قهوتنا على الانترنت
صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 77
  1. افتراضي

    الحلقه السابعه

    هالة: حركة وحشة اوي منكو انتو الاتنين, يعني هايدي دلوقتي لما تعرف هيبقى منظرك ايه؟.
    ندى: معرفش.
    هالة: وانتي مقلتليش ليه من الاول؟.
    ندى: خفت تزعلي.
    هالة: ازعل منك عشان صاحبتي؟, يابنتي انتي اختي, وهي كمان مش حب عمرها شادي دا مثلا,...المهم قوليلي, هو قالك بحبك؟.
    ندى: لا.
    هالة: امال؟.
    ندى: قالي انا كان شكلي هحبك.
    هالة: يعني بحبك بس باستهبال شوية.
    ندى: معرفش يا لولو, انا اعمل ايه بقى؟.
    هالة: سيبك من هايدي, انتي بتحبيه؟.
    ندى: معرفش.
    هالة: ازاي متعرفيش, انتي معجبة بيه؟.
    ندى: ايوة,اوي, وقلبي قعد يدق لما قالي انا معجب بيكي, بس هو غريب يا هالة, كان بيقول الكلام بالعافية, ولما لقاني هقفل عليه في الكلام اتقمص.
    هالة: بس المهم انه نطق, اصل الصبيان الي كرامتهم بتوجعهم دول بيبقو كده, يبقى الولد شايف نفسه, وشايف انه يحب البنت من بعيد احسن عنده من انه يروح يصارحها وهي تتنك عليه.
    ندى: انا خايفة يا لولو, يعمل فيا زي ما عمل في هايدي,ولو حبيته يسيبني ويحب واحدة تانية.
    هالة: يا حبيبتي هو وهايدي اصلا مكانوش بيحبو بعض, وبيني وبينك كده, هايدي اصلا بتحب واحد تاني اسمه حمادة السلموني, وتقريبا كده رجعو لبعض دلوقتي.
    ندى: يعني ايه؟.
    هالة: يعني لو عايزاه يا نيدو دوسي, سيبك من هايدي, ولا يهمك, سبيها عليا.
    دخلت نسمة في هذه اللحظة ,فالتفتتا اليها وصمتتا, فتوقفت تنظر اليهما في شك.
    نسمة: مالكو, اتخضيتو كده ليه؟,انا داخلة اجيب الفلاشة.
    قالت هالة بمزاح.
    هالة: خليكي قاعدة قدام الكمبيوتر طول اليوم زي المتخلفين.
    ندى: هما المتخلفين الايام دي الي بيعدو قدام الكمبيوتر, امال الي زيك بيقولو عليهم ايه.
    *************************
    ندى: هاخد بيولوجي عند مستر مدحت الي بيدينا في المدرسة.
    شادي: انتي برضه لسه مصممة, يا بنتي خدي الكيميا الاول, عشان لو منفعش علمي علوم تكملي رياضة.
    ندى: قلتلك مبحبش الرياضة, انا عندي احول ادبي ولا اخد رياضة اتنين دي, دي كانت هالة بتصوت منها.
    شادي: امال هتدخلي هندسة ازاي؟.
    ندى: ومين قال اني عايزة هندسة.
    شادي: .........وليه مش عايزة هندسة؟.
    ندى: مبحبهاش, وبعدين كفاية اتنين مهندسين في العيلة, دا بابا لو عليه يطلعنا كلنا مهندسين زيه.
    شادي: والله الراجل عنده حق,.......هو انتي نازلة الساعة كام؟.
    التفتت ندى تنظر الى الساعة المعلقة خلفها, فلمحت هالة مقبلة وقد انهت ارتداء ملابسها.
    ندى: حالا اهه, هالة خلصت.
    شادي: طيب خدي بالك من نفسك, ورنيلي لما تروح.
    ندى: اوكاي, عايز حاجة؟.
    شادي: لا شكرا, سلميلي على هالة.
    ندى: حاضر, باي.
    شادي: باي.
    واغلقت الخط وهي تلتقط حقيبتها فقالت هالة.
    هالة: شادي؟.
    ندى: ايوة.
    وخرجتا من المنزل واستقلتا المصعد.
    هالة: مفيش جديد؟.
    ندى: لا.
    هالة: مكلمكيش في حاجة تاني؟.
    ندى: لا, بس احنا بنتعامل عادي.
    هالة: عادي ازاي بقى , دا بيكلمك قبل ما ينزل, واول ما بيرجع, وبترنيله وانتي نازلة, وبتعرفيه لما ترجعي, وعلى طول مكالمات, لا واللون دا بيبقى وحش عليكي يا ندى متلبسيهوش تاني, لا البادي دا مفتوح, منين مفيش حاجة بقى؟.
    ندى: ماهو مش انا الي هروح اسأله, اقله انت نسيت الموضوع الي فتحته معايا ولا ايه؟, هو ومنطقش من يوميها حاجة, اعمله ايه يعني.
    هالة: بس خلاص انتو كده بتتعاملو معاملة مرتبطين.
    ندى: وايه المشكلة؟.
    هالة: يعني انتو كده مرتبطين ولا لأ؟, انا مش فاهمة.
    ندى: ولا انا والله, بس انا مبسوطة كدة.
    هالة: طيب, انتي حرة, مادام مبسوطة.
    *****************
    اغلق شادي الخط مع ندى وشرد قليلا, فقال صديقه وهو يقود السيارة.
    سامح: ايه ياعم, كل دا كلام, هايدي برضه, انا مش قلتلك اخلع , مش هتسلك معاك البت دي.
    التفت شادي اليه يقول.
    شادي: لا مش هايدي, هايدي ايه وبتاع ايه, جيبلي سيرة عدلة وحياة ابوك.
    سامح: امال مين الجو؟.
    شادي: دي جارتي ,بنت المهندس الي كنت باخد عنده القدرات.
    سامح: مين؟, صاحبة هايدي؟, مش دي الي مظبطة مع عمرو مجدي الي في فنية عسكرية, هو حلقلها ولا ايه؟.
    شادي: مش دي, اختها بقى, الصغيرة, الي في اولى ثانوي.
    سامح: وانت جاي تعيل على اخر سنة, مش قلنا خلاص بقى, شغل ثانوي دا ننساه, احنا داخلين على الكليات , يعني, هنشوف اشكال جديدة بقى.
    شادي: وايه المشكلة؟, البنت حلوة, وعجباني, وبيني وبينك, انا شكلي بحبها.
    سامح: هي وصلت لبحبها, طيب يا سيدي ربنا يكرمك,وانت بقى خلاص مظبط معاها.
    شادي: والله مش عارف, انا لغاية دلوقتي معرفش هي حاسة نحيتي بايه, بس احنا شبه متصاحبين يعني.
    سامح: طيب يا سيدي, دوس.
    شادي: منا دايس انت عارفني.
    سامح: ماهو انا لو مش عارفك مكنتش قلقت عليك, انت من امتى بتكلم بنات, ما طول عمرك هما الي بيجو لحد عندك يكلموك, وكنا احنا نعد نتحرق دمنا, وانت تتنك عليهم, وهما زي الصواريخ, وتيجي يعني عند عيلة وتقول معجب بيها, انا مستغربك.
    شادي: انا نفسي مستغرب نفسي.
    سامح: هي حلوة اوي للدرجة دي؟.
    شادي: لا , حلوة بس عادية.
    سامح: يبقى اكيد شخصيتها جامدة.
    شادي: بالعكس, دي عبيطة جدا, ولسانها فالت.
    سامح: الله, امال ايه الي وقعك فيها.
    شادي: تصدق لو قلتلك معرفش, انا لقيتني مرة واحدة بتشد ليها.
    سامح: ااااه, ربنا يستر عليك يا معلم, انت لازم بقى تتأكد هي بتحبك ولا لأ, لانك ضعت خلاص.
    شادي: تفتكر هي مبتحبنيش؟.
    سامح: انت هتسألني انا ليه؟, اسأل نفسك.
    شادي: بس هي كل تصرفاتها بتدل على انها بتحبني.
    سامح: برضه لازم تتأكد, مش يمكن انت شايف غلط.
    شادي: تفتكر.
    سامح: معرفش.
    عاد شادي يشرد في قلق وهو يفكر, هل تحبه ندى حقا, ام انها اعتادت عليه ليس الا.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  2. افتراضي


    الحلقه الثامنه

    ندى: اصلا نسمة دي غريبة, من كام يوم دخلت عليها الاوضة لقيتها بتجرب ايشربات وبتقول ناوية تتحجب, قعدت اتريأ عليها.
    شادي: وايه المشكلة؟, البنت عايزة تتحجب تتريأي عليها ليه؟.
    ندى: انت عارف هي عندها كام سنة, اربعتاشر يابني اربعتاشر.
    شادي: هو بالسن؟, وبعدين لما تلاقي حد بيعمل حاجة كويسة متحبطيهوش.
    ندى: هي حرة, هتبقى ماشية معانا شكلها مامتنا.
    شادي: طيب ما المفروض انتي كمان تتحجبي انتي وهالة ونسمة.
    ندى: انا؟, انا اتحجب دلوقتي اصلا؟, ليه, انا لسه صغيرة.
    قال شادي في شيء من الحدة.
    شادي: ايه صغيرة دي الي على لسانك على طول؟, لا , انتي مش لسه صغيرة والمفروض تتحجبي, وتعدلي لبسك الفظيع دا بقى.
    قالت بعصبية.
    ندى: انت بتتعصب عليا ليه؟,وانت مالك اصلا, وبعدين انا حرة اتحجب متحجبش, انت ايه يدخلك في حاجة زي كده؟.
    شادي: ماهو الحق مش عليكي, الحق على اهلك الي سايبينك ماشية لبسك زي الزفت ,الي رايح والي جاي بيبص عليكي.
    صاحت به ندى.
    ندى: انت ازاي تكلمني كدة؟, انت اتجننت؟.
    زفر شادي وتمالك اعصابه قليلا ثم قال.
    شادي: عشان انتي تهميني يا ندى.
    اكملت بنفس الغضب.
    ندى: برضة متأمرنيش, انت ملكش اي حق تتدخل في هدومي.
    شادي: انا محبش ان حد يبص عليكي بصة زيادة عن اللزوم, محبش حد يبص عليكي اصلا من اساسه .
    ندى: ياسلام, وليه كده يعني؟.
    قال بتسرع.
    شادي: عشان انا بحبك.
    تلجمت ندى تماما مما قال, لانه فاجأها بالكلمة وسط نقاش عادي.
    ندى:...........
    فأكمل هو بنفس الطريقة المتسرعة.
    شادي: وبغير عليكي من اي حيوان ممكن يبص عليكي .
    ندى:............
    شادي: ياندى متستعبطيش انتي سمعتيني, انا بحبك ايوة, والي بقلهولك دا عشان مصلحتك, انا عايزك تظبطي لبسك دا شوية, انتي مش صغيرة زي ما بتقولي.
    قالت بذهول.
    ندى: انت بتحبني؟؟.
    شادي: ايه الغريب في دا يعني؟, امال انا بكلمك ليه؟.
    ندى: بتحبني ازاي؟.
    شادي: هو ايه الي ازاي؟, بحبك زي ما الناس بيحبو بعض يا ندى, بحبك انتي, انتي ياعبيطة انتي.
    ندى: بس انت عمرك ما قلتلي قبل كده انك بتحبني.
    شادي: انا كنت فاكرك زكية, انا كل تصرفااتي كانت بتدل على كده, يا ندى يا حبيبتي انا عمري ما رحت اكلم بنت في حياتي, مش انا الي كنت بروح اعملها ابدا, انا جيت اكلمك انتي, انتي مستغربة ليه؟, دانا الي المفروض استغرب.
    ندى: يعني ..........هو احنا كدة مرتبطين؟.
    شادي: .....معرفش.
    ندى: مانا كمان معرفش.
    شادي: بس انتي بتحبيني صح؟.
    ترددت ندى قبل ان تقول.
    ندى: معرفش.
    شادي: ماهو انتي ياهبلة يا اما عليكي عفريت اسمه معرفش, يعني هو مين الي يعرف اذا كنتي بتحبيني ولا لأ؟.
    ندى: منا مش عارفة.
    شادي: اه ياندى اه, شكلك هتطلعي عيني معاكي, انتي عبيطة يا بنتي؟, الي بيحب حد مبيعرفش هو بيحبه ولا لأ ازاي؟.
    ندى: ماهو انا عمري ما حبيت قبل كده.
    شادي: ولا انا.
    ندى: يا سلام, كداب طبعا.
    شادي: طب اقسم بالله ما حبيت قبل كده, انا مكنتش فاضي بجد, انا اهم حاجة عندي في الدنيا دي, امي, ودراستي, مفيش حاجة بعد كده.
    ندى: اشمعنى؟.
    شادي: معرفش, من زمان وهي نفسها ابقى مهندس, قلت طب والله العظيم لاكون مهندس, وبعدين هاني اخويا في الضياع, يعني هو اد نسمة دلوقتي, بس ولا عمره بص في كتاب اكتر من خمس دقايق.
    ندى: وباباك؟.
    شادي: لا, بابا ميفرقش معاه انجح ولا اسقط , مش في دماغه التعليم, دايما يقولى, كانو خدو ايه المهندسين يعني, اهم ملقحين مش لاقيين شغل.
    ندى: طب ليه الاحباط دا؟.
    شادي: دا العادي بتاع بابا, بس يا ستي, دلوقتي بقى عندي حاجة كمان اهم.
    ندى: ايه دي؟.
    شادي: حضرتك.
    ندى: اه , انا يعني.
    شادي: هو انا مش مهم عندك ولا ايه؟.
    ندى: لا مهم طبعا.
    شادي: زي اخواتك ولا .......؟.
    ندى: لا, اقل شوية.
    شادي: ايه دا الظلم دا؟.
    ندى: مش انت قلت انا تالت حاجة مهمة بالنسبة لك, معلش ممكن تكون انت رابع حاجة مهمة عندي, بعد هالة وماما وبابا ونسمة.
    شادي: ماشي يا نودي انا راضي.
    ندى: بس انت بجد بتحبني ولا بتضحك عليا, زي الصبيان ما بيضحكو على البنات؟.
    ضحك لسذاجتها.
    شادي: وهو انا لو بضحك عليكي زي الصبيان كنت هقولك انا بضحك عليكي, انا ساعات بحس انك شاربة حاجة, بحس ان انا بكلم طفلة.
    ندى: طيب ماهو انت ممكن تسيبني زي ما سبت هايدي.
    شادي: وهوانتي زي هايدي؟, هايدي دي مصيبة لوحدها.
    صمتت ندى ثم قالت بسذاجة.
    ندى: بس انا خايفة لكون بحبك.
    شادي: ليه كده يا ندى؟.
    ندى: عشان ,...انا مكنتش عايزة احب .
    شادي: ليه هو انتي مش بنت؟, ما كل البنات الي في الدنيا بيحبو, اسألي اي واحدة صاحبتك, وهتلاقيها مرتبطة وبتحب, اشمعنى انتي يعني.
    ندى: ماهو انا مش عايزة ابقى زي حد.
    شادي: لا ياحبيبتي مش هتبقي زي حد, احنا قصة حبنا هتبقى غير كل الناس.
    ندى: اوعى تكون بتشتغلني يا شادي.
    شادي: احنا الي بينا لازم يكون مختلف عن اي حد في الدنيا, لازم.

    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  3. افتراضي

    الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 5 ( الأعضاء 5 والزوار 0) امه الرحمان, ‏reemo, ‏احمد زملكاوى للابد, ‏lunar, ‏محمود أبو تركي
    منورين يجماعه انا نزلت 3 حلقات اهم يارب يعجبوكم وتستفيدو منهم ان شاء الله
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  4. #34
    تاريخ التسجيل
    5 - 9 - 2009
    ساكن في
    فى الدنيا
    العمر
    33
    المشاركات
    242
    النوع : انثيEgypt

    افتراضي

    قصة جميلة جدا بس هى قربت تخلص ولا لسة بس بجد تسلم ايدك امة الرحمان انا بعتذرلك عن عدم متابعتى للقصة علشان كنت مسفره للجامعة

  5. افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساندىsh مشاهدة المشاركة
    قصة جميلة جدا بس هى قربت تخلص ولا لسة بس بجد تسلم ايدك امة الرحمان انا بعتذرلك عن عدم متابعتى للقصة علشان كنت مسفره للجامعة
    لالالالالالا متستعجليش القصه لسه شويه عليها لان كل حوار بيدور بين الابطال بنستفيد منه
    وبعدين مش هسمحلك بالغياب مره تانيه وربنا يوفقك يقمر
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  6. افتراضي

    امة الرحمن انتي بتتاخري اوي على مابتحطي حلقة جديدة وعايزة اقولك على خبر وحش انا رحت قريتها من مكان تاني عشان الفضول بس اعمل ايه انتي اللي اتاخرتي بس انا لسة مخلصتهاش سبقتك بس باربع اوخمس حلقات متتاخريش بقه عشان الناس اللي متابعين هنا
    التعديل الأخير تم بواسطة reemo ; 19 - 10 - 2009 الساعة 10:48 PM

  7. افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reemo مشاهدة المشاركة
    امة الرحمن انتي بتتاخري اوي على مابتحطي حلقة جديدة وعايزة اقولك على خبر وحش انا رحت قريتها من مكان تاني عشان الفضول بس اعمل ايه انتي اللي اتاخرتي بس انا لسة مخلصتهاش سبقتك بس باربع اوخمس حلقات متتاخريش بقه عشان الناس اللي متابعين هنا
    ماااااااااااااااااااااااا ااااااااااااشى يريمو كده تصدمينى وانا مش بتاخر ولا حاجه كل الموضوع ان انا بدخل بلاقى مفيش حد رد فبفتكر ان محدش لسه قرا اللى نزلتو بس عموما هنزل كذه حلقه ان شاء الله
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  8. افتراضي


    الحلقه التاسعه

    نادت والدة ندى عليها بعد ان انهت المكالمة, فألقت بالهاتف جانبا وتوجهت اليها في المطبخ.
    ندى: ايوة يا ماما.
    الام: تعالي يا حبيبتي حضري معايا العشا.
    ندى: ما نسمة تقوم تحضر معاكي.
    الام: انتي يا بنتي مالك ومال نسمة؟, وبعدين انا طلبت منك انتي.
    ندى: يوووه, حاضر.
    وتوجهت الى الثلاجة وفتحتها.
    ندى: اطلع ايه؟.
    الام: متطلعيش حاجة, قطعي طماطم صغيرة للشكشوكة وكبيرة للجبنة.
    ندى: اووف ,حاضر.
    وقامت تعمل في ضجر.
    ندى: اخيرا رحمتينا من التونة بتاعة الرجيم بتاعك, يعني انتي بتعملي ريجيم احنا مالنا.
    الام: مش تشجعوني يا ولاد, ولا انتو بس تعدو تقوليلي تخنتي وتتريأو عليا.
    ندى: انتي مش بتروحي جيم, كفاية عليكي, وبعدين فين دا الي تخنتي انتي رفيعة اصلا, مشفتيش مامة نهلة صاحبتي ولا مامة هايدي.
    وساد صمت ,فقالت الام بعد فترة, دون ان تلتفت لابنتها.
    الام: انتي كنتي بتتكلمي في التليفون؟.
    ندى: لأ ,في الموبايل.
    الام: وكنتي خارجة من اوضتك ليه؟, متكلمتيش جوة ليه؟.
    ندى: عادي يعني.
    الام: ممممم, ولا عشان نسمة قاعدى جوة؟.
    قلقت ندى لتساؤلات الام.
    ندى: عادي يا ماما.
    الام: انتي كنتي بتكلمي مين؟.
    قالت ندى بعصبية.
    ندى: ومن امتى بتسأليني يا ماما؟.
    الام: وانتي من امتى بتردي عليا سؤال بسؤال؟.
    فصمتت ندى وهي تقطع الطماطم في توتر.
    الام: كنتي بتكلمي شادي؟.
    ندى:...........
    التفتت الام تنظر اليها.
    الام: قوليلي يا حبيبتي ,احنا مش اصحاب؟.
    ندى:...........
    الام: انتي مش عايزة تحكيلي ليه؟, انا مش طول عمري صاحبتكو يا بنات وطول عمركو بتحكولي كل حاجة.
    ندى: هي لحقت؟.
    الام: هي مين.
    ندى: هالة هانم, الي مبيتبلش في بقها فولة, قوام جريت عليكي تقولك.
    الام: انا هالة مقالتليش حاجة, انا الي استنتجت لوحدي, وبعدين حتى لو قالتلي مش من حقي يعني اعرف انتي بتعملي ايه؟.
    قالت بحدة.
    ندى: انا مبعملش حاجة.
    فصمتت الام قليلا ثم عادت تقول بهدوء.
    الام: وانتو بتتكلمو اصحاب عادي؟, صح؟.
    ندى: اقلك بنتكلم في ايه كمان؟.
    نظرت اليها الام في تفحص بينما اخذت هي يداها تحتدان في التقطيع.
    الام: ولما انتي مبتعمليش حاجة, قاعدة تهربي من كل سؤال بسألهولك ليه؟.
    وعادت لتحضير العشاء, بينما لم ترفع ندى عينيها عن الطماطم, حتى انهتها, وبينما هي تعطيها لامها, قالت الام.
    الام: على العموم شادي ولد كويس ومؤدب وعارفينه, وانا عن نفسي بحبه.
    تمتمت ندى وهي تخرج من المطبخ.
    ندى: على الاقل احسن من عمرو مجدي الي طايرنلي بيه السما.
    *******************
    "ندى برضه؟؟؟"
    فزع شادي على صوت امه الغاضب من خلفه, فالتفت.
    شادي: ماما؟, انتي واقفة ورايا من امتى؟.
    تجاهلت الام السؤال وهي تقول بغضب.
    الام: انت مش قلتلي مبتكلمش بنات اليومين دول, وخلاص سبت البت الصايعة الي اسمها هايدي زي ما قلتلك, ايه بقى حكاية ندى دي ان شاء الله؟, انت ناوي تضيع نفسك وانت لسه مدخلتش الكلية, ماهو هندسة وبنات مينفعش, روح بقى حولك تجارة ولا حقوق, واعرف بنات زي مانت عايز, لكن عايز تفلح في كليتك يبقى تنسى البنات خالص, انت عايز تضيع كل الي انت عملته طول عمرك.
    لم يندهش شادي من شلال التعنيف الذي انهال عليه,فقال يحاول شادي استمالة والدته.
    شادي: مفيش حاجة يا ماما بينا صدقيني, انا مش عايز اضيع الي انا عملته ولا حاجة, وبعدين انتي عارفاني, مفيش حاجة عندي اهم من مذاكرتي.
    الام: مش باين, انا كل يومين الاقيك بتكلملي بنت , مش تكبر وتعقل بقى , انت مبقتش صغير.
    شادي: بس ندى انتي عارفاها.
    الام: ايوة عارفاها مش بنت المهندس الي قدامنا, الي اختها ماشية مع الواد الصايع الي بيجي كل خميس بالعربية يشغل كاسيت تحت البيت, دول اشهر من نار على علم.
    شادي: بس ندى غير اختها خالص, دي مؤدبة ومتربية.
    الام: ولما هي مؤدبة ومتربية , بتكلمك ليه في التليفون, بنات اخر زمن, يبقو مؤدبين وهما بيكلمو الصبيان في التليفون.
    قال شادي في شيء من اللوم.
    شادي: بس يا ماما متقوليش عليها كده.
    الام: كمان بتدافع عنها, انت عايز تنقطني.
    قال في نفاذ صبر.
    شادي: يعني انتي عايزة ايه دلوقتي؟
    الام: انا عايزاك تفوق لنفسك , وتنسى البنات والقرف دا, انت بتعمل مستقبلك, وانا مش هخلي حد يضيعلي كل الي انا عملته,و لا حتى حتة بت مفعوصة زي دي.
    شادي: يا ماما انتي كل ما تشوفيني بكلم بنت تعمليلي كده, انا حر, انا كبرت ومسئول عن نفسي.
    الام: لما تبقى تصرف على نفسك, يبقى ساعتها تقول انا مسئول , انت فاهم, لكن قبل كدة لأ.
    شادي: ياربي ارحمني, دا بابا مبيعملش معايا كده.
    قالت الام بدهشة.
    الام: انت بتزعقلي عشانها؟, دلوقتي ابوك بقى احسن مني, هو هيخاف على مصلحتك قدي؟ ,ولا عارف انت بتعمل ايه ومبتعملش ايه؟.
    تراجع شادي عن كلامه في سرعة حين رأى غضبها.
    شادي: والله ما قصدي يا ماما, انا اسف, انتي عارفة كويس انك اهم حاجة في حياتي كلها.
    الام: ولما انا اهم حاجة مبتسمعش كلامي ليه؟.
    شادي: منا سمعت كلامك وسبت هايدي, عايزة ايه تاني؟.
    الام: انت كمان مكنتش عايز تسيبها؟, دي يا ابني كانت كل يومين تجيلك تحت البيت, هو فيه بنات كده.
    شادي: والله يا ماما ندى دي غير هايدي خالص, انتي متعرفيهاش, لو عرفتيها هتحبيها.
    الام: انا بحب ابني وعارفة مصلحته, وهو لو بيحبني هيسمع كلامي.
    شادي: حاضر يا ماما ان شاء الله.
    الام: انت بتقولي كده وخلاص.
    شادي: خلاص بقى يا فريدة متزوديهاش.
    الام: ماشي يا لمض, ربنا يستر عليك يا حبيبي انت وكل الشباب الكويسين الي زيك, ويبعد عنكو البنات والفشل يارب.

    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  9. افتراضي

    الحلقه العاشره

    سار شادي بجانب ندى في الشارع, بعد خروجها من الدرس,بينما سارت هي متباعدة قليلا شاعرة بشيء من الحرج.
    ندى: انت كنت فين امبارح؟.
    شادي: كنت عند عمتي.
    ندى: طب مكلمتنيش ليه؟.
    شادي: كنت مشغول يا ندى, مخدتش بالي.
    ندى: يعني مخدتش بالك تبعتلي حتى مسدج تطمني عليك؟, انا قعدت استنى طول الليل , وبعد ماروحت متكلمتش برضه.
    تذكر شادي كيف حاصرته امه في البيت لكي لا يستطيع الافلات والتحدث معها.
    ندى: اديك بتنساني اهه, وانت لما انا بنساك بتعملي شغلانة, وبتبقى خناقة.
    شادي: يا حبيبتي انا مقدرش انساكي, انا بس اتشغلت عنك شوية, معلش مش هتحصل تاني.
    قالت ندى بحزن.
    ندى: ياريت.
    فقال بقلق.
    شادي: مالك يا ندى؟.
    ندى: انا خايفة يا شادي, خايفة تكون مبتحبنيش وتعمل زي ما عملت في هايدي, وتهملني وتسيبني , وانت عارف ان انا بقيت بحبك خلاص, تقوم تقوى عليا.
    شادي: لا والله يا نودي , انا بحبك جدا ومقدرش اني اقوى عليكي.
    صمتت ندى واطرقت برأسها ,فدنا منها شادي , ومد كفه برفق ليلمس كفها, فارتعشت هي في باديء الامر, ثم تركته يمسك كفها, سارا فترة دون حديث, الى ان قالت ندى.
    ندى: شادي, اوعى لما تروح الكلية تحب واحدة تانية.
    شادي: انتي مالك ياندى خايفة مني كده ليه؟.
    ندى: انا مش خايفة منك, انا بس.........هوووف.
    شادي: قولي يا ندى الي في بالك, قوليلي اي حاجة انتي بتفكري فيها , متخافيش مني, انا عايزك تعتبريني كل حاجة, صاحبك واخوكي وحبيبك, انا عايز اكون اقرب حد ليكي في الدنيا يا ندى.
    صمتت ندى قليلا ثم قالت.
    ندى: انا خايفة من اي حاجة ممكن تسيبنا بعض, خايفة لتزهق مني ومن الدبش بتاعي في الكلام.
    شادي: يا حبيبتي محدش بيزهق ابدا من الصراحة.
    ندى: حتى لو لقيت في الكلية بنات احلى مني؟.
    ضحك شادي.
    شادي: انتي عسل يا حبيبتي والله.
    ندى: انا خايفة بعد ما تكون انت كل حاجة في حياتي تبعد عني.
    ضغط على كفها برفق وقال برقة.
    شادي: متخافيش يا حبيبتي انا مش هسيبك ابدا ابدا ابدا.
    قالت ببرائة.
    ندى: حتى لو موتوك؟.
    ضحك.
    شادي: حتى لو موتوني.
    ندى: حتى لو باباك مش عايز؟.
    شادي: حتى لو بابايا مش عايز؟.
    ندى: حتى لو مامتك مش عايزة؟.
    شادي: وبعدين بقى يا ندى ,انتي هتعديلي الاحتمالات كلها, مش هسيبك يا ستي, مش هسيبك , انا بموت فيكي انتي ,معنديش مشكلة اموت عشانك, لاني لو بعدت عنك اصلا كده كده هموت.
    *********************
    دخلت ندى بيتها لتجد هايدي جالسة مع اختها في حجرتهما ,بمجرد ان دخلت التفتت اليها هايدي تنظر لها شذرا.
    ندى: هاي يا ديدو, ازيك.
    هايدي: احسن منك.
    قالت ندى بقلق.
    ندى: مالك؟.
    هايدي: مش طايقاكي.
    ندى: ليه يعني؟.
    التفتت تهتف بها.
    هايدي: ولما انتي ماشية مع الزفت الي اسمه شادي يا معفنة, مقلتليش ليه, وسايباني قاعدة اتكلم قدامكو واقول بارد ومش بارد, ومبيعبرنيش, انتي واختك الزبالة دي.
    انزعجت ندى.
    ندى: وانتي ايه الي عرفك؟.
    ونظرت الى اختها بغضب, فقالت هالة في سرعة ممازحة.
    هالة: والله العظيم ماقلتلها حاجة, هي الي شافتكو يا فالحة ماشيين على اول الشارع وهي جاية, ماسكين ادين بعض.
    احمر وجه ندى خجلا, وهي تسمع الوصف.
    ندى: ياسلام؟.
    هايدي: انا شادي بتاعك دا ميلزمنيش في حاجة, بس انتي طلعتي واطية, واختك واطية , ومعرفتونيش يا جزم, بس, على العموم يغور بمامته, دي ست فظيعة هتطلع عينك ان شاء الله, وهو كمان عيل خنيق.
    ندى: بس يا هايدي متتكلميش عليه كده لو سمحتي.
    وخرجت من الغرفة في غضب لتدخل غرفة نسمة, فقالت هايدي في سخرية.
    هايدي: مالها دي؟.
    هالة: اسكتي لحسن بتحبه بجد بهبلها دا كله.
    هايدي: هي الي جابته لنفسها , والله امه دي ما تتعاشرش.
    هالة: سيبك منها, احكيلي ايه اخبار حمادة.
    هايدي: اسكتي مش شفت امنية امبار قدام ماك.
    بينما في هذه الاثناء قالت نسمة لندى.
    نسمة: مالك ؟؟.
    جلست على طرف السرير تبكي.
    ندى: هايدي عرفت ان انا وشادي بنحب بعض.
    قالت نسمة بسخرية.
    نسمة: ما كل الدنيا عرفت , وماما عرفت , ومش بعيد يجوزوكو لبعض عشان يلمو الفضيحة اصلا.
    ندى: بس يا نسمة, انا مش ناقصة تريأة, واختك الغبية دي كمان وصاحبتها, طيب يا هالة, انا مش هحكيلك حاجة تاني ابدا.
    نسمة: يعني هتبقي تحكيلي انا؟.
    ندى: ولا هحكيلك انتي كمان عشان انتي برضه بتعدي تغلطيني.
    نسمة: يا سبحان الله , انتي مش عايزة حد ينصحك ابدا؟, انتي عايزة تعيشي في الدنيا لوحدك؟.
    اكملت ندى في مكابرة.
    ندى: ايه يعني لما احب شادي؟, ما كل الناس بتحب, انا كان نفسي احب من زمان, وبحب شادي, ايوة بحبه, ولا انتي ولا هايدي ولا حد هيخليني اسيبه انتو فاهمين؟.
    وقامت بعصبية تغادر غرفة نسمة التي قالت.
    نسمة: ايه المجنونة دي هو حد كلمها؟.
    *******************
    هاني: هي مش ندى دي الي اختها نسمة؟.
    شادي: ايوة.
    هاني: الحلوة ام عنين عسلي فاتح دي؟.
    شادي: باين ,انا مشفتهاش اوي, مخدتش بالي.
    هاني: هي تينشن اوي بس حلوة, متظبطني يا شود.
    شادي: لا ياخويا انا ماليش دعوة بيك.
    هاني: ايه يعني, ظبطني.
    شادي: ياد يخرب بيت سنينك انت لسه صغير, وبعدين امك لو عرفت هتطين عشتك وعيشتي, انت ناسي عملت فيا ايه عشان ندى.
    هاني: وهي ايه الي هيعرفها بس.
    شادي: اهي امك دي عاملة زي امن الدولة, بتعرف كل حاجة متعرفش ازاي؟.
    ضحك هاني وهو يقول.
    هاني: فاكر لما قفشتك بتدخن فوق السطح , وقلبت الدنيا فوق دماغك شهرين, وكنت هتموت وتعرف ايه الي عرفها انك فوق.
    شادي: بس يازفت متفكرنيش,اعوذ بالله, بس انا كنت صغير وقتها, انا دلوقتي كبير وحر, ومش كل شوية تحرجني مع بنت كده, انا مبقتش عيل .
    هاني: انا بقى عيل, تحرجني زي ماهي عايزة, على الاقل اعرف اخلع براحتي من البنات.
    شادي: يا شيخ روح, اصلك فاضي وهايف.
    هاني: مقلتليش برضة هتظبطني ولا لأ؟.
    شادي: مفتكرش البت ترضى اصلا.
    هاني: ليه يا بني؟ ,دانت اخوك جامد برضة.
    شادي: هبقى اشوف.
    هاني: انت بتحب البت الي اسمها ندى دي بجد؟.
    شادي: ايوة.
    هاني: بجد ؟؟.
    شادي: ايوة بجد ,ايه الغريب في كده؟.
    هاني: مش عارف, حاسس انكو مش لايقين على بعض.
    شادي: بالعكس ,انا ماستريحتش في حياتي مع بنت زي ما استريحتلها, انا فعلا بحبها يا هاني, ومفيش حد ممكن يبعدني عنها.
    هاني: حتى ماما؟؟؟؟.
    شادي: .....مش عارف, بس مفتكرش برضة.
    هاني: ربنا يبعد عننا ماما دي الي واقفلنا في كل حاجة.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  10. افتراضي

    الحلقه الحاديه عشر

    ندى: انا عايزة اجيلكو الكلية مرة.
    شادي: منا قلتلك الخميس الي فات تعالي مع هالة, انتي الي مرضتيش.
    ندى: والله كان عندي امتحان بيولوجي في الدرس, مكانش ينفع اجي.
    شادي: طيب ابقى تعالي مع هالة بقى, حتى اعرفك على سامح صاحبي, دا هيموت ويشوفك.
    قالت بلهجة ذات مغزى.
    ندى: وتعرفني على ريكا ولومي بالمرة.
    شادي: يا بنتي هحلفلك للمرة الالف انهما اصحابي عادي في الشلة, طب دانا اقل واحد عنده اصحاب بنات في شلته , وريهام وسلمى دول بنات محترمة جدا, لما تيجي والله لعرفك عليهم وانتي هتشوفي بنفسك.
    وفكر " وهو انا اقدر اصاحب بنات كتير , دي ماما كانت فضحتني".
    ندى: اشمعني انا ماليش اصحاب ولاد؟.
    شادي: ومين قال ان ممكن يكونلك اصحاب ولاد اصلا؟, هو انا شوال جوافة مثلا؟.
    ندى: شفت , شفت انت بتتعصب ازاي لما بجيب السيرة, لكن انا ماليش حق اغير او ازعل.
    شادي: لا يا ماما , انتي حاجة وانا حاجة, انتي بنت, وبعدين هو انا مش مكفيكي ولا ايه؟.
    ندى: يعني هو انا مش مكفياك؟.
    شادي: انتي بتستعيلي معايا كتير وبتتغابي في حاجات هايفة, اسألي اختك يا ستي , انا لو ليا صحاب غير ريكا ولومي , ابقي تعالي كلميني.
    تراجعت ندى امام غضبه , وقالت بدلال.
    ندى: منا عارفة يا حبيبي والله, بس انا بحب اغير عليك , بلاش يعني؟.
    شادي: لا ياندى, انتي كده مش بتغيري انتي كده بتخنقيني.
    ندى: انا بخنقك عشان بحبك؟.
    شادي: متبقيش شكاكة كده على طول , انا مش مضطر اكدب عليكي اصلا.
    ندى: انا شكاكة؟, طب دانا سايباك على راحتك جدا, انت مشفتش البنات بيعملو ايه مع الي بيحبوهم.
    شادي: بقلك ايه يا ندى, انا اصلا مش فاضي وطالع عيني في ام المشروع الي بشتغل فيه دا, روحي , روحي ذاكري عشان معطلكيش.
    ندى: استنى يا شادي مش كل ما اكلمك تقفش عليا كده, فيه ايه الي حصل يعني؟.
    شادي: مانا كل ما اكلمك الاقيكي بتخنقي فيا وانا مش طالبة معايا خنقة يا ندى النهاردة.
    ندى: منا الي كل ما اكلمك الاقيك مشغول في حاجة , مشروع او كورس اوعندك كويز او اي مصيبة تانية, اعمل ايه يعني؟, مانا عارفة الي فيها , ماهالة اهي زيها زيك ومش مشغولة الشغلة الي انت فيها دي يعني.
    شادي: والله مش مشكلتي ان اختك بتحب تزنق نفسها على اخر وقت .
    ندى: يا سلام وانت بقى الي داخل من اولها معيد في الكلية.
    شادي: بصي يا ندى, انا ورايا سهر للصبح على المشروع, روحي اقرفي في حد غيري لو سمحتي.
    ندى: استنى هنا يا شادي ,انت هتقفل وتسيبني كده وانت مزعلني.
    شادي: اللهم طولك يا روح, عايزة ايه؟, انتي عايزة ايه دلوقتي؟, والله العظيم عندي شغل, وانتي كمان عندك مذاكرة, روحي ذاكري يا ندى وبكرة نتكلم.
    ندى: لا مش هروح, ومش هذاكر, الا لما تصالحني وتضحك وتقولي انك بتحبني كمان.
    شادي: والله انا مافايق يا ندى خالص.
    ندى: وانا مش هسيبك تقفل وانت زعلان مني.
    قال باقتضاب.
    شادي: حاضر يا ندى, انتي عارفة ان انا بحبك, متزعليش مني, معلش.
    ندى: واضحك بقى.
    شادي: حاضر اهه, هههه, حلو كده, يلا بقى عشان ماما متقمش تلاقيني بتكلم في التليفون.
    ندى: ماشي يا حبيبي, فكر فيا وانت بتشتغل, ماشي؟.
    شادي: حاضر.
    ندى: وانا قبل مانام هرن عليك.
    شادي: طيب يا حبيبتي.
    ندى: باي.
    شادي: مع السلامة.
    **************************
    سامح: بس انتي مش زي ما كنت متخيلك خالص.
    ندى: كنت متخيلني ازاي يعني؟.
    سامح: يعني , مش مهم المهم ان انتي غير .
    ندى: احسن ولا اوحش يعني؟.
    ضحك قائلا.
    سامح: لا متخافيش احسن.
    شادي: اديكي شفتي يا ستي سامح الي ليل نهار تسمعي عنه, توأم روحي زي ما بتقولي.
    ندى: امال فين ريكا ولومي؟.
    اقبلت عليها فتاة جميلة مبتسمة , محجبة , وتوقفت امامها تنظر في فضول, وقالت برقة.
    سلمى: ندى؟.
    قالت ندى في حرج.
    ندى: ايوة.
    سلمت عليها الفتاة بحرارة.
    سلمى: انا سلمى زميلة شادي, انا سمعت عنك كتير اوي, من شادي ومن هالة كمان.
    قالت ندى من بين اسنانها.
    ندى: وانا كمان, انتي لومي صح؟.
    سلمي: ايوة انا, وريكا جاية في الطريق, انتي قاعدة معانا النهاردة صح؟, اكيد هتشوفيها.
    شعرت ندى ببعض الود للفتاة, فقالت.
    ندى: انتي عسولة اوي.
    ضحكت سلمى برقة تضايقت لها ندى,وهي تقول.
    ندى: وانتي فعلا زي ما بيقولو عنك الي في قلبك على لسانك, انتي الي عسولة يا حبيبة قلبي.
    سامح: تعالي يا لومي نروح نشوف العيال داخلين المحاضرة ولا لأ؟, انت طبعا مش معانا النهاردة يا شود.
    شادي: على عيني يا موحا انت عارف, بس ابقى انت ظبطني وفهمني الي الراجل قاله.
    سامح: ولا يهمك, واكتبلك اسمك في الغياب كمان لو حبيت.
    وتركاهما وانصرفا.
    شادي: انتي عارفة ان دي اول مرة اطنش محاضرة.
    ندى: اخص عليا , كده انا مفشلاك.
    شادي: ولا يهمك, ايه رأيك في لومي, عسل صح؟, ومحترمة اوي.
    ندى: اه شكلها لذيذ.
    شادي: هتشوفي ريكا بقى, شفتي لومي حلوة وهادية ازاي, اهي ريكا دي حاجة تانية خالص, وشعنونة ولا الصبيان.
    اقبلت في هذه اللحظة ريهام, فتاة سمراء , مع ملامح رقيقة عادية, ولكن صوتها عال,قالت من بعيد وهي تقترب.
    ريهام: الواد شادي واقف برة ليه؟, مش فيه محاضرة دلوقتي؟, طب انا وضايعة وعارفين, انت يا دحيح واقف هنا ليه؟.
    تلفت شادي حوله وهو يقول.
    شادي: اخرسي, صوتك عالي الله يحرقك , مش هتبطلي الفضايح دي؟.
    ريهام: ومين الي معاك دي؟.
    شادي: بس يا بنتي وطي صوتك دا؟.
    اقتربت وسلمت على ندى وكأنها تعرفها منذ زمن.
    ريهام: اكيد ندى, عرفتك من صورتك الي معاه, انا ريكا.
    سلمت عليها ندى بحذر وهي تتمتم.
    ندى: الحمد لله.
    ريهام: هو محدش قدر عليه غيرك, اهو الواد دا عمره ما فوت محاضرة, وعلى طول الاول في المشاريع, انا بحقد عليه.
    قال شادي بغيظ.
    شادي: الله اكبر.
    ريهام: شفتي وكمان بيخاف م الحسد, واقفة ليه تعالي نعد.
    واخذتها من يدها وكأنها صديقتها , وجلستا في الكافيتيريا وتبعهما شادي, وقضت الوقت معهما الى ان انتهت المحاضرة وجاءت اختها وصديقاتها, وكذلك اصدقاء شادي, وشعرت ندى بجمال حياة الجامعة , وكذلك شعرت بالخطر على شادي.
    ********************
    ندى: معرفش يا نسمة, يعني سامح وشادي, واحمد مأمون و على واحمد فوزي, اربع ولاد , وسلمي وريهام دول بنتين, بس تحسي اعدادي كلهم اصحاب في بعض, يعني هما برضة اصحاب شلة هالة, هبة وهدير وخيري , وايمن وعلاء, واحمد السباعي ومعتز, واحمد عزت و....
    قطعتها نسمة.
    نسمة: الله الله, انتي شلة اختك كلها صبيان ولا ايه؟.
    ندى: يعني بس عيال زي العسل, بس شادي الغلس مسابنيش اعد معاهم, زعقلي عشان بهذر مع ايمن , قالي الواد دا متهذريش معاه تاني, مش كويس.
    نسمة: ممممم, وايه كمان؟.
    ندى: انتي بتتريأي ولا ايه؟.
    نسمة: انا بسمع , يعني رحتي اتبسطتي يعني.
    ندى: انتي مالك يا نسمة مبتحبيش احكيلك ليه؟.
    نسمة: عشان انتي مش حاسة انك بتغلطي اصلا, يعني صاحبتي شادي ورحتي معاه الجامعة كأن عادي جدا انك تصاحبي ولد, يا حبيبة قلبي مش عشان هالة عاملة كده يبقى ليكي الحق انك تعملي كده ,وبعدين برضة مش عشان ماما عارفة يبقى انتي صح, انا مش عارفة ماما دي سيباكو كده ازاي؟, وموافقة عادي انك تدوري مع شادي, واختك تدور مع عمرو.
    ندى: ماما؟, دي ماما دي عسل, امال عايزاها تبقى زي مامة شادي, عاملالنا حصار على طول.
    نسمة: انا مش عارفة ازاي هي ساكتة عليكو اصلا, مش كده انها تكون صاحبتكو , مش كده , كده غلط.
    ندى: انتي الي عبيطة ومش عارفة تصاحبيها, يا بنتي ماما مش هتعملك حاجة قربي منها واحكيلها.
    نسمة: احكيلها ايه يا بنتي , الام ام برضة, مينفعش تكون صاحبة, انا عندي اصحاب, محتاجة امي تكون ام مش صاحبة هي كمان, تنصحني وتمنعني اقع في الغلط, مش تسيبني كده على راحتي.
    ندى: يعني انتي عايزة ماما مثلا تضربني عشان بكلم شادي؟.
    نسمة: لا , بس على الاقل تاخد منك موقف, او تفهمك ان دا غلط.
    ندى: بس شادي مؤدب, وعارفينه عشان كده هي مطمنة, وبعدين انا بحبه اوي يا نسمة, ماما عشان كده سيباني.
    عادت نسمة تدفن رأسها في مذكرة الرياضيات, وهي تتمتم.
    نسمة: بحبه اوي, والتانية بتحبه اوي, وعارفينه, وكلكو واقعين في مصيبة وانتو ولا داريين.
    ندى: انتي بس الي معقدة, خليكي كده, مش هتلاقي برص يبصلك.
    نسمة: انا مش فاضية حد يبصلي , ومش عايزة حد يبصلي, انا عايزة اذاكر وانجح, واعيش حياتي صح, كل حاجة في وقتها, مسبقش الاحداث واخد حاجة مش من حقي؟.
    ندى: حاجة مش من حقك؟؟.
    نسمة: اه, اني احب واحد وانا لسه مش باين هاخده ولا لأ, يبقى انا جيت على حق واحدة تانية ممكن تكون مراته, وانا جيت على حق واحد تاني ممكن يكون جوزي في يوم من الايام.
    ندى: لااااااا, دانتي خنكة خالص.
    نسمة: ربنا يهديكي انتي يا ندى, انتي لسه في الاول وممكن ترجعي في الي عملتيه, هالة انا فاقدة فيها الامل اصلا, بس انتي مسيرك تعرفي ان انا صح
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

 

 
صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. لما رحلت؟؟!!
    بواسطة حرف مشتعل في المنتدى كلام في الحب
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 28 - 5 - 2011, 10:24 PM
  2. ازاى تخنق على بنت؟؟!!!
    بواسطة roro_rawan في المنتدى خمسة فرفشة
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 19 - 8 - 2010, 04:18 AM
  3. رات ابنها يشاهد فلما اباحيا فماذا فعلت؟؟
    بواسطة ميره في المنتدى مصراوي كافيه
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 10 - 8 - 2010, 06:53 PM
  4. ايه اللي يضايقك في البنت؟؟!
    بواسطة cocopitt في المنتدى شباب كوول
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 17 - 12 - 2008, 03:25 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • مش هتقدر تضيف مواضيع جديده
  • مش هتقدر ترد على المواضيع
  • مش هتقدر ترفع ملفات
  • مش هتقدر تعدل مشاركاتك
  •  
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات مصراوي كافيه 2010 ©