قهوتنا على الانترنت
صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 77
  1. افتراضي

    الحلقه الثانيه عشر
    توقف شادي يقول بحدة لندى.
    شادي: لا يا ندى, لا , هايدي دي ملكيش دعوة بيها اصلا, لا تصاحبيها ولا تسلمي عليها حتى.
    جذبته ندى من يده ليواصل السير .
    ندى: اهدى بس وافهم, ازاي يعني مكلمهاش, دي صاحبة اختي من زمان ولسه صاحبتها لغاية دلوقتي, مينفعش متكلمش معاها.
    شادي: البنت دي انا مش عايزك تعرفيها يا ندى.
    ندى: الله يا شادي, انت يعني بتعجزني, مش تطلب حاجة انا اقدر اعملها, قلتلك مش هصاحبها, بس مينفعش يعني ادخل البيت الاقيها جوة مسلمش عليها.
    شادي: وايه يعني؟, عشان تفهم انك مبتكلميهاش تقوم تبعد عنك.
    ندى: يعني انا ممكن في مرة اجي اقلك متكلمش علي, مانا برضة مبطيقوش , وكان بيعاكسني قبل ما اعرفك, هترضى.
    شادي: قلتلك ميت مرة متقارنيش نفسك بيا, انا حاجة وانتي حاجة.
    ندى: لا بقى, انا زيي زيك, والمفروض تعاملني زي ما تحب اني اعاملك.
    توقف شادي عن السير للمرة الثانية وهو يقول بغضب.
    شادي: يعني انا معطل نفسي وسايب مشاريعي وحاجتي ومذاكرتي الي طالع عين اهلي فيها, عشان اجيلك واشوفك, عشان تخنقي عليا وتخلي مزاجي زي الزفت, زي كل مرة, انا غلطان ان انا جيت.
    قالت بحدة.
    ندى: الله يا شادي, انت كل شوية تقفش وتتقمص, انا زهقت, انت على طول مزاجك زي الزفت مش مني ولا حاجة, مش كده يعني , انا كمان يا اخي عندي مذاكرة وقرف ودروس وثانوية عامة, بس بفضلك على كل دا, انت ليه دايما حاطط مصلحتك قبلي .
    شادي: عشان المفروض الصح كده, الواحد يفكر في مصلحته والاولويات , بس انا سبت كل دا ونزلت اشوفك وبرضة بتتخانقي معايا.
    ندى: يعني انت عايز تقنعني انك مبتنزلش تخرج مع اصحابك؟, انت هتذلني عشان نزلت تشوفني بعد ماكنت هبوس رجلك عشان اشوفك, مانتاش الوحيد الي دخل هندسة يعني , ومحدش واخد الدنيا على اعصابه زيك كده, عايز تروح يا سيدي روح , كمل حاجتك وذاكر لحسن انا معطلاك.
    شادي: ندى انتي مبتقدريش انا مشغول قد ايه, وعلى طول فاكراني فاضي زيك.
    قالت بغيظ.
    ندى: فعلا انا الي عندي ثانوية عامة فاضية, طب عن اذنك بقى عشان اروح اذاكر , انا الي غلطانة اني ببقيك انت على مذاكرتي ومعتبراك اهم حاجة عندي.
    شادي: بقى كده.
    والتفت وانصرف في غضب بينما هي سارت في الاتجاة الاخر بسرعة.
    *****************
    جلست ندى في طرف سريرها تبكي, وبجانبها نسمة جالسة لا تواسيها ولاتكلمها, انما تنظر اليها في انتظار انتهاء بكائها, فدخلت هالة الحجرة في هذه اللحظة ولمحتها, فقالت بدهشة.
    هالة: ايه دا بتعيطي ليه؟.
    وجذبت نسمة من يدها بعيدا عنها وجلست مكانها.
    هالة: قومي كده بدل مانتي قاعدة متنحة, بتعيط ليه دي؟.
    وقفت نسمة وهي تعقد ساعديها امام صدرها.
    نسمة: اتخانقت يا ستي مع شادي.
    هالة: ليه كده؟, عملك ايه؟.
    قالت ندى من بين بكائها.
    ندى: انا عملت ايه يعني؟, انا غلطانة اني بفضل اني اشوفه على مذاكرتي ومصلحتي, هو ليه كده دايما اناني؟, وبعدين مانتي في هندسة ومش مشغولة اربعة وعشرين ساعة زيه كده.
    ضمتها هالة.
    هالة: اهدي بس عشان تعرفي تفكري.
    ندى: اهو زعل مني ومشي وسابني, كأنه بيقولي اضربي دماغك في الحيطة.
    هالة: مشي وسابك ليه؟.
    ندى: اصل انا زعقتله,وقلتله روح امشي يلا كمل مشاريعك وبلاويك.
    هالة: انا مش فاهمة يعني انتي الي مزعلاه ولا هو الي مزعلك؟.
    ندى: احنا الاتنين زعلنا بعض, بس دي اول مرة نتخانق وانا متضايقة ومش عارفة اعمل ايه؟.
    تدخلت نسمة قائلة لهالة.
    نسمة: والهانم عندها امتحان في الدرس عربي بكرة, ومش عارفة تذاكر, قاعدة تعيط زي مانتي شايفة, منك لله يا شادي.
    هالة: طب هو مكلمكيش من ساعتها؟.
    ندى: خالص, ولا رن عليا حتى لما روح, ولا انا كمان, بقلك سابني في الشارع , سابني ارجع لوحدي.
    هالة: طيب قومي اغسلي وشك واعدي ذاكري.
    عادت تبكي بشدة.
    ندى: مش قادرة, مش قادرة ابص في كتاب ولا اذاكر حاجة.
    قالت نسمة بحدة.
    نسمة: انتي يا بنتي هتضيعي نفسك عشانه وهو ولا فارق معاه, سابك اصلا عشان يشوف مصلحته.
    هالة: اسكتي انتي , عاملة زي الي بيحط بنزين على النار, احنا عايزين نهديها.
    نسمة: هو كان قتلها؟,دا المفروض تفهم من نفسها ان لازم تبقى مذاكرتها ومستقبلها اهم من اي لعب عيال تاني.
    اغتاظت هالة من نسمة حين اشتد بكاء ندى , فقامت تدفعها خارج الغرفة.
    هالة: انتي بتعملي ايه هنا اصلا؟, روحي على اوضتك بدل مانتي واقفة تشعللي الدنيا وبس, يلا اتفضلي.
    قالت نسمة وهي تخرج غصبا.
    نسمة: خليكي كده ضيعيها معاكي, ان شاء الله بابا هيشوفك في مرة راكبة عربية عمرو وهيطربأها على دماغك.
    دفعتها هالة واغلقت الباب بعنف خلفها وهي تقول.
    هالة: ايه دا, البت دي لسانها دا ايه ؟, مش ممكن.
    ثم عادت تجلس بجانب ندى تواسيها.
    هالة: طب متحاولي تكلميه؟.
    ندى: ينفع؟.
    هالة: اه , كلميه عادي والكلام هيجيب بعضه هتتصالحو , عشان تعرفي تذاكري بس, لحسن كده مش هتذاكري حاجة.
    مسحت ندى دموعها وهي تقول.
    ندى: طب هاتيلي الموبايل من على التسريحة.
    احضرته هالة , فأخذته واتصلت بشادي, وعاد وجهها يعبس,فقالت هالة .
    هالة: هه؟, مبيردش ولا ايه؟.
    ندى: لأ, مغلق.
    هالة: طب كلميه على البيت.
    ندى: لا اتكسف.
    هالة: تتكسفي من ايه يا بنتي؟, كلميه عادي, استني اجيبلك التليفون من اوضة زفتة.
    وذهبت لتحضر الهاتف من غرفة نسمة وعادت به, وناولت ندى السماعة.
    ندى: ايه يا بنتي تتكسفي ليه؟, عادي.
    ضربت ندى ارقام هاتف بيت شادي في توتر وانتظرت, الى ان سمعت صوت امه.
    الام: الو.
    ندى: الو.
    الام: ايوة؟.
    ندى: لو سمحت ممكن اكلم شادي؟.
    بدأ يظهر بعض الدهشة لمشوبة بالعداء في صوت الام.
    الام: شادي؟, مين معايا؟.
    ندى: انا..,انا ندى.
    الام: ندى مين يا حبيبتي؟.
    ارتبكت ندى اكثر, وتلعثمت.
    ندى: انا....اخت ....هالة الي معاه في الكلية....الي ساكنة جمبكو.
    فهمست هالة وهي تستنكر .
    هالة: ايه دا هو تحقيق؟.
    الام: وعايزاه في ايه يا ماما؟.
    تضاعف ارتباك ندى ولم تدر بم تجبها.
    ندى: في موضوع كده يا طنط.
    ردت الام بلهجة عداء واضحة.
    الام: اااااه, في موضوع, لا يا بنتي , شادي نايم دلوقتي, اصله عنده شغل في الكلية كتير, الله يكون في عونه, وانتي كمان يا حبيبتي مش المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي, انتي عندك ثانوية عامة, ركزي يا ماما في مذاكرتك عشان ربنا يوفقك كدة وتدخلي كلية حلوة.
    شعرت ندى بالكلام يتجمد على لسانها, فلم تتحدث بينما اردفت الام بنفس العداء.
    الام: لما يبقى يصحى هبقى اعرفه انك اتكلمتي, ولو فضي يبقى يكلمك, يلا يا حبيبتي مع السلامة,....وابقي سلميلي على مامتك.
    شعرت ندى نبرة السخرية في اخر جملة تخترق اذنها , فتسمرت امام السماعة التي يصدر منها صوت اغلاق الخط, فقالت هالة.
    هالة: ايه فيه ايه؟, قفلت؟.
    وضعت ندى السماعة في استسلام دون ان تتحدث.
    هالة: فيه ايه؟.
    ندى: امه.........., بهدلتني بالذوق.
    هالة: ازاي يعني؟.
    ندى: هزأتني يا هالة, قالتلي نايم وانتي المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي.
    وعادت تبكي مرة اخرى, فقالت هالة.
    هالة: يادي النيلة ,ماهي هايدي قالت امه دي عقربة.
    ندى: انتي خلتيني اتكلم على البيت ليه؟, انا كنت ناقصاها.
    وعادت تبكي بشدة.
    هالة: بس بس خلاص, سيبك منها دي ست خنيقة اصلا, المهم قومي بس اغسلي وشك واتعشي, وتعالي ذاكري, وانا لما اشوفه في الكلية بكرة هكلمهولك.
    ندى: انا لسه هستنى لبكرة؟.
    هالة: وهو انا صحيح لو شفته كمان ممكن اشتمه, بس هكلمه كويس عشان خاطرك.
    قالت ندى بأمل وكنها تذكرت شيئا.
    ندى: طب استني انا ممكن اكلم لومي تصالحني عليه, هي صاحبته اوي, وهو بيسمع كلامها.
    هالة: مابلاش يا بنتي ,متدخليش حد بينكو.
    ندى: بس انتي لو اتدخلتي فعلا هتبقي في صفي, وكده ممكن نبوظ الدنيا, بس لومي صاحبتنا احنا الاتنين وهتحلها.
    هالة: انتي حرة, كلميها بس على الله تحلها, انتي معاكي رقمها اصلا؟.
    ندى: اه , هكلمها .
    واتصلت بسلمى في لهفة.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  2. افتراضي

    الحلقه الثالثه عشر
    اغلقت سلمى الهاتف ونظرت الى ريهام الجالسة امامها في الكافيه بصمت, فقالت ريهام بدهشة.
    ريهام: كانت عايزة ايه؟.
    وضعت سلمى الهاتف على المنضدة امامها وهي تتنهد, قبل ان ترفع كأس المشروب وترتشف منه , ثم قالت.
    سلمى: اصلهم متخانقين, وكانت متصلة بيا عشان اصالحهم على بعض.
    ريهام: وملقتش الا انتي الي تكلمك.
    اعاد الكأس ببطء وهي مأخوذة.
    سلمى: شفتي بقى الحظ, عادي يا بنتي انا متعودة على كدة, هو اصلا طول اليوم مبيحكيش الا عليها.
    ريهام: بصراحة يا لومي الي بتعمليه ده اكبر غلط, انا خايفة عليكي, ازاي تكوني بتحبيه وعاملة فيها انتيمته, طبعا هيحكيلك على صاحبته على طول.
    سلمى: انا معنديش مشكلة انه يحكيلي, بس مكنتش متخيلة انها ممكن تخليني اصلح ما بينهم.
    ريهام: انتي الي عملتي دا في نفسك, بتعذبي نفسك يا لومي.
    تنهدت سلمى وترقرقت الدموع في عينيها بأسى.
    سلمى: مفيش في ايدي حاجة تانية.
    ريهام: لا فيه , يا تبعدي عنه, يا تعرفيه, ماهو مينفعش كده, انا مش فاهمة انتي مستنية مثلا يشم على ضهر ايده ويعرف انك بتحبيه؟, الولد مش واخد باله اصلا, ولو اخد باله هيعملك ايه, مانتي عارفة انه بيحب واحدة تانية, ابعدي عنه لحسن تتعلقي بيه اكتر.
    سلمى: ريكا , بالله عليكي تسكتي , يعني انتي فاكرة اني مش عارفة الكلام دا كله؟, انا عارفاه, بس اعمل ايه؟ , مش في ايدي حاجة, والله ما في ايدي حاجة, انا غصب عني لقيتني بتشدله وبحبه, حتى وانا عارفة انه بيعاملني كصاحبه مش اكتر, ومش قادرة غير اني اقرب منه اكتر.
    نظرت اليها ريهام في شفقة.
    ريهام: ربنا يستر عليكي يا لومي, انا بجد مش مستريحة للي بيحصل دا.
    تنهدت سلمى للمرة الثالثة, واشاحت بوجهها عن ريهام وهي تفكر فيما قالته لها بحزن.
    ***********************
    شادي: الو ياندى, فيه ايه؟, قالبة الدنيا وبعتالي ميت مرسال ليه؟.
    ندى: انت كنت قافل موبايلك ليه؟.
    شادي: كنت بشتغل , ومكنتش عايز ازعاج, ايه الي حصل يعني؟.
    ندى: امال مامتك قالتلي انك نايم يعني.
    قال شادي بانزعاج.
    شادي: وانتي كلمتي ماما فين؟.
    ردت ندى بحذر.
    ندى: لما لقيت موبايلك مقفول, اتكلمت على البيت.
    غضب شادي.
    شادي: انتي ايه الي خلاكي تعملي كده؟, وانا اقول مالها قالبة عليا ليه؟, ربنا يسامحك يا شيخة انا كده مش هخلص, انا مش مفهمك انك متكلمنيش على البيت.
    ندى: انت بتزعقلي انا ليه؟, انت الي كنت قافل موبايلك, انا غلطانة اني بعمل المستحيل عشان اكلمك ومسيبكش زعلان, مع انك انت الي غلطان فيا.
    وضع كفه على وجهه.
    شادي: يا اللــــــه,تقومي تكلمي ماما يا ندى.
    بدأت ندى في البكاء.
    ندى: يعني انا كنت اعمل ايه؟, كنت عايزة اكلمك بأي طريقة, وهي كمان ماقالتلكش اني اتصلت.
    صمت شادي لحظات ليهدأ, ثم قال.
    شادي: خلاص ياندى متعيطيش, ومتزعليش انا اسف, بس بعد كدة متكلمنيش على البيت تاني الا اذا كان فيه حاجة ضروري اوي.
    تنهنهت ندى وهي تقول.
    ندى: حاضر.
    فصمت قليلا ثم قال.
    شادي: ايه الي خلاكي تكلمي سلمى؟.
    ندى: اعمل ايه يعني؟, منا كنت زعلانة اوي ومعرفتش انام ولا اكل ولا اذاكر امبارح خالص.
    شادي: انتي عندك امتحان النهاردة في الدرس صح؟.
    ندى: يعني فاكر اهه.
    شادي: انا مبنساكيش اصلا يا حبيبتي.
    ندى: امال عملت فيا كده ليه؟, وسبتني امبارح اخبط دماغي في الحيطة.
    شادي: انا كنت متنرفز منك شوية , فبلاش كنا نتكلم وانا زعلان, قلت نسيب بعض نهدى حبة, ونبقى نتكلم, بس مكنتش عارف انك مجنونة وهتقلبي عليا الدنيا.
    ندى: مانت واخدني مجنونة, انا مكنتش قلتلك ان انا عاقلة.
    شادي: خلاص يا حبيبتي متزعليش وقومي ذاكري شوية قبل الدرس.
    ندى: ماخلاص , مش فارقة بقى, كان زماني ذاكرت امبارح.
    شادي: لا يا نيدو يا روح قلبي لازم تذاكي, انتي شاطرة وانا عارف هتلحقي تذاكري, قومي يلا.
    ندى: حاضر.
    شادي: بحبك يا مجنونة.
    ندى: وانا كمان يا دودو , اوعى تقفل موبايلك تاني, وتعذبني عليك كدا تاني.
    شادي: حاضر يا حبيبتي, يلا سلام.
    ندى: باي.
    واغلق الهاتف والتفت فنظرت اليه سلمى وهي تقول بلهفة هادئة.
    سلمى: ايه؟, اتصالحتو؟.
    شادي: دي هي هبلة اصلا, احنا مكناش اتخانقنا عشان كل دا, انا بس كنت متضايق ومبحبش حد يزعجني وانا مركز مانتي عرفاني.
    ردت بأسف مخفي.
    سلمى: اه عرفاك.
    شادي: بس هي كانت هتموت نفسها , مذاكرتش وهيا عندها امتحان النهادرة.
    سلمى: بس هي,.....شكلها بتحبك اوي.
    شادي: اوي, وانا كمان بحبها اوي, بس مش بطريقتها دي, كده هي بتيجي على حق حاجات كتير اوي باسم الحب, ومجنونة في تصرفاتها ,المفروض تبقى اعقل من كدا.
    سلمى: صدقني الواحدة لما بتحب ممكن تعمل حاجات غريبة جدا, انت ممكن متتصورهاش حتى, والعقل دا بيبقى اخر حاجة بتستخدمها.
    شادي: لا مش كده, مفيش بنات كده.
    ردت بحزن.
    سلمى: صدقني فيه , واكتر من كده كمان.
    وسارا جنبا الى جنب , كل غارق في افكاره.
    ******************
    نسمة: تتحسدي, ماسكة الملزمة يعني ونازلة مذاكرة.
    ندى: عندي امتحان.
    نسمة: لا والله؟, ولسه فاكرة دلوقتي؟.
    ندى: يا نيسو يا حبيبتي انتي مش فاهمة ولا عمرك هتفهمي, وانا كمان كنت زيك كده فاكرة, لما كنت اعد اقول لهالة, انتي هبلة وكده , قالتلي لما تحبي هتعرفي, والله انا مفهمتش الا لما حبيت شادي.
    جلست نسمة في هدوء, وهي تقول.
    نسمة: بصي يا ندى, انا قلتلك وهفضل اقلك انتي بالذات, الي انتي فيه دا مش حب, احنا لسه صغيرين, وبعدين انتي مجنونة في علاقتك بيه بالمنظر دا, ازاي يعني واحد توقفي كل حياتك عليه, لو متكلمتوش متعرفيش تذاكري او تاكلي, دي مش طريقة دي.
    ندى: يا نسمة يا حبيبتي , لما تحبي هتعرفي يعني ايه انك مش لوحدك, انك دايما حاسة ان فيه جزء منك في مكان تاني مع حد تاني, وازاي مبتبقيش قادرة تعيشي من غير الجزء دا,لو بعد عنك لحظة , ازاي تبقي حتى النفس مش قادرة تاخديه طول مانتو مش مع بعض.
    نسمة: مين حمار فهمك كده, انا اعرف ان الحب بيكون مشاركة مش حد اخد جزء مني ومشي, وان الحد دا يكون قريب وموجود , ومع بعض في حلال ربنا , ويساعدني ويشجعني على مصلحتي لانها اهم عنده من مصلحته هو, ويشجعني على اني اكون احسن.
    ندى: طيب ما شادي بيشجعني على المذاكرة دايما وعايزني اتحجب كمان.
    نسمة: دا مش حب, دي انانية منه عشان يبرر ازاي هو بيحب مصلحته اكتر منك, وبعدين لما يخليكي تتحجبي لااسبابه العجيبة, طريقة لبسك وعشان الناس ميبصولكيش, دا برضة مش عشانك دا عشانه هو, مش عشان الصح.
    ندى: طيب انتي يعني لما اتحجبتي , اتحجبتي للصح؟.
    نسمة: امال عشان ايه؟, عشان انا المفروض اعمل كده من غير ما يكون حد هو الي قايلي , او عشان مزعلش الي انا بحبه, يا بنتي حطي اولويات , ربنا ,اهلي , مذاكرتي, شادي, مش تقلبيها كلها من ورا.
    ندى: انتي برضة مش فاهمة عشان مجربتيش.
    نسمة: انا مش عايزة اجرب , من الي شفته منكو مش عايزة اجرب, انتي فاكرة ان عمرو مجدي هيخطب اختك في الاخر؟,بيتهيألك, عمرو دا انا شفته واتكلمت معاه في عيد ميلاد بنت خاله , و مكانش عارف انها انا اخت هالة, مكانش فاكرني, كنت لسه متحجبة ومعرفنيش, احلفلك بايه انه كان بيعاكس, وكان هيموت ويديني نمرة تليفونه, وانا مرضتش احرجه واقوله انا اخت هالة, ومرضتش اقول لهالة عشان هتقول عليا ببالغ وبألف وهتصدقه لو قالها ايه, بصي يا ندى, انتي عارفة انا بحبك قد ايه, وانتي اقرب الناس ليا , فانا مش عايزة اشوف شادي دا بياخدك مني ومن نفسك وبيضيعك حتى لو باسم الحب, الي بيحب حد, بيحترمه, والي يكلمك من ورا الاهل يبقى مش بيحترمك.
    قالت بعناد.
    ندى: هو مبيكلمنيش من ورا اهلي, ماما عارفة.
    شادي: وياترى مامته عارفة؟.
    ارتبكت ندى وهي تقول.
    ندى: اكيد عارفة.
    نسمة: اقولك انا مامته عارفة ايه, عارفة ان شادي بيكلم بنت صايعة واخداه من مذاكرته وبينزل يقابلها من ورا اهلها, او مصيبة لتكون عارفة ان اهلك عارفين كمان , كده احنا بقى منظرنا وحش اوي.
    ندى: بس يا نسمة اسكتي, مهما عملتي مش هتخليني اكره شادي.
    نسمة: انا مقلتلكيش اكرهيه, انا قلت حبي نفسك شوية, حبي اهلك حبي ربنا, شادي دا مش كل حاجة ومش باقيلك زي مانتي متخيلة.
    ندى: متقوليش كده.
    نسمة: انا عارفة اني بكلامي معاكي بقول كلام في الهوا , وانتي حرة تدخلي من هنا وتطلعي من هنا, بس انا مش هسكت وهفضل اقولك طول منا عايشة , عشان ان لسه عندي امل فيكي.
    ندى: بقلك ايه يا نسمة, متعمليليش فيها داعية, انتي ملمومة على شوية بنات اليومين دول هيبوظولك دماغك.
    نسمة: انا قلتلك وانتي الي عندك اعمليه, ربنا يهديكي.
    ندى: خليكي في حالك, انا بحب شادي واستحالة اسيبه.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  3. افتراضي

    انا نزلت خمس حلقات اهم اتمنى ان تتبعو وتستفيدو وياترا ايه تعليقكم على مامت ندى وهاله ونسمه ياترا بتفكر صح ولا لا
    وايه توقعتكم لندى وشادى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  4. افتراضي

    شكرا يا امة الرحمن على الخمس حلقات اللي انتي نزلتيهم وعلى فكرة انا كنت واقفة عند الحلقة 12 وجيت كملت هنا تاني معاكي وقرايت الحلقة 13 وتسلم الايادي ياقمر واوعي تزعلي مني يا جميلة اني قرايت شوية من موقع تاني
    ورايى ان نسمة بنت عاقلة ورزينة جدا وعارفة هدفها في الحياة وعارفة كمان اولويتها كويس جدا وبتقدر تحكم عقلها الى جانب قلبها وفعلا اكتر حاجة عجبتني فيها انها دايما بتنصح اخواتها ومبتياس ابدا من نصيحتهم مهما واجهت من صعوبات ولو الشخصية دي موجودة في الحياة دلوقتي اكيد هيكون ليها شان ومكانة عظيمة في المجتمع
    معلش انا عارفة اني طولت عليكم ومتبقيش تتاخري تاني في الحلقات بقه يا امة الرحمن ومستنياكي ان شاء الله

  5. افتراضي

    الحلقه الرابعه عشر


    توترت اصابع ندى وهي تقبض على هاتفها في غضب, وهي تستمع الى صوت الجرس الذي يرن في اذنها برتابة, ثم القت بالهاتف على السرير في عصبية.
    ندى: الغبي مبيردش برضة, انا هتشل يا هالة.
    وضعت هالة الكتاب الذي تمسكه بجانبها وهي تقول.
    هالة: لأ بقى, انتي هتعدي تروشيني, والله اروح اذاكر عند نسمة في اوضتها, انا لو منه ما اردش اصلا , دي عاشر مرة تكلميه وهو قالك انا بذاكر متشغلينيش.
    ندى: برضة يرد عليا, افرضي فيه حاجة مهمة وكنت عايزاه ضروري, وفي الاخر يتخانق معايا لو كلمت مامته على البيت.
    هالة: انتي شكلك فاضية ودماغك رايقة ولا انا ولا شادي فاضينلك, روحي يا بنتي ذاكريلك شوية بايولوجي واطلعي من دماغنا الله يخليكي.
    ندى: انتي ليه مش حاسة بيا, طب والله العظيم اتغير , من اول ما الامتحانات بتاعتكو ما بدأت ودا اتحول, بقى على طول قافل موبايله يا مبيردش, زي مانتي شايفة, او مزاجة زفت دايما , وبيعاملني كأني حاجة تخنق , انا زعلانة منه اوي يا هالة.
    لم ترفع هالة عينيها عن الكتاب.
    هالة: مممم.
    صاحت بها ندى.
    ندى: انتي يا زفتة مش معايا اصلا.
    القت هالة بالكتاب.
    هالة: يادي النيلة, يا بنتي سبيني اذاكر حرام عليكي, وروحي ذاكري انتي كمان, الواد عنده حق, انتي فعلا خنيقة.
    ندى: هو مش بيحبني زي ما بحبه, بيعاملني كدة ليه؟.
    صاحت بها.
    هالة: معرفش.
    قالت ندى بتصميم.
    ندى: انا هجي بكرة الجامعة بعد الامتحان بتاعكو.
    هالة: اتفلقي, بس سبيني اذاكر, بقلك ايه انا هسيبلك الاوضة خالص, وهعد اذاكر عند نسمة, اهي ارحم منك على الاقل لسانها جوا بقها.
    ندى: هتسبيني لوحدي؟, انا كده هتجن من التفكير.
    قالت هالة قبل ان تدخل غرفة نسمة.
    هالة: ماهو بدل ما اسقط انا.
    *****************
    نظر شادي مندهشا الى ندى التي كانت في انتظاره اسفل لجنة الامتحان, بمجرد ما رآها اقبل عليها.
    شادي: ندى, ازيك ؟, بتعملي ايه هنا؟.
    ندى: جيت اطمن عليك, الامتحان كان ايه؟.
    شادي: كان كويس الحمد لله.
    ندى: كويس.
    وصمتا قليلا, ثم قال.
    شادي: انتي جيتي مع هالة؟.
    ندى: لأ. هالة جت بدري, انا قلت اجي قبل ما تخرجو عشان معدش لوحدي كتير.
    شادي: انتي مش وركي درس النهاردة؟.
    ندى: لا دا مراجعة وانا هطنشه مش رايحة.
    في هذه اللحظة خرجت سلمى من اللجنة فيمن خرج, فلمحتهما.
    سلمى: هاي ندى.
    وقبلتها,وهي تسأل.
    سلمى: بتعملي ايه هنا؟, اختك عملت ايه في الامتحان؟.
    ندى: والله لسه معرفش, مشفتهاش, انا جيت على لجنتكو على طول.
    سلمى: صحيح يا شادي, عملت ايه في السؤال التالت؟.
    شادي: دا سؤال غبي, انا افتكرت الجدول الي في الباب الرابع بالعافية.
    سلمى: جدول ايه يخرب عقلك,الامتحان مفيهوش جداول, انا معملتش جداول, جدول ايه يا خبر ابيض.
    شادي: ياعبيطة السؤال الاول كمان فيه جدول.
    سلمى: الصغير الي في اخر الكلام دا انا عملته, بس التالت دا جدول ايه؟.
    شعرت ندى بالضجر من الحديث فانتحت جانبا, خاصة بعد وصول معظم الدفعة لمراجعة الاجابات مع شادي, وشردت قليلا , ثم افاقت على طرقات خفيفة على كتفها.
    هالة: بتعملي ايه هنا؟.
    التفتت ندى لاختها التي وضعت كفها على كتفها.
    ندى: كنت جايالكو.
    هالة: جيالنا مين بقى, انتي جياله هو.
    ندى: يعني هو همه, ماهو واقف مع اصحابه ونسي اني هنا اصلا.
    هالة: اه صحيح اما اروح اسأله على السؤال التالت عمل فيه ايه؟.
    ندى: متتعبيش نفسك ,الاجابة الجدول الي في الباب الرابع الي مرضتيش تذاكريه امبارح.
    هالة: يادي النيلة, دانا كتبته حاجة تانية خالص, هي الجداول دي حد بيذاكرها اصلا؟.
    قالت ندى وعينيها لازالت معلقة بشادي المحاط بأصدقائه.
    ندى: ايوة , شادي بيذاكر كل حاجة, مذاكرته اهم حاجة عنده في الدنيا.
    وبعد مدة عاد اليها شادي مبتسما.
    شادي: محدش في الدفعة عرف حكاية الجدول دي ولا ايه؟, هاي يا هالة.
    هالة: انت يا بني دحيح مش بتاع هذار, لو كنت معايا في لجنتي كنت غشيت منك غش.
    شادي: ومين قال اني كنت هغششك اصلا, بقى انا اذاكر واتعب وانتي تاخدي على الجاهز.
    ثم التفت الى ندى التي تعكر مزاجها.
    شادي: مالك يا بنتي؟, مبوزة ليه؟.
    اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
    ندى: مفيش.
    قالت هالة.
    هالة: ااااه, اسيبكو انا لحسن تولعو في بعض قدامي.
    وانصرفت,بينما قال شادي لندى في دهشة.
    شادي: مالك يا ندى؟,قالبة وشك ليه؟.
    ندى: انت بجد مش حاسس انك عامل حاجة؟.
    شادي: عامل ايه ياندى خير.
    التفتت تقول له بعصبية.
    ندى: انت مبتهتمش غير بنفسك وبس , اهم حاجة عندك مذاكرتك وبس , وانا مش مهم خالص اصلا, كأني ماليش اهمية عندك, انا درجة تانية , والمهم اصحابك ومصلحتك ومامتك......
    شادي: ايه ايه ايه, فيه ايه ياندى؟, طلعتي فيا ليه؟, انتي كنتي كويسة من شوية , قالتلك ايه هالة غيرتك؟.
    ندى: هالة مقالتليش حاجة يا شادي, انا الي اتخنقت, انت ايه يا اخي مبتحبنيش , دنتا لو مبتحبنيش هتهتم اكتر من كده, هتسأل حتى, ممكن افهم ايه الي بيحصلك في الامتحانات ؟, بتتغير ليه؟, بتبعد عني بالشكل دا ليه؟.
    شادي: ندى ,ندى, انتي مالك؟, متضايقة من حاجة وبتطلعيها عليا؟, مانتي كنتي كويسة.
    ندى: لا انا مكنتش كويسة, بس انت الي مش بتاخد بالك, انا سايبة مذاكرتي برضة الي وللعلم كتيرة, وجاية عشان اشوفك بعد الامتحان عشان اطمن عليك تقوم سايبني وواقف مع اصحابك كأني مجتش, وامبارح طول الليل بكلم فيك مبتردش عليا, دانا لو في المستشفي وبتصل بيك كنت مت وانت مسألتش.
    شادي: الله يا ندى مانتي عارفة اني مبحبش حد يزعجني وانا بذاكر, عشان ببقى مركز.
    ندى: والله , ودا لناس وناس بقى, لاني وانا بتصل كنت بلاقيك ساعات مشغول, الي مش عايز حد يزعجه بيقفل موبايله يا استاذ ,مش بيرد على ناس ناس.
    شادي: بالراحة ياندى وطي صوتك وافهمي الاول, انا يابنتي كنت قافل صوت الموبايل, ولما كنتي بتلاقيه مشغول اكيد انا كنت بتصل بسامح ولا بلومي ولا بحد بسأله في حاجة , ماهو انا في امتحانات وانتي مسيرك تجربي تفهمي.
    قالت وعيناها تدمعان.
    ندى: تقوم متردش عليا, مستاهلش منك كلمة واحدة تطمني عليك.
    شادي: ايه دا يا ندى؟, لا دانتي زعلانة اوي, لا اهدي, والله العظيم ما كان قصدي اقلقك او اضايقك, انا بس كنت بتصرف على اساس اني معرفك انك متشغلنيش بس .
    ندى: خلاص يا شادي.
    واشاحت بوجهها عنه تبكي.
    شادي: انتي بتعيطي؟.
    وانتظر حتى هدأت قليلا, ثم قال لها.
    شادي: طب انتي فاضية النهاردة؟.
    ندى: بتسأل ليه؟, يهمك يعني؟.
    شادي: عشان انا عازمك على اغدا , مادام الامتحان كان حلو , وانا لازم اصالحك.
    ندى: ياسلام؟.
    شادي: والله العظيم, وحياة عنيكي الحلوين الي انا عيطتهم دول, عشان متزعليش مني تاني.
    *************************
    "وبعدها اتمشينا شوية ووصلني وروح"
    قالت ندى هذا الكلام وهي مستلقاة على ظهرها بسرير غرفتها ,وتتكلم بهيام.
    نسمة: يـــــا حلاوتك.
    بينما احمر وجة ميسون صديقة نسمة وهي تستمع الى الحديث الذي يدور, بينما قالت هايدي وهي تقوم من مكانها بجانب هالة لتضرب ندى على ساقها.
    هايدي: فوقي يابت , انتي شاربة حاجة ولا ايه؟, ايه يعني الواد خرجك خروجة وفسحك شوية, اوام كده نسيتي الي عمله فيكي.
    همست ميسون لنسمة.
    ميسون: قومي نروح نعد في اوضتك عشان يعرفو يتكلمو براحتهم.
    قالت نسمة بصوت عالي.
    نسمة: يعني انتي شايفاهم مكسوفين منك اصلا, يا بنتي دول وشهم مكشوف كده عــــادي .
    اعتدلت ندى وهي تقول لهايدي.
    ندى: انتي بتقولي فيها, طب والله العظيم نسيت حتى اني كنت متضايقة منه.
    قالت هالة وهي تتنهد.
    هالة: ماهو احنا كده بوردة وكلمتين حلوين بنتنح وننسى.
    هايدي: انتي يابنتي انتي مبتحرميش انا مش قلتلك امه متتطاقش.
    مالت نسمة على اذن ميسون.
    نسمة: اصلها كانت ماشية معاه قبلها.
    ازداد احمرار وجه الفتاة وهي تنظر اليهما في دهشة.
    نسمة: منا قلتلك احنا عيلة عادي.
    ميسون: انا مقلتش حاجة.
    نسمة: انا قلتلك بلاش تتعرفي عليهم هيلخبطولك كل الي انتي اتربيتي عليه في حياتك.
    بينما همست هايدي لهالة.
    هايدي: مين فيلم الخطايا الي قاعدة دي؟.
    هالة: شششش, دي انتيمة نسمة, بس ايه, خام خام خام.
    هايدي: هو لسه فيه بنات كده اصلا.
    هالة: اديكي شفتي.
    هايدي: اهي اختك نسمة دي الي غريبة, غيركو خالص, طب انتي واتحجبتي عشان اخت عمرو بتتكلم عليكي, دي ايه الي جابرها دلوقتي؟.
    هالة: بس لحسن ندى الي دلوقتي بتفكر , شادي لاعبلها في دماغها, عزومة تانية ومش بعيد نلاقيها لابسة اسدال.
    هايدي: يــــع.
    هالة: اه والله العظيم, الواد قاعد يزن عليها , عيب واعدلي لبسك واختك اتحجبت, انتي مش صغيرة, وانا بغير عليكي وشغل الولاد دا بقى.
    هايدي: دي تبقى مجنونة.
    هالة: منا قلتلك انا في عيلة المورستان, واحدة مجنونة والتانية شيخة جامع, وانا , تخيلي بقى.
    هايدي: الله يكون في عون امكو وابوكو.
    بينما قالت نسمة لميسون في نفس اللحظة.
    نسمة: اهو انا عايشة في مستشفى المجانين, اتنين حبيبة ودماغهم اتلحست, وماما طراوة خالص, وبابا ولا هو هنا اصلا.
    فاحمر وجه ميسون في اندهاش , وهي تدير وجهها في الفتيات حولها بخوف.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  6. افتراضي


    الحلقه الخامسه عشر



    ندى: شادي يا حبيبي انت بجد عسل, ايه دا كله؟.
    نظرت ندى حولها لاصدقائها واصدقاء شادي , واختها وصديقاتها , الذين التفو حولهما في الكافيتيريا مجتمعين مع اطفاء النور, وخروجهم منشدين اغنية عيد الميلاد لندى, مع دخول التورتة وتصفيق الحاضرين.
    قام شادي يقف , ليغني مع الجميع اغنية عيد الميلاد, بينما هي متوقفة واضعة كفها على فمها من السعادة.
    شادي: ايه رأيك في المفاجئة دي؟.
    عانقت ندى صديقاته وصديقاتها وهي تحيي الشباب, وتبتسم بسعادة لشادي, الذي نظر اليها مبتسما, بينما مالت ريهام على سلمى.
    ريهام: انتي الي ظبطتي دا كله طبعا.
    سلمى: بس يا ريكا.
    ريهام: وانا اقول قاعدين تخططو لايه انتي وهو بعد ما الامتحانات خلصت, وتلاقيه هو ولا كان واخد باله اصلا, وانتي الي خلتيه يعملها كل دا.
    قالت ريهام بنفاذ صبر.
    سلمى: ايوة يا ريكا, انا الي خليته يعملها العيد ميلاد, ايه يعني؟.
    ريهام: انا مش فاهمة انتي بتضحي ليه وعشان مين, يا بنتي هو مش حاسس بيكي.
    سلمى: بس يا ريهام متناقشنيش في الموضوع دا بقى تاني, انا معرفتش اكون حبيبة ليه, سبيني يا ستي اكون صاحبة, انا مرتاحة كده, طول منا قريبة منه مرتاحة.
    ريهام: كمان بتقوليلي ريهام, انتي كده هتخليني ابدأ اكرهه.
    وفي احد الاركان قال سامح لشادي, وهو يتابع هايدي بعينيه وهي تتبختر.
    سامح: انت مقلتش يعني انك صالحت هايدي.
    رد شادي بانكار.
    شادي: هايدي مين دي الي اصالحها؟, بلا قرف.
    سامح: امال ايه الي جابها؟.
    شادي: تلاقيها هالة, انا قلتلها جيبي اصحاب ندى مش اصحابك انتي.
    فمرت هايدي من امامهما وهي تنظر اليهما باستخفاف.
    هايدي: هاي.
    ردا برتابة.
    سامح: هاي.
    شادي: هاي.
    فنظرت الى شادي تقول بسخرية.
    هايدي: ماحنا اتنطقنا وفهمنا اهه, وبقينا بنعرف نعامل البنات ازاي.
    فقال شادي ببرود.
    شادي: من بعض ماعندكم.
    هايدي: يعني علمناكو اهه؟ وكسبنا فيكو ثواب.
    شادي: طب حاسبي بس لحسن شعرك هيدخل في الطبق, مش تتحجبي بدل مانتي منكوشة كده, اهو تكسبي فينا بجد ثواب وترحمينا من شعرك الي كل شوية لون.
    هايدي: هقلك ايه مانت طلعلك لسان على كبر, الله يرحم ايام مكنتش بتعرف تجمع كلمتين على بعض.
    وانصرفت في برود وهي تدفع شعرها الى الخلف بيديها, بينما قال سامح.
    سامح: هي..... هايدي دي فاضية؟.
    شادي: معرفش, ليه؟.
    سامح: يعني.
    شادي: كانت ماشية باين مع واد اسمه السلاموني.
    سامح: كانت ولا لسه؟.
    شادي: معرفش, ابقى اسألك.
    عدل سامح من هندامه, وهو يترك صحن الجاتوة على المنضدة قائلا.
    سامح: مالوش لزوم, انا هعرف.
    وتوجه صوب هايدي, بينما وقفت هالة بجانب عمرو صديقها.
    هالة: عينك يا عمرو.
    نزع عمرو عينيه بصعوبة من على فتاة مارة امامه وهو يلتفت الي هالة قائلا في "استهبال".
    عمرو: ايه يا لولو ؟, انا كنت ببص بس, بشوف ايه الي مكتوب على البادي من ورا.
    هالة: كان مكتوب متبصش عيب هالة جمبك.
    قال عمرو بمزاح سخيف.
    عمرو: ايه دا؟ كل دا كان مكتوب؟, استني اما ابص تاني كده.
    ادارت وجهه ناحيتها بيدها وهي تقول بحزم.
    هالة: عمرو, اتلم بقى, كل دا وانا معاك امال لو كنت لوحدك تعمل ايه؟.
    قال في براءة مصطنعة.
    عمرو: عمري ما هعمل حاجة, انا ببص اصلا عشان انتي جمبي, لومكنتيش جمبي كنت هبص في الارض.
    هالة: يا سلام.
    امسك يدها وقبلها وهو يقول.
    عمرو: انا اقدر برضه ابص على حد ومعايا القمر دا, دانا لازم ابقى اعمى.
    هالة: ماشي يا اعمى.
    ثم قال بمزاح.
    عمرو: بس برضة مقلتليش, هو الكلام كان مكتوب من ضهر البادي ولا من وشه.
    ضربته هالة على وجهه بمزاح غاضب, فأمسك يدها وقبض عليها وهو يضحك, بينما اقتربت ندى من شادي, تقول له.
    ندى: حبيبي دا احلى عيد ميلاد قضيته في حياتي, دا حتى احلى يوم قضيته في حياتي.
    شادي: عشان تعرفي ان حبيبك مبينساكيش.
    ندى: انت تقدر تنساني اصلا.
    شادي: غمضي عنيكي.
    فامتثلت , فاخرج شيئا في علبة مغلفة من جيبه.
    شادي: فتحي.
    ندى: هاااااه, شادي ايه دا.
    فتحها شادي واخرج سلسلة في اخرها حرف ن بالانجليزية.
    ندى: شادي,.......دي ...جميلة اوي.
    شادي: عشان انتي جميلة اوي, لفي البسهالك.
    فالتفتت ندى ورفعت شعرها بينما البسها شادي السلسلة.
    شادي: عشان متنسنيش ابدا.
    ندى: انا عمري ما بنساك ولا هنساك, انا بحبك اكتر من اي حاجة او اي حد في الدنيا.
    اشاحت سلمى بعينيها عن منظر ندى وشادي, وهي تتألم.
    ريهام: مهما عملتي عشان تقربي منه, هو هيقرب منها هي, احسنلك ابعدي عنه.
    سلمى: انتي مش فاهمة, هو مسيره في يوم يعرف مين الي بيحبه بجد, وهيبص مش هيلاقي حد جمبه الا انا.
    *********************
    انحنت ندى على امها وهي تمسك بالسلسلة الذهبية, وتريها لها.
    ندى: شفتي حلوة ازاي.
    امسكت الام بالسلسلة تنظر اليها وهي تبتسم.
    الام: جميلة يا حبيبتي.
    فقالت نسمة, وهي تقف في منتصف الحجرة واضعة كفيها في وسطها.
    نسمة: ومفكرتوش تعزموني حتى يعني, مجتش على بالكو.
    قالت هالة وهي تمشط شعرها .
    هالة: مكانش هيعجبك الجو, فيه ناس كتير مبتحبيهاش.
    نسمة: وانا اصلا مكنتش هاجي, عشان فعلا فيه ناس كتير مبحبهاش, بس مش عيب يعني انك متعزمنيش, دنا اختك, دنا اقربلك من عمرو.
    الام: معلش يا نسوم, اختك محبتش تضايقك وتجيبك غصب عنك.
    نسمة: يعني يعملولها عيد ميلاد وميقولوليش حتى, استغفر الله العظيم.
    قامت ندى تقبلها في وجنتها وتقول.
    ندى: خلاص بقى يا نيسو متزعليش , انا والله مكنت اعرف حاجة وبعدين انتي عندي بميت عيد ميلاد.
    نسمة: لا ياستي مانتي كفاية عليكي سي شادي, بتاعك, على العموم كل سنة وانتي طيبة.
    وتركتهم خارجة متوجهة لغرفتها.
    الام: اصل نسمة دي بتموت فيكو, فبتغير عليكو اوي.
    هالة: قصدك بتغير مننا , عشان هي مش لاقية حد يبصلها.
    ندى: بس يا لولو متقوليش كده, هي صحيح ناشفة شوية بس نسمة امورة.
    الام: انا مش عارفة هي طالعة كده ليه؟, كلامها عامل زي الطوب, ومدهولة على طول, مش تترقق زي البنات, لا دايما واخدة الحياة جد, دي حتى مشيتها عاملة زي العسكري.
    جلست ندى في حضن امها وهي تقول.
    ندى: سيبك منها, شوية وهتصفى , بس اليوم النهاردة يامام كان عسل, كان عايزك بجد.
    الام: يا بنتي انتو شباب في بعضيكو انا كنت هاجي اعمل ايه؟.
    هالة: شفتي ياندى, مش سامح قعد يشتغل هايدي النهاردة.
    ندى: يووووة, هي هايدي دي مبتعتقش.
    هالة: وعمرو برضه كان مخنوق منه, اصله مبيحبوش.
    الام: هو عمرو الي وصلكو النهاردة يابنات؟.
    هالة: ايوة طبعا, كان لازم عربية , هنشيل الهدايا في ايه؟.
    الام: انا مش قلتلك متركبيش معاه العربية تاني يا هالة, افرضي حد شافك دلوقتي او قال لباباكي .
    قالت هالة بعصبية.
    هالة: انا مكنتش لوحدي كان معايا ندى, وبعدين احنا كان لازم حد يرجعنا عشان الهدايا, وانا اصلا مبقتش اركب معاه العربية خالص من ساعة ماقلتيلي, انا معملتش حاجة الولد كتر خيره وصلنا لحد البيت ولو بابا كان شافني او اي حد كنت هقوله عادي , يعني لو كان مهند ابن خالتي الي وصلنا برضه كان هيبقى نفس المنظر.
    الام: انا مبقلكيش كده عشان تزعلي, انا بقلك بس خدي بالك, عشان عربية عمرو معروفة, وباباكي لو عرف هيعملهالك شغلانة.
    ندى: احسن حاجة ان شادي معندوش لسه عربية, محدش هيعملي مشاكل.
    قالت هالة بغضب.
    هالة: انا محدش يقدر يعملي مشاكل ومش عشان منى اخت عمرو اتكلمت عليا شوية , يبقى خلاص اسيبه عشان خاطرها, لأ دانا اعد على قلبها واعرف اتعامل مع عشرة زيها.
    ندى: هو مش خلاص معادلوش الا سنتين ويتخرج مش هيجي يتقدم بقى.
    هالة: كل واحد يخليه في حالة, خليكي في شادي بتاعك الي لسه قدامه خمس سنين دا.
    ندى: والله انا لسه صغيرة ومش مستعجلة, وهو كمان يشوف مستقبله ,وبعدين احنا اتفقنا اول ما يخلص هيجي على طول هكون انا في تالتة كلية.
    الام: ربنا يكرمك يا بناتي ويفتح في وشكو, وينور ليكو طريقكو,ويبعد عنكو الناس الوحشة .
    عادت ندى الى حضن امها في اطمئنان.
    ندى: يارب يا ماما.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  7. افتراضي


    الحلقه السادسه عشر



    شادي: اقفلي كلام في الموضوع دا خالص, احنا اتكلمنا كتير وانتهينا منه خلاص, عايزة متتحجبيش انتي حرة لكن انا بقى انسيني, وانا قلتلك الي عندي.
    قال شادي هذا الكلام بصوت حاد في التليفون.
    ندى: انت ليه بتهددني كده على طول؟, انت بتحط دي قصاد دي ليه؟,
    شادي: عشان انا كلمتك في الموضوع دا ميت مرة , مبتسمعيش الكلام.
    ندى: طيب منا بطلت البس اللبس الي بيضايقك اهه, وسمعت كلامك.
    شادي: انا مقلتش كده وبس, احنا اتفقنا انك هتتحجبي.
    ردت ندى بشيء من العصبية.
    ندى: والله انت بس الي اتفقت مع نفسك, انا ماتفقتش مع حد.
    شادي: يعني ايه؟.
    ندى: يعني انت الي كنت بتتكلم وترد على نفسك, انا مكنتش بقولك حاجة, انت بس الي اتعودت انك تقول وانا انفذ.
    قال شادي بغضب.
    شادي: امال ايه المفروض ؟, المفروض ان سيادتك الي تقولي بقى وانا انفذ؟.
    ندى: لو سمحت متتريأش ,انا مقلتش كده ,انا قلت....
    شادي: ماهو الي كان ناقص تقولي كده, بصي ياندى انتي بقيتي تتعبيني في المناقشة كتير ,وبتجادلي على طول, وانا امتحانات اخر السنة قربت ومش طايق نفسي.
    ندى: اااااه , داحنا رجعنا تاني لتطنيش الامتحانات, انت بقى مش مشكتك الحجاب , انت بس بتطهقني عشان ابعد عنك ايام الامتحانات عشان تفضى للمذاكرة,انا مش فاهمة هي المذاكرة دي ضرتي ولا ايه؟.
    شادي: افهمي الي تفهميه, انتي اصلا دماغك دي مريضة.
    ندى: مش انا دماغي مريضة يا شادي؟, طيب ايه رأيك بقى انا مش هتحجب, واهلى سايبني بشعري وموافقين ,وانت ملكش كلمة عليا.
    شادي: طيب, خليكي بقى مع اهلك.
    واغلق الهاتف بغضب.
    ندى: الو,.....شادي ,......الو.
    نظرت ندى للهاتف بحنق وهي تغلقه, ثم دخلت غرفة نسمة بعنف.
    ندى: هالة ,عايزاكي.
    قامت هالة من جانب نسمة ,وهي تغلق الكتاب الذي بيدها تتساءل.
    هالة: خير , شكلك متهزأة.
    امسكت نسمة بيد هالة تجلسها ثانية.
    نسمة: ماتتكلمو هنا , لازم يعني تختفو انتو الاتنين في الاوضة بتاعتكو.
    عادت هالة لجلستها بجانب نسمة, بينما جلست ندى بجانبهما وهي تقول.
    ندى: انا اتخانقت انا وشادي.
    نسمة: احسن.
    هالة: ليه؟.
    ندى: عايزني اتحجب برضة.
    هالة: طب ماتتحجبي يا بنتي وتريحيه, انتي مش بتحبيه؟.
    ندى: بحبه , بس هو بيطلب الحاجة كأنها امر, انتي عارفة لو كان بياخدني بالراحة واحدة واحدة, والله كنت وافقت, لكن اسلوبه دايما زبالة كده, يخلي الواحد مش عايز يسمع الكلام.
    اعتدلت نسمة وهي تقترب من ندى .
    نسمة: بصي يا نودي, هو عنده حق في حاجة, انتي لازم تتحجبي, وتتحجبي عدل مش زي البت دي الي لبسها كله هوهو, مزادش عليه الا ايشارب من فوق وهدومها صايعة, لا تتحجبي صح, عشان ربنا يرضى عنك, وعشان دا المفروض, انما لو هتعملي دا علشان خاطر شادي,... متعمليهوش احسن.
    ضربتها هالة على كتفها وهي تتكلم.
    هالة: اسمعيني انا سيبك من البتاعة دي, يا بنتي ريحيه, الولاد مبيجوش الا لما بيحسو انك بتسمعي الكلام وخلاص, يعني عمرو كده ساعات بيركب دماغه في حاجات هايفة, متنزليش الشارع الفلاني, او متكلميش فلان, وبيبقى من غير سبب , لمجرد انه يحس انه ولد, انتي ساعة القرف دا تكبري دماغك خالص, وتعملي الي هو عايزه, وبعدين تبقو تتكلمو, ومتسيبيهوش يمسك عليكي حاجة, بالعكس داهو مش هيقدر يرفضلك طلب بعد كده لانك بتسمعي كلامه.
    نسمة: لاحول ولا قوة الا بالله, بقى بالله عليكي دا كلام, يعني تفضلي قاعدة رابطة نفسك بواحد بيتحكم فيكي, وماشية على مزاجه عشان يثبت رجولته وبس وهو في الاول وفي الاخر عيل لاراح ولا جه,, يابنتي ربنا بيحاسب قبل كل شيء على النية, يعني لما تعملي حاجة لله, بتتحسب, لو لحد تاني مبتتحسبش , لما البنت دي تتحجب وهي نيتها ترضي شادي, يبقى خلاص زي قلته, انا مش عارفة ربنا الي اهم عندك ولا شادي.
    ردت ندى بسرعة.
    ندى: ربنا طبعا.
    نسمة: مش باين, اهو كلام وبس.
    هالة: انتي عايزة ايه يعني؟.
    نسمة: انا نفسي انتو الاتنين كده تفوقو وتعرفو ان الله حق, يعني انتي وهي, المشكلة عندكو مش في الصبيان الي بتعرفوهم, المشكلة في انكو بتعملو حاجة حرام ومش مقتنعين اصلا انها حرام.
    هالة: يابنتي انا وعمرو في حكم المخطوبين, اهله عارفين واهلي عارفين ,احنا مبنعملش حاجة غلط.
    نسمة: مفيش حاجة اسمها في حكم, فيه حاجة اسمها اه احنا مخطوبين قدام ربنا وقدام الناس, ساعتها تقولي احنا مبنعملش حاجة غلط.
    هالة: خلينالك الحلال والحرام يا ست نسمة لما نشوف هيوديكي لفين.
    فقالت ندى بشرود.
    ندى: طب انتي ومامته عارفة وموافقة وبتكلميها وبتكلمك, انا بقى اعمل ايه في مامته المرعبة دي.
    نسمة: والله ام شادي دي ست محترمة جدا, انا لو منها اعمل اكتر من كده, ماهو لما تفضلو تكلمو بعض وفي الاخر يجي يقول هيخطبك, هتبقى امه مش طايقة تسمع سيرتك اصلا, ومحدش يقدر يلومها.
    هالة: انتي بتتكلمي في حاجة لسه بدري عليها, يا نيسو يا حبيبتي انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, لما تحبي هنبقى نشوف, ماهي كانت بقول زيك والله.
    نسمة: مش ضروري اجرب عشان اعرف الصح من الغلط, مش لازم احط ايدي جوة الفرن واقول لازم اجرب عشان اعرف بيحرق ولا لأ, الحلال بين والحرام بين.
    هالة:ااااه, دا كلام ست ميسون بقى, ولا كلامك انتي ,مانتي مصاحبالي شوية بلاوي.
    نسمة: انا مش إمعه زيك عشان كلامي يبقى كلام حد, وعلى الاقل لو ميسون الي قايلاه فانا باخد كلامي من بنت ومحترمة كمان, مش كل كلامي, عمرو قال لأ شادي قال, ولاغية شخصيتي خالص.
    ندى: يعني اعمل ايه دلوقتي؟, انا زعلته مني.
    هالة: اعملي اي حاجة الا انك تكلمي البت الي اسمها سلمى دي زي كل مرة, انا بصراحة مبستريحلهاش.
    ندى: انا اصلا مش هكلمه ومش عايزة اصالحه , عشان يحس بقيمتي شوية.
    هالة: ايوة كده اتقلي عليه ,وهو هيجيلك مدلوق على وشه.
    هزت نسمة رأسها في اسف وهي تقول.
    نسمة: ربنا يهديكو, بجد, ربنا يهديكو.
    **************************
    جلس شادي بجانب سلمى في الكلية وهو يقول.
    شادي: دماغها ناشفة ومبتسمعش الكلام, انا مش فاهم ليه مش راضية تتحجب, مبسوطة هي كده وهي ماشية بشعرها.
    سلمى: معلش يا شادي , اعذرها برضة ,هي لسه صغيرة.
    شادي: يعني هي غلطتي اني بحب واحدى اصغر مني, اعمل ايه بس انا مش فاهم.
    سلمى: ممكن برضة.
    شادي: ممكن ايه؟.
    قالت بحذر.
    سلمى: ممكن تكون غلطتك فعلا انك بتحب واحدة اصغر منك, يعني ندى واضح ان تصرفاتها عيالي اوي.
    شادي: بس هي مكانتش كده يا لومي, العند دا جديد.
    سلمى: انت لازم تاخد موقف عشان هي تاخد بالها, وتعرف ان الي بتعمله دا غلط, ومتتعودش انك بتعدي.
    التفت اليها يقول.
    شادي: مش كده برضة؟.
    سلمى: وبعدين لو مابقتش كويسة معاك, لازم تتصرف بقى وتحط حدود.
    شادي: لا يابنتي مش للدرجة دي انا بس هقرص ودنها عشان تتعلم تتعامل معايا, بس انا مبفكرش اسيبها ,انا بحبها.
    تراجعت سلمى.
    سلمى: وانا مقلتش سيبها خالص, انا قلت بس يعني ابقى ...خد بالك بقى.
    شادي: اه, ربنا يستر, والله موضوع ندى دا معصبني دايما, يعني كمان في البيت ماما مبتسبنيش في حالي, على طول بتدخل الموضوع دا في الكلام, ومبترحمنيش, انا زهقت, لا عارف اذاكر ولا عارف اركز.
    سلمى: ملكش انت دعوة بس وركز في مذاكرتك ومصلحتك , مامتك عندها حق, لو شلت مادة محدش هينفعك, ولاحتى ندى نفسها هتتأذي,انت لازم تخاف على نفسك اكتر من كده.
    شادي: عندك حق يا لومي, والله انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟.
    سلمى: مكنتش هتعمل حاجة.
    شادي: لا والله بجد, انتي من اقرب الناس لقلبي هنا, وصاحبة بجد, وخايفة عليا وعلى مصلحتي دايما.
    خفق قلب سلمى وهي تستمع الى هذا الكلام منه, فقالت بصوت خافت.
    سلمى: بس انت تقدر.
    شادي: ايه؟.
    سلمى: بقول انت تقدر تنكر خيري, دانا لولايا مكنتش نجحت.
    شادي: يا سلام, بأمارة اني كنت انا الي مخلصلك مشروعك الاخراني.
    سلمى: ياراجل.
    واخذا يمزحان بينما قلب سلمى يخفق بعنف لكلامه الرقيق السابق,وعقلها يتمنى ان يترك ندى.

    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  8. افتراضي

    الحلقه السابعه عشر



    شادي: شفتي شكلك في الحجاب حلو ازاي ,مش وحش ولا حاجة.
    تأففت ندى وهي تربت بيدها على رأسها تعدل حجابها للمرة الالف, وهي تقول.
    ندى: ومين قال ان انا وحشة؟.
    شادي: يعني ماكانش له لزمة بقى كل الزعل والقمص والمشاكل الي حصلت, والناس تتدخل وسلمى وهالة, والي حصل دا كله.
    ندى: والله مش انا الي دخلت الناس ,وبعدين الخصام كان جاي على مزاجك, كنت عارف تركز في امتحاناتك ولا ايه؟.
    شادي: انا قلتلك ميت مرة متقوليش كده تاني, انا مكنتش عارف اركز خالص, بالعكس , الموضوع دا كان على طول مضايقني.
    ندى: هنشوف لما تطلع الاول على الدفعة , هعرف اد ايه كنت متضايق ومش عارف تركز.
    شادي: ايه يا ندى, انتي تكرهي اني اطلع الاول على الدفعة؟.
    ندى: لا يا حبيبي , دانا اتمنى, بس كان نفسي تجيب امتياز في حبنا الاول.
    شادي:طب قفلي على الموضوع دا بقى , احنا مصدقنا اتصالحنا.
    ندى: صحيح احنا مستنيين مين ؟, هتوديني فين النهاردة؟.
    شادي: مستنيين سامح وريكا, هيعدو علينا بالعربية, هنروح نركب خيل.
    ندى: اللـــــه, بجد يا شيدو, انا كان نفسي في كده من زمان.
    شادي: شفتي , انا بعملك كل الي انتي عايزاه ازاي, عقبال ما تعمليلي كل الي انا عايزة, والقصة دي تدخل لجوه بقى.
    ابعدت ندى يده عن وجهها ,وهي تعدل شعرها البارز من اسفل الايشارب.
    ندى: ملكش دعوة بقى, انا مش خلاص عملت الي انت عايزة.
    شادي: ماشي يا ستي, اهو سامح وصل اهه.
    اوقف سامح السيارة امام الكافية, فذهب شادي لدفع الحساب, ثم عاد اخذا ندى, وتوجها للسيارة وركبا بالخلف, بينما التفتت ريهام تقول في سعادة.
    ريهام: ايه دا يا نودي؟, مبروك على الحجاب.
    ندى: الله يبارك فيكي.
    سامح: ازيك يا ندى؟.
    ندى: الحمد لله يا سامح.
    شادي: اتأخرت ليه يا بني؟.
    سامح: ريكا يا سيدي, كانت رايحة ترجع بلوزة , وقعدت سنة في المحل وفي الاخر مرجعتهاش.
    ريهام: وانت ايه الي مضايقك, دانا حتى منزلتكش معايا, انت مش كنت قاعد في العربية في التكييف.
    سامح: ياستي فداكي, ولو مش قاعد في تكييف برضة.
    ضربته ريهام على يده, وهي تقول.
    ريهام: ولما هو كده, بتتريأ ليه؟.
    لف سامح يده على كف ريهام ,وهو يقول برقة.
    سامح: انا اقدر اتريأ برضه.
    فنظرت اليهما ندى بدهشة , والتفتت الى شادي وهمست بأذنه.
    ندى: هما مرتبطين ولا ايه؟.
    فأومأ شادي برأسه ايجابا .
    ندى: من امتى؟.
    شادي: من قبل الامتحانات كده.
    فأرجعت ندى رأسها للخلف وهي تتذكر كيف كانت هايدي تحكي لها ولاختها, عن سامح واتصالاته الهاتفية بها, ودهشت قبل ان تشرد قليلا, وبينما هي شاردة لمحت سيارة متوقفة بجانب سيارتهم في اشارة المرور, وتعرفت على السيارة في الحال, فقالت دون ان تفكر.
    ندى: ايه دا؟, عربية عمرو اهي.
    ثم تجمدت الابتسامة على شفتيها وهي تلمح بجانبه فتاة في السيارة, تضحك وهو يضع كفه على شعرها, فتسمرت وهي تقول.
    ندى: ايه دا؟, مين دي؟.
    فالتفت الجميع ينظرون حيث تنظر.
    سامح: مش دا عمرو مجدي؟, هو معاه فردة جديدة, الواد دا ابن لذينة, كل اسبوع بشوف معاه بنت شكل, فاكر يا شود لما شفناه في ال..........
    فالتفتت ندى تنظر اليه في حدة, بينما نظر اليه شادي من خلال مرآة السيارة بلوم, فابتلع بقية حديثة وهو ينطلق بالسيارة.
    سامح: الاشارة فتحت.
    فالتفتت ندى بجسدها كله تتبع حركة سيارة عمرو, وهي تبتعد عنهم في سرعة, والفتاة تضحك لعمرو في دلال, ثم قالت لشادي بغضب.
    ندى: مقلتليش يعني انك شفت عمرو مع بنت.
    قال شادي في ارتباك.
    شادي: انا قلت يمكن تكون قريبته ولا حاجة, وقلت اكيد هالة عارفة.
    ندى: لا طبعا مكانتش عارفة.
    وتعكر مزاجها وابتعدت عن شادي قليلا لتلتصق بالنافذة.
    شادي: خلاص بقى يا حبي, مالك مزاجك باظ ليه؟.
    ندى: مش عارفة هقولها ازاي دي؟, دي كانت تشيط فيها.
    شادي: مش لازم تقوليلها.
    التفتت اليه وهي تقول.
    ندى: مينفعش, لازم تعرف.
    شادي: خلاص, قوليلها بس بالراحة عليها.
    ندى: ربنا يستر.
    ************************
    قالت هالة بصوت عال وهي تتحدث في الهاتف مع عمرو, في غرفتها هي وندى, بينما جلستا نسمة وندى تراقبانها في قلق.
    هالة: وانت بقى مشكلتك مين الي قالي؟, ..........الي قالي قالي يا سيدي, ......انت متجاوبش سؤالي بسؤال, رد عليا, مين البنت الي كانت معاك في العربية؟.
    ثم صمتت قليلا وهي تدور بالهاتف في الغرفة ووجهها يزداد احمرارا وغضبا.
    هالة: ولما هي بنت خالة اشرف , ايه الي ركبها معاك في العربية؟,......ياسلاااااام



    , ...وعايزني انا بقى اصدق الفيلم الهندي دا.
    قضمت ندى اظافرها وهي ترقب اختها في توتر, فقالت لها نسمة.
    نسمة: بصي بصي, اهي هتطلع تطلع وتنزل على الفاضي, هيثبتها بكلمتين.
    هالة: انت بتزعق ليه؟,...انت بتزعقلي انا وانت الي غلطان,....لا مبرميش وداني للناس, بس انا قلتلك كام مرة لو حد جه قالي تاني انك بتركب بنات معاك في العربية يا عمرو مش هيحصل طيب.
    نسمة: ومش بعيد تطلعك انتي الي غلطانة.
    هالة: الي شافك متأكد انها عربيتك.
    همست ندى وهي تنظر لهالة.
    ندى: والله العظيم هو.
    هالة: لا مش هيعدي, انا كل مرة بعدي, بس لحد كدة وكفاية,....لا مش ههدى,....خلاص ياعمرو انت حر.
    واغلقت الهاتف في عنف.
    ندى: قالك ايه؟.
    هالة: بيقولي بنت خالة اشرف.
    نسمة: هو هيغلب اعذار.
    هالة: اخرسي يا نسمة عشان انا مش طايقة دبان وشي.
    قالت ندى بتردد.
    ندى: ما يمكن... عنده حق.
    هالة: انتي هتستهبلي انتي كمان؟, انتي مش قلتيلي كان حاطط ايده على كتفها؟.
    اومأت ندى برأسها في حذر, بينما رن هاتف هالة .
    هالة: ودا مين دا كمان.
    وقامت لتلتقط الهاتف , ونظرت اليه, ثم امتعضت وهي تقول.
    هالة: يييييه, امه, انا ناقصاها انا كمان, تلاقيها متصلة تصالحني عليه.
    واخذت الهاتف وخرجت من الغرفة وهي ترد.
    هالة: الو,...ايوة يا طنط , ازي حضرتك عاملة ايه؟, عاجبك الي عمرو عمله دا....
    بينما قالت نسمة لندى.
    نسمة: بصي خارجة شايطة ازاي, هترجع مصدقاه بعد عملية التثبيت الي هتعملهالها امه, ومعلش يا حبيبتي وهو مبيحبش الا انتي وكل الصبيان كده.
    التفتت نى تقول في خوف.
    ندى: بس هالة بتحبه اوي, انا خايفة يسيبو بعض بسببي.
    نسمة: لا متخافيش, هالة دي معمولها عمل الربطة الابدية في عمرو مجدي, يعني هي دي كانت اول مرة يتشاف مع واحدة, وبرضة بترجعله زي الهبلة.
    ندى: بس هي عشان بتحبه بتسامحه, وبتديله فرصة تانية.
    نسمة: يا حلاوتك, وهي الفرص دي بقى مبتخلصش, ولو اتجوزو , هتفضل تديله فرص برضه؟.
    ندى: انا حاسة بيها اوي, ازاي تبقى بتحب واحد الحب دا كله, وبتستحمل معاه الحلو والوحش, وهو بارد كده, ومبيتغيرش عشانها.
    نسمة: انتي بقى بتتكلمي عن هالة, ولا بتتكلمي عن نفسك؟.
    ندى: انا بتكلم عن الصبيان عموما, كلهم خاينين وبايظين, يعني انتي عارفة سامح؟, طلع مرتبط بريكا, ولما كلمت شادي قلتله دا كان بيتصل بهايدي يكلمها بالساعات, وانا شفت بعيني ,قالي عادي, وفيها ايه يعني, هو بيحب ريكا, بس هايدي دي تضييع وقت وبس.
    نسمة: بيحب ريكا وهايدي تضييع وقت!, ياعيني عليكي يا هايدي, مفيش حد عمره هياخدك جد ابدا.
    ندى: انا خفت ليكون شادي كمان بيحبني انا وبيكلم واحدة تانية تضييع وقت.
    نسمة: ممكن طبعا.
    ندى: لا يا نسمة متقوليش كده,دانا كنت اموت فيها ,.....هما ليه الصبيان كلهم كده؟.
    نسمة: عشانهم لسه صبيان زي ما بتقولي, شوية عيال, وانتو كمان شوية بنات عيال برضة.
    ندى: لا يا نسمة, الحب مالوش سن, يعني قوليلي انتي لؤي ابن طنط سمية بيحبك ليه.
    نسمة: يــادي الغباء, يا بنتي لؤي دا عيل فاضي, وعشان وهو صغير كانو بيعدو يقولوله هنجوزك نسمة هنجوزك نسمة, صدق وكبر الموضوع في دماغه, اصبري عليه شوية كده لما يدخل تالتة ثانوي هتلاقيه بيكلم بدل البنت عشرة.
    ندى: لا يانسمة, هو بيحبك انتي وانتي عارفة دا , ومبيكلمش حد .
    نسمة: والمفروض اني اعمله ايه؟, واحد رايح تالتة ثانوي وانا رايحة تانية ثانوي.
    ندى:بيقولو خدي الي بيحبك ومتاخديش الي بتحبيه.
    نسمة: دا على اساس انه متقدملي؟.
    ندى: انتي مش عاجبك لؤي؟.
    نسمة: الله يخرب بيت الحب الي انتو فاهمينه غلط دا, يا بنتي قلتلك انا مش عايزة , انتي ليه مش فاهمة.
    ندى: انتي ازاي اصلا عايشة من غير حب كده عادي, انا بستغرب, بقى مبيبقاش نفسك ان فيه حد يسأل عليكي, ويهتم بيكي, ويقولك كلام حلو, وتلاقيه كده خايف عليكي من الهوا حتى.
    نسمة: طبعا بيبقى نفسي, بس لو بيحبني هيسأل عليا من بعيد ,وهيهتم بيا انه ميأذنيش في سمعتي وفي نفسي , ويخاف عليا من نفسه ومن انه يبقى عايز يرتبط بيا, ومن كلامه الحلو الي هيقولهولي, انه ممكن يجرحلي مشاعري ويخليني يوزد.
    ندى: يوزد؟؟؟, ايه يا بنتي انتي هتلبخي ولا ايه؟.
    نسمة: اه يوزد, زي الموبايلات كده,اول ماتحطي فهيا خط بتتباع يوزد,والبنات كده, من كتر ما البنت بيتقالها كلام حلو, بتتقل ودانها ومبتبقاش مستطعماه بعد كده, وبعدين الحاجات الي زي مسك الايدين والنظرات والحاجات دي, عشان حرام , ربنا بيعاقب الي بيعملوها بعدين, بيشيل منها البركة بعد الجواز بتبقى ماسخة وبايخة.
    ندى: ايه ايه ايه؟, ايه الكلام دا يا بنتي, متعديش مع البنت ميسون دي تاني, هي بتاخدك فين المحاضرات الي بتحضروها دي سوا, الله يخرب بيتك, هتتمسكو امن دولة ان شاء الله, كده غلط يا نسمة.
    نسمة: احنا مبنعملش حاجة غلط, انا محتاجة حد يقف جمبي ويشجعني, لاني خايفة ابقى زيكو في يوم من الايام, ولا انتو بقيتو بتقلبو الحقايق , بقي الي انا بعمله غلط والي انتو بتهببوه هو الصح.
    ندى: طيب مبتقوليش لماما ليه انك بتروحي؟,لما هو صح.
    نسمة: عشان هتقولي بلاش , وانا بقى بصراحة مش مستعدة اتخانق معاها.
    ندى: على فكرة انتي كدة غلطانة؟.
    نسمة: بس غلط اهون من غلط, انا عشان اعجبكو لازم اكون ماشية مع ولد, وبصراحة كده انا مش عايزة اعجبكو, انا قدمي مستقبل افكر فيه, ربنا بس يستر عليكي انتي ونتيجتك الي هتطلع, لما نشوف اخرة الحب بتاعك دا ايه.
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  9. افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reemo مشاهدة المشاركة
    شكرا يا امة الرحمن على الخمس حلقات اللي انتي نزلتيهم وعلى فكرة انا كنت واقفة عند الحلقة 12 وجيت كملت هنا تاني معاكي وقرايت الحلقة 13 وتسلم الايادي ياقمر واوعي تزعلي مني يا جميلة اني قرايت شوية من موقع تاني لا ياحبيبتى بالعكس خالص اصلا انتى اللى شجعتينى اكمل القصه هنا وانا نزلت المره اللى فاتت خمس حلقات والمره دى اربع حلقات علشان خطرك يقمر انتى

    ورايى ان نسمة بنت عاقلة ورزينة جدا وعارفة هدفها في الحياة وعارفة كمان اولويتها كويس جدا وبتقدر تحكم عقلها الى جانب قلبها وفعلا اكتر حاجة عجبتني فيها انها دايما بتنصح اخواتها ومبتياس ابدا من نصيحتهم مهما واجهت من صعوبات ولو الشخصية دي موجودة في الحياة دلوقتي اكيد هيكون ليها شان ومكانة عظيمة في المجتمع

    معلش انا عارفة اني طولت عليكم ومتبقيش تتاخري تاني في الحلقات بقه يا امة الرحمن ومستنياكي ان شاء الله حاااااااااااااااضر ياقمر

    وعندك حق فى نظرتك لنسمه كل الكلام مظبوط جدااااااااااااااااا ياريت كل البنات تبقى عارفه مصلحتها فين وربنا يهدينا ويهدى شباب وبنات المسلمين
    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

  10. افتراضي


    الحلقه الثامنه عشر



    دخلت والدة شادي من بلكونة البيت وهي تقول له, وهو جالس في غرفة المعيشة امام التلفاز مع اخيه.
    الام: هي ندى اتحجبت؟.
    نظر اليها مندهشا من السؤال.
    شادي: اه, وانتي عرفتي منين؟.
    الام: اصلي شفت امبارح بنت معصعصة كدة , شبهت عليها بس شكيت عشانها كانت لابسة طرحة.
    شادي: لا ,ممكن تكون هي.
    وصمتت قليلا ثم قالت.
    الام: وهي مالها كده مطلعة نص شعرها برة؟,انا عارفة انت عاجبك فيها ايه؟.
    قال شادي بنفاذ صبر.
    شادي: وبعدين بقى ياماما , احنا مش اتفقنا تبطلي تلقيح كلام, والي عايزة تقوليه قوليه على طول.
    الام: وانا القح ليه يا خويا انت حر, انتي مش كبير وعارف مصلحتك, لما نشوف هتطلع من الاوائل على الدفعة ولا لأ, ونشوف ست الننوسة بتاعتك هتجيب كام في الثانوية العامة.
    قام شادي وهو يرتدي خفه.
    شادي: انا غلطان اني برد عليكي اصلا, انا هقوم خالص من هنا, عشان مانمسكش في بعض زي كل مرة.
    وبعد انصرافه التفتت الام لاخيه المتضجع بجانبها على الاريكة.
    الام: هو انا كلمته دا؟.
    هاني: وهو انتي بتعملي حاجة ابدا.
    لطمته على ساقه وهي تقول.
    الام: قصدك ايه يازفت انت؟.
    اعتدل وهو يقول.
    هاني: مقصديش يا فريدة ياقمر, بس انتي ارضي عني الله يرضى عنك, هو جزمة قديمة وانا اصلا طالع اضربهولك.
    وذهب خلف اخيه في سرعة ليتخلص من رفقة امه.
    هاني: انتي خلعت وسبتني لوحدي.
    شادي: مش احسن مااتخانق معاها.
    هاني: تقوم سايبني عشان تاكلني انا.
    شادي: والله ماعارف احلها ازاي دي, امي هتفضل تكرة ندى لحد امتى.
    هاني: هههه, لحد ماتسيبها وتكلم واحدة تانية , هتتشغل وتطلع عين التانية.
    شادي: مبهذرش يا هاني, انت لسه مش فاهم عشان صغير, لما تكبر وتحب, وتلاقي ماما بدأت تخنق عليك هتفهمني.
    هاني: انت محسسني انك خلاص رايح تتقدم بكرة, عادي يا بني فكك, على ما المواضيع دي ما تبقى رسمى هتكون امك نسيت اصلا, وابوك عايز يخلص منك , ومش هتبقى فارقة معاها ندى ولا فتكات حتى.
    شادي: وهي امك دي بتنسى برضة.
    هاني: بس يا شود انت الي ع الحجر, يعني لما اتشجنت لها شوية بقت تخاف منك, و يادوب بتلقح كلام من بعيد, بس مبتعملش حاجة, امال انا الي اعمل ايه, دي خدت الموبايل ومشيت على نمر البنات بنت بنت تتصل بيها تهزأها, وخلت شكلي زبالة قدامهم في الدروس.
    شرد شادي ثم قال.
    شادي: انا بجد مش عارف اعمل ايه؟, هي صحيح ندى طيبة وبتسمع كلامي, بس لو حصلت مشكلة في مرة بينها وبين ماما, مش عارف هقف في صف مين.
    **********************
    ندى: الو , ايوة لقيت حاجة؟.
    شادي: لا , المواقع كلها مش راضية تفتح, انا قاعد عليهم بقالي ساعة, النت تقيل جدا النهاردة.
    ندى: ربنا يستر , انا خايفة اوي يا شادي.
    شادي: هي هالة لسه بتدور.
    ندى: هي يادوب عرفت تفتح الموقع وحطت رقم الجلوس, وبيحمل من ساعتها وخايفة لاتقفله منعرفش نفتح الموقع تاني.
    شادي: لا ان شاء الله خير, دانتي نودي برضة , طبعا جامدة.
    ندى: والله يا شادي مرعوبة, انا اعصابي باظت, خايفة اوي من درجة الرياضة.
    شادي: لا متخافيش , ان شاء الله درجاتك جامدة كمان.
    ندى: ليه هو انا زيك, الاول على الدفعة مستريح.
    شادي: الله اكبر, انتي بتقري يا بنتي ولا ايه؟.
    ندى: يعني بذكائك كده, انا ممكن اقر عليك؟, انا غيرك يا شادي, انا يهمني مصلحتك اكتر من مصلحتي انا حتى.
    شادي: اهو كلام.
    ندى: يعني ايه كلام؟, لا طبعا مش كلام.
    شادي: لا كلام, محدش بيحب حد اكتر من مصلحته.
    ندى: افهم من كده انك مبتحبنيش اكتر من مصلحتك؟؟؟.
    صاح شادي فجأة.
    شادي: اهه,.....اهه,....الموقع فتح اهه, رقم الجلوس, قلتيلي كام.
    نست ندى الحديث السابق وهي تمليه رقم جلوسها في سرعة,فصمت قليلا ثم قال في لهفة.
    شادي: فتح فتح هاتي ورقة وقلم.
    *************************
    جففت ندى دموعها وهي جالسة في حضن امها , بينما قال ابوها في غضب.
    الاب: انا قلت من الاول, علوم ايه وزفت ايه الي هتدخله دي, لو كانت اخدت كيميا, كان زمانها فلحت, وكملت ودخلت هندسة, حتى لو هندسة خاصة.
    الام: ازاي يعني؟ , اذا كانت كل الي موقعها الرياضة والعربي وجايبة في الاحياء 49 من 50.
    الاب: برضه هي غيبة , كانت المفروض تمسك العصاية من النص, دلوقتي هتعمل ايه هي بال 93 بتاعتها دي, دول ميودوهاش حتى تمريض, وياريتهم 93 دول 92 وستة من عشرة.
    عادوت ندى البكاء وهي ترتجف لسخرية والدها, بينما قالت نسمة في هدوء.
    نسمة: ملحوقة يابابا, هي اصلا مبتحبش الرياضة ولا الفيزيا, تحول ادبي.
    التفت الجميع اليها ,وكانها قالت شيئا نكرا.
    نسمة : ايه فيه ايه مالكو؟, انا قلت حاجة غلط؟, بتبصولي كده ليه؟.
    هالة: لا طبعا انتي هبلة, هتكمل علمي, ادبي ايه دا الي تحوله؟.
    نسمة: وماله الادبي؟, وبعدين دي حاجة هي الي تقررها, متضغطوش عليها.
    هالة: مالكيش دعوة انتي, خليكي في نفسك, قال تحول ادبي قال.
    نسمة: وتعمل ايه لما الفيزيا تجيبها ورا؟.
    هنا صاح الاب.
    الاب: بس انتي وهي, لما نشوف هنعمل ايه في المشكلة دي, ابقى اسألها في فنون تطبيقية ولا جميلة , ممكن تدخل من علمي علوم ولا لأ.
    نسمة: هو كل الي مدايقك انها مش هتطلع مهندسة, مايمكن هي عايزة حاجة تانية.
    هالة: هي مش عايزة حاجة تانية, هي عايزة الي احنا عايزينه.
    قالت نسمة بسخرية.
    نسمة: صحيح , يعني هي كانت اول مرة حد يفكرلها, ما هي على طول حد بيفكرلها, حتى نسيت ان عندها مذاكرة من قلة التفكير.
    لكزتها هالة في ذراعها وهي تقول.
    نسمة: لسانك دا ايه , عايز القطع.
    فقالت الام تنهرهما.
    هالة: بس يابنات, سيبو اختكو , مش كفاية هي زعلانة, خلاص بابا هيعمل الي قال عليه وان شاء الله ربنا يقدم الي فيه الخير.
    **************************



    **
    شادي: يسأل ,فنون جميلة ديكور ولا تطبيقية ديكور , تقريبا عادي يكون علمي علوم.
    ردت ندى بتكاسل.
    ندى: والله انا لسه مش عارفة يعني امبارح البت نسمة قعدت تلعب في دماغي, بتقولي احول ادبي, انا طول عمري شاطرة في التاريخ والحاجات دي.
    قال شادي مفزوعا.
    شادي: ايه , اوعي, ادبي ايه انتي اتجننتي, وفي الاخر تدخلى ايه, دانتي تكملي علمي ان شالله حتى تدخلي علوم.
    ندى: ان شالله حتى تدخلي علوم, على اساس ان علوم دي كده سهل ان اي حد يدخلها ولا من غير مجموع, طب ياريت.
    شادي: يعني ايه يا ريت, لا ياندى بقلك ايه, انتي السنة دي تذاكري باديكي وسنانك, لازم تجيبي مجموع كبير, تعوضي مصيبة السنة دي.
    ندى: الله يا شادي؟,ايه مصيبة دي, انا مش ساقطة, انا جايبة مجموع كويس ناس كتير معرفتش تجيبه, وجايبة في البيولوجي 49 , متحسسنيش بقى انك دكتور واني صنايع.
    شادي: لا ياندى, انتي السنة دي قضيتيها لعب, واهملتي فعلا في مذاكرتك كتير.
    ندى: تصدق بالله, انت ماتستاهل فعلا اني كنت اضيع وقتي عليك, يعني انا مين الي كان شاغلني عن مذاكرتي وايام الامتحانات كان مقرفني في عيشتي ومبيكلمنيش, وفي الاخر تطلع انت امتياز ,وانا 93 ميدخلونيش بيطري حتى, عموما انا فهمت فعلا اني لازم اعمل زيك, اشوف مصلحتي قبلك, وقبل اي حد.
    شادي: طب كويس اديني علمتك حاجة.
    ندى: انت بارد كدة ليه؟, ...انا حاسة انك متغير من ساعة النتيجة ما طلعت.
    شادي: ندى , متفوقيش عليا انتي كمان, انا لسه خلصان من اشتغالات ماما, ومش طايق نفسي.
    ندى: طيب, هتخرجتي بكرة ولا لأ؟.
    شادي: مش فاضي, عندي بكرة امتحان سواقة, وهبقى متيس بقيت اليوم, انا عارف نفسي.
    ندى: طيب بعد الامتحان, ولو حتى شوية صغيرين , انت واحشني اوي , وانا مشفتكش من ساعة مارحنا نركب خيل.
    شادي: هبقى اشوف ياندى ان شاء الله, يلا بقى , انا هقفل عشان انام, عايز ابقى فايق بكرة.
    ندى: ماشي يا حبيبي, بس عشان خاطري تحاول نخرج بكرة.
    شادي: ربنا يسهل, خدي بالك من نفسك.
    ندى: وانت كمان يا حبيبي.
    شادي: سلام.
    ندى: مع السلامة.
    مرت نسمة من خلفها ,وهي تدندن ساخرة.
    نسمة: بكرة تندم تندم, ياحبيبي.
    ندى: اطلعي منها يارخمة.
    نسمة: طب اعرفي انتي تطلعي منها الاول.
    في هذه الحظة دخلت هالة كالاعصار من باب البيت, وتخطتهما بالصالون وعبرت في ثوان الى غرفتها, فنظرتا الى بعضهما في دهشة.
    نسمة: عمرو عمل مصيبة تاني.
    اندفعتا في سرعة خلف هالة ,ودخلتا تنظران اليها وهي تبدل ملابسها بعصبية.
    نسمة: لا, كدة مش كفاية, قطعي الهدوم احسن.
    لم تجبها هالة, انما اندفعت لدورة المياة في عنف,ثم عادت واطلت برأسها.
    هالة: ارجع ملاقيش ولا واحدة فيكو هنا.
    وبالفعل امتثلتا لانها قالت الكلمة دون مزاح, وظلتا تتسائلان عن سبب غضبها , حتى انتهى المقام بها في فراشها, فقالت نسمة لندى قبل ان تدخل غرفتها.
    نسمة: ابقي اعرفيلي ايه الموضوع واحكيلي بكرة.
    ندى: مش دا لو قالتلي اصلا.
    ودخلت ببطء الغرفة, ولم تضيء المصباح, بل تسمعت قليلا الى ان تاكدت ان هالة تبكي,فاقتربت وجلست على طرف سريرها, وقالت بهدوء وهي تضع يدها على رأسها.
    ندى: لو مش عايزة تحكيلي مش هسألك.
    قامت هالة واعتدلت وهي تبكي.
    ندى: فيه ايه الي حصل؟, عمرو برضه؟.
    اومأت هالة برأسها ايجابا.
    ندى: حد شافه مع بنت برضه؟.
    اومأت هالة برأسها نفيا.
    ندى: امال ايه الي حصل؟.
    هدأت هالة قليلا وهي تقول.
    هالة: انا كنت معاه في العربية, وبكلمه في موضوع البنت الي انتي شفتيها معاه, وبعدين جت سيرة اسمه ايه الصاوي دا ,الي في خدمة اجتماعية بقاله ميت سنة هناك, معرفش ايه الي جاب السيرة المهم وقع بلسانه انه كان خارج معاه, قمت بهدلته.
    ندى: مش الصاوي دا الواد البايئة البايظ خالص دا.
    هالة: ايوة يا ستي, وانا متأكدة انه لما بيخرج معاه بيشربه زفت حشيش , وانا قلتله ميت مرة مايصاحبوش, دا واد بيئة ومش من قيمته خالص, وبعدين مبوظه على الاخر.
    ندى: ياخبر حشيش, وبعدين.
    هالة: قام قعد يزعقلي ويقولي انا حر, وانتي مش هتنقيلي اصحابي ,وانا امشي مع الي عايزة, وقعد يقل ادبه كتير كده, قلتله انت مش عايز واحدة تخاف عليك انت عايز واحدة تسيبك تموت نفسك, وبعدين انت مش قلتلي انك بطلت تشرب الحاجات دي,قعد يقولي, هو انا بشرب الا كل فترة , ووالله كنت مبطل, راح موبايله رن, ومرضيش يرد, قلتله رد مرضيش, قلتله طب هات ارد انا برضة مرضيش, قلتله دي بنت ولا ايه؟, قعد يزعق ويتوة في الكلام, جيت اخد الموبايل شده مني, قمت اتخانقت معاه جامد وشتمته وسبتله العربية ,واخدت تاكسي وجيت.
    ندى: وبعدين؟.
    هالة: مفيش بعدين, فضل ماشي بالعربية ورا التاكسي لغاية ما وصلت البيت وكنت قافلة الموبايل , اكيد كان بيتصل.
    ندى: يعني هو دلوقتي تحت؟.
    هالة: لا مشي من شوية, منا بصيت ملقتوش.
    ندى: طيب انتي بتعيطي ليه؟.
    هالة: انا مبقتش عارفة اعمله ايه يا ندى, هيجنني , مش ملاحقة عليه من هنا ولا من هنا, الاقيها من البنات ولا البلاوي الي بيشربها, ولا من كدبه عليا ولا من ايه؟, انا تعبت معاه خلاص, عمرو دا خلاني ماشية عنيا في وسط راسي من كتر مصايبه.
    ندى: انتي مش بتحبيه, معلش سامحيه.
    هالة: لحد امتى؟؟, لحد امتى ,دا مبيتغيرش ابدا, انا تعبت معاه وامه تعبت معاه, وخالد صاحبه تعب معاه, مفيش مبيحسش.
    ندى: خلاص يا لولو, مسيره يعقل.
    هالة: انا مبقتش عارفة اعمل معاه ايه, وكل مرة يرجعلي يقولي اخر مرة, ومامته تقولي هو مبيحبش الا انتي, منا عارفة انه مبيحبش الا انا, بس انا تعبت.
    ندى: بصي يا لولو, انتو ابعدو عن بعض فترة, اهدو فيها, وبعد كده فكرو ازاي هتحلو مشاكلكو دي, دا هو خلاص بقى على وش تخرج وان شاء الله انتو على وش خطوبة, ربنا يهديكو.
    هالة: انا زعلانة منه اوي يا ندى , اوي.
    ندى: متزعليش نفسك, بكرة ان شاء الله تتصالحو,... لااااا دا الحمد لله على شادي, شوفي كنت بقول عليه بارد ومتحكم وبتاع, بس دا ملاك بالنسبة لعمرو, على الاقل انا واثقة من انه مبيبصش لحد تاني , لانه بصلي انا بالعافية اصلا.
    مسحت هالة عينيها وهي تقول.
    هالة: شادي دا حمى اصلا, دا لو قرب على سيجارة امه تاكله, انتي بتهذري, عامل عليكي انتي بس راجل.
    ندى: ربنا يهديه يا ستي, دا مؤدب ومحترم , وبيخاف عليا, وخلاني اتحجب ودايما بيزعقلي لما بقطع في الصلاة, لا شادي, يتشهدله بجد.
    هالة: بكرة تيجي الي تفتح عنيه وتاخده منك, وساعتها مش هتعرفي تتلمي عليه.
    صاحت بها ندى.
    ندى: اخص عليكي يا كلبة, اهو انتي.
    ***********************
    سلمى: الو, ايه عملت ايه في الامتحان؟.
    شادي: موقعتش ولا قرطاس.
    سلمى: ايه الشطارة دي؟, يعني نقول مبروك على الرخصة؟.
    شادي: اكيد ان شاء الله.
    سلمى: دنا كلمتك من شوية لقيتك مشغول, ايه كنت بتكلم ندى؟.
    شادي: لا دنا كنت بكلم ماما بطمنها, ندى مين يا بنتي, ندى تلاقيها نايمة دلوقتي, وقال ايه كانت عايزة تخرج دلوقتي, شوفي انا الي فضيت وهي لا.
    سلمى: خلاص ولا تزعل نفسك, افوت عليك انا وريكا نتغدا برة النهاردة.
    شادي: ماشي, اكلم الواد سامح اشوف نظامه ايه.
    سلمى: قشطة, هصحي ريهام واكلمك بقى.
    شادي: اوكاي يا قمر , هكلمك تاني.
    سلمى: سلام.
    شادي: باي.

    ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
    https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوف

    البحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان

 

 
صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. لما رحلت؟؟!!
    بواسطة حرف مشتعل في المنتدى كلام في الحب
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 28 - 5 - 2011, 10:24 PM
  2. ازاى تخنق على بنت؟؟!!!
    بواسطة roro_rawan في المنتدى خمسة فرفشة
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 19 - 8 - 2010, 04:18 AM
  3. رات ابنها يشاهد فلما اباحيا فماذا فعلت؟؟
    بواسطة ميره في المنتدى مصراوي كافيه
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 10 - 8 - 2010, 06:53 PM
  4. ايه اللي يضايقك في البنت؟؟!
    بواسطة cocopitt في المنتدى شباب كوول
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 17 - 12 - 2008, 03:25 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

ضوابط المشاركة

  • مش هتقدر تضيف مواضيع جديده
  • مش هتقدر ترد على المواضيع
  • مش هتقدر ترفع ملفات
  • مش هتقدر تعدل مشاركاتك
  •  
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات مصراوي كافيه 2010 ©