخر مستنيه يجيله البيت او هو يروحله ويحطله المعلومات في دماغه ويحفظها وبس طب وهو ده تعليم؟ يعني انا مش عارفه اومال ايه لازمه العقل الي ربنا ادهولنا يعني الطالب درجه الكسل وصله ليه انه مش قادره حتي يعتمد علي نفسه ويفكر ويذاكر بنفسه اوكيه فيه فعلا مواد صعبه جدا ولازم تتشرح بس فيها ايه لو الطالب ركز في الحصه شويه والتزم صدقوني والله هيطلع من الحصه فاهم وفيها ايه لو المدرس شرح بضمير شويه ؟
    اوكيه انا عارفه ان فيه مواد بتتحتاج لمدرسين زي الفيزياء وغيرها اوكيه ممكن ناخد فيها درس بس في ولاد وبنات بتاخد دروس في كل المواد وديه الحاجه الي تحرق الدم ويايرت علي كدا بيطلعوا الاوائل لا بيجيبوا كحك
    بجد والله المفروض يصدروا قانون بتحريم الدروس الخصوصيه لانها فهلا بتقطم الوسط والمفروض برده المدرس اي مش بيشرح عدل وبضمير في حصته يرفدوا خالص بعد انذار.[/QUOTE

بجد الواحد يقول اية بعد كلامك دة بجد وفيتى فى ردك وفعلا دة اللى بيحصل حرام فعلا ولا نملك غير الدعاء

شكرا لتفاعلك مع الموضوع
    التعديل الأخير تم بواسطة khalouda ; 27 - 6 - 2009 الساعة 06:15 PM

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع