استنى بس يا عم
هى الحكاية اسئلة واجابات
لالالالالالالا
الاول نشوف احنا فين من موائد الرحمن
وبعدين نجاوبك
مائدة الرحمن ثقافة مجتمع
عبارة عن ثلاث فئات
1- فئة القادرين على اعداد موائد الرحمن
* والفئة دى فيها من يعد المائده
لوجه الله واطعام الفقراء
وده بتلاقى يافطى مكتوب عليها فقط
"هنا مائدة رحمن"
* ومنهم من يتخدها سبيل للدعاية عما يقدمه من خير
واليافطة هنا بيتكتب عليها
"مائدة رحمن رجل البر فلان الفلانى"
* ومنهم من يتخذها سبيل لتطهير امواله
زى الست زيزى العايقة
هم قالولها كده ... مش ذنبها على فكرة
2- فئة زائري موائد الرحمن
* ودول فى منهم فعلا من يستحق لانه لا يملك قوت يومه
* ومنهم من يشتهى انواع طعام هو غير قادر على شرائها
* ومنهم من يجد لنفسه العديد من المبررات لتناول
طعام موائد الرحمن زى الصايم وصاحبة فى حكايتك
3- فئة الوسط
غير قادر على اعداد المائدة ... ولا يستحق زيارتها
دول الفئة التى تملك قوت يومها
ويمكنها اذا اذن المغرب عليها فى الشارع
ان تحصل على طعامها من حر مالها
**************************
ده باختصار مائدة الرحمن كما يراها الاخرون
دلوقتى اقدر اجاوبك على اشئلتك
علاقتى بموائد الرحمن هى فكرة مطرقعه
بفكر فيها من سنين بس للاسف منفذتهاش طبعا
نفسى اعد على جميع مستويات موائد الرحمن مش للاكل
انما لمراقيه الاخرين ... وملاحظة ردود الافعال
اثناء الاكل ... متستغربش
مهى موائد الرحمن الوجه الاخر "للاوبن بوفيه"
عندى فضول رهيب ارصد الظاهرة دى زى مرصدت التانيه
لا طبعا انى افكر اعد على مائدة رحمن واخد حق مش حقى
لا ... لانى من الفئة الثالثه
لا اقدر اعمل مادئة ... بس كمان مش حقى اعد عليها
الاهم من انه يسئ ليا ادام الجيران
ادام نفسى ... هشوفنى ازاى
وهى دى القضية
مش مهم شكلك ادام الناس ... الاهم ادام نفسك
علشان تقدر تواجه الناس
لا طبعا مفيهاش اهانه للفقراء والمحتاجين
ده نوع من التكافل الاجتماعى
واذا فى مشكله حقيقية تبقى فينا احنا
وفى نظرتنا لمن يستحقون تناول الطعام على تلك الموائد
اصعب سؤال هو سؤالك الاخير
لانك محتاج تغير ثقافة مجتمع بكل طبقاته
الله اكرم
اتمنى كلامى يكون واضح