
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_manoon
والله موضوع حلو اوىىىىىىىىىى هو حضرتك فيه مشكله
هو ان الواحد عاوز يتجوز جواز صالونات ليه عشان ملوش فى اللف بره ولا هقف اكلم ولد مثلا او تنشا بينا قصه حب فطبعا
الحل جواز الصالوانت استنى العدل زى مبيقولو
نيجى للمشكله التانيه وهى انى اخاف اتجوزواحد مش بحبه او مش عارفه احبه وطبعا عشان نتعود على بعض لازم خطوبه طب ميمكن متعودش عليه فى الخطوبه او اكتشف فيه حاجات وصفات مش عجبانى اما قربت منه هقوم افسخها مثلا طب معقول هعيش حياتى
افسخ كل مش يعجبنى حد
ولا ينفع احب الاول وبعدين ارتبط لان ده مخالف مع التربيه الاسلاميه
الواحد فعلا مش عارف يعمل ايه مشكله كبيرههههههههههههههه
جداااااااااا
بس الدعوه اللى الواحد بيدعيها ان ربنا يبعتله واحد يخاف عليه
ويكون متقى الله فى الانسانه اللى امامه بس
ومشكوره اختى كتيررررررررررر
وانا مع جواز الصالونات
مناقشتك جميلة يا منون
عارفه أولا
رزق كل انسان مكتوب عند ربنا
يعني مش هيروح بعيد
كمان فيه قاعدة اسلامية بتقول
بسم الله الرحمن الرحيم
(ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه)
الرزق مرهون بتقوى الله
نرجع لموضوع المشاعر
عارفه يا منون لكل انسان جهاز انذار بيشتغل لوحده من غير ماحد يجي جنبه
لو شوفتي انسان بتحسي يافي قبول يا مافيش
مش مظهر الانسان ولا صورة بيرسمها ممكن تخدع المشاعر بسهولة
طيب لو حصل ده وحاسيت بالقبول ما يمكن تكون مشاعري غاط
فيه حاجة تيجي بعد كده
اسمها الاستخارة
لازم نتبع سنة الرسول عليه الصلاة والسلام عشان هي الدليل
والله أنا ماعرفت حد عمل كده الا وربنا يسر له أموره
زيجات كتيرة جدا أساسها ده وناجحة جدا
لأنها أخلصت النية لله وتوكلت على الله حق التوكل
الاستخارة بالصلاة اذا اتوفر الوقت
لو مفيش وقت بالدعاء
ربنا مابيضيعش انسان قلبه اتعلق بيه
عارفه الدعاء يا منون
اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
اللهم اني أستخيرك بعلمك وأستقدرك بقدرتك
فانك تقدر ولاأقدروتعلم ولا أعلم وانت علام الغيوب
اللهم ان كنت تعلم أن هذا الأمر خيرا لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فيسره لي ويسرني له
وان كنت تعلم أن هذا الأمر شرا لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني واصرفني عنه وأقدر لي الخير حيث كان ثم رضني به
وصلى الله على سيدنا محمدا وعلى آله وصحبه وسلم
ولا يتوجه الى الله عز وجل بدعاء بين صلاتين الا واستحى رب العزة تبارك وتعالى أن يقبل الدعاء بالصلاة على نبيه ولا يقبل ما بينهما