قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
النتائج 1 إلى 7 من 7
    ساكن في
    فى قلب من تستحق
    مقالات المدونة
    11
    النوع : ذكر Egypt الفريق المفضل  : الاهلي

سؤال ياترى ماهو برنامجك المعتاد؟

بسم الله الرحمن الحيم
    أولا كل عام وأنتم بخير بمناسبة قرب حلول شهر رمضان
    نسأل الله أن يبارك لنا فى شعبان وأن يبلغنا رمضان. ولكن السؤال الذى يفرض نفسه الأن ماذا أعددت لهذا الشهر ،لم أقصد بكلمة أعددت ماهى أصناف الأطعمة وأشهى أصناف الحلويات أو قصدت مهى الخيمة الرمضانية التى ستقضى فيها ليالى رمضان .
    لم أقصد لا هذا ولاذاك ولكن قصدت ماهو برنامجك التعبدى المعتاد فى رمضان وماذا ستضيف عليه السنة دى؟
    أنا لم أكتب هذا الموضوع حتى أضع لكم برنامج معين نطبقه فى رمضان ولكنى سأترك لكم الأمر حتى تضعوا برنامجكم الذى تروه مناسب لكم ولوقتكم فى رمضان.ومن هنا الى رمضان نأخذ من كل برنامج عضو ما يناسبنا ونقوم بأضافته على البرنامج المعتاد لنا . وقد قال تعالى"وتعاونوا على البر والتقوى ولاتعاونوا على الأثم والعدوان" فهل من متعاون ولوحتى بكلمة مشجعة أو حتى شىء وحيد هو مدوام عليه فى لعله يكون سببا فى دخوله الجنة ونحن معه ان شاء الله.
    فأنا فى الأنتظار فلا تتأخروا.
    ولكم منى جميل الشكر

ساكن في
    Fi BaiTna :D
    النوع : انثيKuwait الفريق المفضل  : الاهلي

ميرسي ليك كتير على موضوعك...وانا مش عامله برنامج معين يعني في رمضان هو نفس البرنامج اكيد يعنى صيام وصلاة وقراة القران..ومشاهدة المسلسلات الرمضانية والبرامج والحاجات الحلوة اللي بتيجي في رمضان دي.
    بس الغريب فيه واول مره، اني هقضي رمضان في البيت مش في المدرسة.

وكل سنة وانتم طيبين ويااارب يكون رمضان ده احلى من رمضان اللي فات، ويكون شهر سعيد عليكم.

وداع يا احلي ليالي وداع يا احلي سنين
    وداع يا عمري الغالي وحب عمرة يومين
    وداع يا ذكرة عمري وداع مسلم أمري
    وداع وهفضل فكرة لو باقي يوم من عمري
    (T_///)

البحث على جميع مواضيع العضو iLWda3

ساكن في
    فى قلب من تستحق
    مقالات المدونة
    11

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة niemonda wie ich مشاهدة المشاركة
    ميرسي ليك كتير على موضوعك...وانا مش عامله برنامج معين يعني في رمضان هو نفس البرنامج اكيد يعنى صيام وصلاة وقراة القران..ومشاهدة المسلسلات الرمضانية والبرامج والحاجات الحلوة اللي بتيجي في رمضان دي.

بس الغريب فيه واول مره، اني هقضي رمضان في البيت مش في المدرسة.

وكل سنة وانتم طيبين ويااارب يكون رمضان ده احلى من رمضان اللي فات، ويكون شهر سعيد عليكم.

بصى يأيمى موضوع الصلاة والصيام وقرأة القرأن كل ده جميل كنتى ماشية كويس ايه لازمة المسلسلات .
    بقولك ايه يأيمى ماتيجى نتفق اتفاق الا وهو بلاش مسلسلات فى رمضان ده خالص ياجميلة انتى عندك بقية السنة اتفرجى على الافلام والمسلسلات زى مأنتى عايزة اتخيلى كده انك انتى عندك جيب مخروم وكل يوم بتحطى فيه على اد ماتقدرى فلوس لمدة 30 يوم ممكن تقوللى فى الاخر هتلاقى ايه فى الجيب طبعا ولاحاجة، فأمر المسلسلات والافلام فى رمضان كذلك.واشكرك على مرورك وحاولى تفكرى فى وماتنسيش قصة محمد وماذا رد عليه الملك عندما ساله أنا رايح الجنة ولا النار.
    ولكى منى جميل الشكر

ساكن في
    القاهره .. عين شمس
    النوع : ذكر Egypt

أنا هحط برنامج لمحظورات الصيام زي مثلا في ناس بينامو ومبيصلوش ويصحو المغرب ويفطرو على طول وده خطا وفي ناس بيسبو في أوقات الصيام...................... وشكـــــ ـ ـ ـ ـ ـراااااااا ..........................
    الشبح

زين الدين زيدان

أنا مشكـ ـ ـ ـ ـ ـووور جداجدا للمشرفه هدى الرشدي وأنا فخور جداجدا
    البحث على جميع مواضيع العضو شبح الأبرا

ساكن في
    Fi BaiTna :D
    النوع : انثيKuwait الفريق المفضل  : الاهلي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maahes مشاهدة المشاركة
    بصى يأيمى موضوع الصلاة والصيام وقرأة القرأن كل ده جميل كنتى ماشية كويس ايه لازمة المسلسلات .
    بقولك ايه يأيمى ماتيجى نتفق اتفاق الا وهو بلاش مسلسلات فى رمضان ده خالص ياجميلة انتى عندك بقية السنة اتفرجى على الافلام والمسلسلات زى مأنتى عايزة اتخيلى كده انك انتى عندك جيب مخروم وكل يوم بتحطى فيه على اد ماتقدرى فلوس لمدة 30 يوم ممكن تقوللى فى الاخر هتلاقى ايه فى الجيب طبعا ولاحاجة، فأمر المسلسلات والافلام فى رمضان كذلك.واشكرك على مرورك وحاولى تفكرى فى وماتنسيش قصة محمد وماذا رد عليه الملك عندما ساله أنا رايح الجنة ولا النار.
    ولكى منى جميل الشكر

اوك انا فاهمه كلامك بس المسلسلات مالها يعني لما اتفرج عليها وبعدين مش انا لوحدي اللي بتفرج.
    والقصه انا مش نسياها ولا حاجه..!

وداع يا احلي ليالي وداع يا احلي سنين
    وداع يا عمري الغالي وحب عمرة يومين
    وداع يا ذكرة عمري وداع مسلم أمري
    وداع وهفضل فكرة لو باقي يوم من عمري
    (T_///)

البحث على جميع مواضيع العضو iLWda3

ساكن في
    فى قلب من تستحق
    مقالات المدونة
    11

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شبح الأبرا مشاهدة المشاركة
    أنا هحط برنامج لمحظورات الصيام زي مثلا في ناس بينامو ومبيصلوش ويصحو المغرب ويفطرو على طول وده خطا وفي ناس بيسبو في أوقات الصيام...................... وشكـــــ ـ ـ ـ ـ ـراااااااا ..........................

انت عارف هيكون كوضوع جميل ومفيد .ارجوا البداية فيه وتنزيله فى اسرع وقت ولو احتاجت اى مساعدة انا تحت امرك وربنا يوفقك.وشكرا على مرورك .
    ولك منى جميل الشكر

ساكن في
    فى قلب من تستحق
    مقالات المدونة
    11

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة niemonda wie ich مشاهدة المشاركة
    اوك انا فاهمه كلامك بس المسلسلات مالها يعني لما اتفرج عليها وبعدين مش انا لوحدي اللي بتفرج.

والقصه انا مش نسياها ولا حاجه..!

انا هسألك سؤال هى المسلسلات والافلام بتوع دلوقتى واللى قبل كده حرام ام حلال؟
    انا هاترك الأجابة لكى ،بس حسبى قبل ماتردى لو قلتى حرام يبقى انتى عرفتى انا اقصد ايه .اما اذا قلتى حلال فأتينى بدليل وألا فأنكى تفترين على الكذب.
    والله عزوجل يقول فى اية لااتذكرها الان ولكن معناها(لاتفترون على الله الكذب بما تقول السنتكم هذا حلال وهذا حرام).
    ولكى منى جميل الشكر

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)