لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا
ازيك يا أمة الرحمن ؟فينك من زمان مش بتكتبي حاجة خاااااااااااالص ليه؟؟؟؟؟؟
لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا
الحلقه السادسه والعشرين
جذب عمرو ذراع هالة , وهي مسرعة لتبتعد عنه هاتفا.
عمرو: انتي بتجري ليه؟,استني هنا, البادي جارد بتاعك مش موجود عشان يحميكي.
دفعته هالة عنها في عنف ,وهي تقول بخوف غير واضح.
هالة: سيبني يا عمرو انا ماليش دعوة , انتو اتخانقتو مع بعض , مش ذنبي انا.
عمرو: وانتي بقى مش عايزة ترجعيلي عشان المعفن دا.
هالة: لو سمحت متشتموش, على الاقل بيحبني, وبيقدرني, وعمره ما فكر في واحدة غيري مع ان انا وهو مش مرتبطين اصلا.
سكت عمرو قليلا ثم قال.
عمرو: يعني انتو مش مرتبطين؟,...امال...امال هايدي قالتلي غير كده ليه؟.
انتبهت هالة لذلة لسانها, فقالت بعدائية.
هالة: انت عايز مني ايه يا عمرو؟, انت مش هتخطب, سيبني في حالي بقى.
اندهش عمرو.
عمرو: انتي مين قالك الموضوع دا؟.
قالت باستياء.
هالة: يعني كان فيه موضوع.
وسارت مبتعدة عنه, فركض ليوقفها ثانية.
عمرو: والله العظيم دا بابا, مش انا خالص, وبعدين مفيش حاجة اصلا, دا كله كلام في كلام, والله لتقفي وتسمعيني.
هالة: انت عايز مني ايه؟.
عمرو: انا لسه بحبك, ومحبتش في حياتي حد غيرك ابدا, ومعرفتش انساكي, انا مفيش حاجة تتعمل معملتهاش, وبرضة مقدرتش ابطل احبك, يا هالة انا بحبك,بحبك والله العظيم بحبك.
دمعت عينا هالة في حزن وقالت.
هالة: بس انت مبتتغيرش, معايا متغيرتش,وبعدي متغيرتش, ايه الي يخليني اثق فيك تاني؟.
عمرو: انا مش هعمل حاجة تاني خالص, هبقى معاكي انتي وبس, احلفلك بايه.
نظرت اليه في قليلا في حنين, ثم تمالكت نفسها وقالت ,وهي تهز رأسها نفيا بشدة, وكأ،ها تطرد الفكرة منه.
هالة: لا,...لا يا عمرو, انا سامحتك كتير, وانت مراعتش دا.
عمرو: طب تعالي بس , تعالي نروح حتة نتكلم فيها, مينفعش الوقفة دي.
هالة: لا يا عمرو, انا حالفة اني مش هركب معاك العربية تاني ابدا.
عمرو: منا لازم اتكلم معاكي, تعالي بس نروح نعد في مكان, وان شاء الله نوصل لحل.
هالة: بس انا مش عايزة حل.
قال عمرو بضعف.
عمرو: اخر مرة يا هالة, عشان خاطر الحب الي كان بينا, عشان خاطر الايام الي قضيناها سوا, اديني فرصة واحدة بس احاول ارجعك ليا , واحافظ عليكي, عشان خاطري يا هالة.
نظرت اليه هالة في تردد , ثم قالت.
هالة: بس دي اخر فرصة ليك يا عمرو, بعدها مش هيبقى فيه فرص.
قال عمرو بسرعة.
عمرو: موافق.
وافقت هالة على مضض , وسارت معه الى السيارة, بينما التف هو ليركب, وانطلق بالسيارة.
عمرو: نروح مكان ما كنا بنعد دايما.
هالة: لا ياعمرو, نروح اي مكان قريب هنا, انا مش عايزة اتأخر.
عمرو: عشان خاطري يا هالة, يمكن تحني وقلبك يرضى عني تاني.
هالة: يا عمرو انا فهمتك , انا جيت معاك مش عشان ارجعلك, انا جيت عشان اعرفك انك مبقتش تأثر فيا خلاص.
بدأ عمرو يحتد.
عمرو: يعني ايه؟, يعني اسلام بتاعك دا عاجبك اوي كده.
هالة: احترم نفسك يا عمرو.
عاد عمرو ليهتف, وهو يقول بتعال.
عمرو: انا محدش يقولي احترم نفسك, اسلام الصرصار دا انا ادوس عليه, انا اصحابي كلهم شرطة , متخلنيش احبسهولك.
هالة: تحبس مين يا بني ادم انت, تصدق انا غلطانة اني ركبت معاك اصلا وامنتلك تاني, انت ملحقش الكلام يبرد في بقك, وبترجع زي مانت برضة.
ضغط عمرو على دواسة الوقود اكثر, وزاد سرعة السيارة,حين قالت بغضب.
هالة: اقف يا عمرو هنا نزلني.
عمرو: لا يا هالة, احنا لازم نتكلم.
هالة: هتقول ايه غير الي قلته؟, ماهو الي في قلبك بان كله خلاص,انت غيران على نفسك, مش عايز بس حد غيرك ياخدني مش اكتر.
عمرو: ولا حد يقدر اصلا.
هالة: انا مش ملكك, ومش ملك حد, انت فاهم؟........,انت بتسرع ليه؟, هدي السرعة شوية ياعمرو كدة هتموتنا.
عمرو: مش مهم.
هالة: عمرو, بطل جنانك دا بقى, شفت ازاي انك مبتتغيرش,انا تعبت منك ومن دماغك دي بقى.
صاح عمرو.
عمرو: انتي الي مجنونة, عايزة تسيبيني عشان حتة صرصار, انا الي عمري ما اتذللت لحد, بتتدلعي عليا, لا دا لاعاش ولا كان الي يرفضني.
هالة: لاااااااا,دانت مجنون واناني, بطأ شوية , ونزلني ياعمرو.
عمرو: لا مش هنزلك.
هالة: طب بص قدامك, وشوف انت سايق ازاي.
زاد من سرعة السيارة في عناد وهي يصيح.
عمرو: مش باصص.
صرخت هالة بشدة ,حين ارتطمت السيارة بسيارة مقبلة من الطريق الاخر في اتجاة معاكس وبمنتهى العنف.
********************
ندى: ايوة يا نسمة, اهدي اهدي بس, فيه ايه؟...,مالها هالة؟,.....ايه؟,..مالها؟.....مش فاهمة منك حاجة؟,....مستشفى ليه؟,......ياخبر اسود,...ايه الي حصل؟.
ارتعشت يدا ندى على الهاتف بشدة, فانتبه لها علي , الجالس امامها في الجامعة بين اصدقائه, فاقبل يقترب منها, بينما بدأت هي بالبكاءوهي تتكلم.
ندى: انا هاجي, لازم اجي,....,معرفش,...هحجز اول معاد,...هتصرف يانسمة, يعني ايه ماما كانت قايلالك متقوليليش,....لا طبعا جاية, انا هروح احجز دلوقتي على طول.
واغلقت الهاتف, فقال على بقلق.
على: ايه يا ندى, خير؟.
وضعت ندى كفها على فمها تتمالك اعصابها ودموعها الى ان استطاعت النطق.
ندى: اختي عملت حادثة وفي المستشفى.
وضعت يدها على رأسها ,وهي تدور حول نفسها لاتدري ماذا تفعل.
على: انتي هتنزلي دلوقتي؟, دانتي لسه جاية مبقالكيش اربع ايام .
ندى: لازم انزل طبعا, انا هروح احجز دلوقتي.
على: طب استني انا جاي معاكي.
انطلقت في سرعة.
ندى: مش هستنى.
هتف وهي يلحق بها.
على : طب خلاص انا جاي معاكي اهه, طز في السكشن.
وسار بسرعة يجاري خطواتها الراكضة.
***************
على: ممم....طيب عايز تذكرتين اول معاد بكرة.
قالت ندى باندهاش من خلفه, وهي لاتزال ترتعش.
ندى: تذكرتين ليه؟.
على: انتي مسمعتيش قال ايه؟, اول معاد خمسة الفجر, هتسافري ازاي لوحدك.
ندى: لا ,احجزلي انا بس.
قال بتصميم.
على: اسكتي بقى يا ندى.
ندى: انت ايه الي هينزلك دلوقتي؟, انت لسه جاي من السفر امبارح.
على: انا مش هنزل, انا هركب معاكي وهرجع تاني, هو استهبال؟, مينفعش تسافري لوحدك.
وعاد يمد يده بالنقود لعامل قطع التذاكر, فجذبت ندى يده يعنف.
ندى: لا يا علي , احجز واحدة بس.
قال بصرامة.
علي: لا يا ندى انا جاي معاكي, خلاص انتهينا.
زفرت ندى والدموع تقاوم لتخرج من عينيها.
ندى: علي ,الله يخليك ما تتعبنيش عشان انا اصلا مش قادر اتلم على اعصابي.
رد بحسم.
علي: يبقى انتي متتعبيش نفسك, هي كلمة واحدة انا هاجي معاكي يعني هاجي معاكي.
********************
ركضت هايدي في رواق المستشفي ,اوقفت نسمة بيدها وهي تهتف.
هايدي: ايه الي حصل؟.
نسمة: هيعملولها عملية في رجلها, هيركبولها مسامير.
هايدي: يعني هي فايقة وبتتكلم؟.
نسمة: هي مااغماش عليها اصلا, ربنا يستر.
هايدي: وعمرو؟.
نسمة: معرفش, بس هو لما جه كانت حالته زي الزفت.
هايدي: وهي عرفت ان حالته وحشة؟.
نسمة: لا طبعا محدش قالها ,هي في ايه ولا في ايه.
هايدي: ربنا يستر, هي طنط وانكل فين؟.
نسمة: انا جايبة لماما ميه بسكر ,اهه عشان عندها هبوط فوق.
هايدي: طب انا طالعة معاكي.
*****************
ندى: طيب يا نسمة اول ما هوصل هاجي على طول....لا معايا هاندباج صغيرة,...هاجي بيها يا نسمة,....المهم انها خرجت من العملية, ...منا فاهمة انها مافاقتش لسه,....خلاص خلاص بس عشان الباتري, وانا لسه قدامي طريق...سلام.
قال على الجالس بجانبها في القطار.
علي: خرجت من العملية؟.
تنهدت بشبة راحة.
ندى: الحمد لله.
ثم شهقت.
علي: ايه ؟, خير.
ندى: دا شادي ميعرفش اني مسافرة اصلا.
صمت قليلا ثم قال.
علي: طيب كلميه.
ندى: لا عشان الباتري, ونسيت الشاحن اصلا, كان زماني شحنته في التواليت حتى.
تردد علي قليلا قبل ان يقول.
علي: طب ممكن تكلميه من موبايلي.
ندى: بجد؟, شكرا اوي يا علي.
***************
شادي: موبايل علي مين؟,....ااه, طب وهو سافر معاكي ليه؟,.... مش وقته ليه؟,......ماشي ماشي,....المهم هالة بقت كويسة,...متعرفيش بقت كويسة ولا لأ؟,...طب انا هاجي اخدك من المحطة,....لا لا, استنيني لما توصلي,....سلام.
سلمى: ايه الي حصل؟.
قام شادي من جانبها يضع هاتفه في جيبه.
شادي: هالة عملت حادثة امبارح وعملت عملية, انا كنت حاسس ان فيه حاجة مش طبيعية في بيتهم امبارح.
هم بالذهاب فقالت.
سلمى: انت رايح فين؟.
شادي: ندى قدامها ساعة وتوصل المحطة, هروح استناها.
سلمى: اجي معاك؟.
شادي: لا ملوش لزوم.
صاحت خلفه وهو يغادر مسرعا.
سلمى: طيب هبقى اكلمك عشان اطمن عليها,.....شــادي,.....مسمعنيش
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
الحلقه السابعه والعشرين
نظر شادي ببرود لعلي الذي يحمل حقيبة ندى في المحطة, وسلم عليه بفتور حين عرفتهما ندى التي التفتت تسأل علي في اهتمام.
ندى: انت هتعمل ايه دلوقتي؟.
علي: هحجز تذكرة المنيا وارجع تاني.
ندى: معلش يا مصري انا تعبتك معايا اوي , شكرا بجد, بس انا لازم امشي دلوقتي ,عشان الحق اروح المستشفى انت عارف.
علي: ولا يهمك يا بنتي, ابقو بس طمنوني عليها, وفرصة سعيدة يا شادي.
قال شادي من بين اسنانه.
شادي: انا اسعد.
ندى: يلا يا شادي؟, باي يا مصري ابقى كلمني لما توصل.
علي: حاضر يا ندى ,سلام .
وانطلقا وشادي صامتا, بينما قالت ندى بسرعة وهي تخرج هاتفها.
ندى: يلا يا شادي بسرعة الله يخليك,....الو...ايوة يا نسمة انا وصلت,...بابا عندك؟,...اصل انا جاية انا وشادي,...روح ينام طب كويس, ...لا انا جاية اهه على طول,...طيب,..باي.
***************
ما أن رأت نسمة ندى حتى ركضت ناحيتها تعانقها وهي تبكي.
ندى: فاقت؟؟, قولي.
نسمة: لسه, بس الدكاترة قالو الحمد لله, حالتها كويسة.
ندى: وعمرو؟.
نسمة: هايدي راحت دلوقتي تسأل عليه , اصله المفروض يكونو خلصو العملية كده لاني شفت الدكتور معدي من شوية.
ندى: هي مامته معاه فوق؟.
نسمة: مامته وباباه واخواته.
ندى: وبابا عرف ان الحادثة كانت في عربية عمرو؟.
مسحت نسمة دموعها وهي تقول بضيق.
نسمة: ايوة طبعا, وهي دي حاجة تستخبى,هو منطقش, بس انا عارفة انه اكيد بيغلي.
ندى: ربنا يستر, ماما فين؟ , تعالي نطلع.
نسمة: انا مستنية هايدي تطمنا على عمرو.
هتف شادي حين لمح هايدي.
شادي: هايدي اهي.
التفت جميعم لهايدي التي اقبلت منتفخة العينين , والدموع لم تجف بعد عن وجنتيها, تسير كالنائمة,فقالت ندى بذعر من مظهرها.
ندى: ايه ياهايدي؟, ايه الي حصل؟.
قالت بصوت متقطع.
هايدي: عمرو...مات يا ندى.
*****************
ندى: لا,..والله يا اية انا شكلي هطول هنا شوية,...هالة حالتها النفسية زي الزفت بعد ما عرفت طبعا,....لا والله البيت كله زعلان,والناس كلها زعلانة, انتي عارفة ما الموضوع انتشر.
وصمتت وهي تتنهد بحزن وتمسح عينيها المتورمتين.
ندى: والله يا أية البيت كله حالته صعبة, يعني ماما طبعا هتموت عشان هالة,....ايوة كويسة بس هتاخد فترة على ما تقدر تمشي كويس تاني,وممكن متمشيش كويس اصلا,...وبابا مبيكلمهاش خالص يا أية خالص,...من ساعة ماجابوها من المستشفى وهو مبيوجهلهاش كلام وهي هتموت من كدة كمان,.....منا مش قادرة اسيبهم وهما كدة,....اعمل ايه يعني,...ربنا يستر بقى,...يلا,...هبقى اعرفك انا هجي امتى بالظبط اول ما اقرر ان شاء الله,..يلا مع السلامة.
اغلقت الخط والتفتت الى نسمة الجاثية على ركبتيها بجانب هالة النائمة.
ندى: قومي يا نسمة بقى ذاكري, مش هيفيدها حاجة قعادك جمبها كدة.
نسمة: انا بدعيلها.
ندى: طيب يا حبيبتي برضة قومي, مش انتي الي دايما تقوليلي كله الا مستقبلي ومذاكرتي, قومي بقى كفاية كدة, بقالك يومين عاملة كدة, متخافيش ,انا معاها خلاص.
قامت نسمة على مضض, وبكت وهي تعانق ندى.
نسمة: انا صحيح كنت بكرهه, بس انا زعلت انه مات وهو كدة لسه معقلش.
ندى: ربنا يغفرله يا نسمة, دا امر ربنا, مفيش في ايدنا حاجة.
نسمة: ونعم بالله, بس لو كان تاب...., انتي عارفة لو هالة كان حصلها حاجة معاه؟.....
قاطعتها ندى.
ندى: ياستي الحمد لله ان ربنا لطف,ربنا يستر علينا كلنا, ....يلا امسحي وشك وروحي ذاكري , ربنا يصبر اهله يارب, اذا كنا احنا عاملين كده , امال هما عاملين ازاي.
*******************
دخلت هايدي غرفة ندى وهالة على مهل, فاعتدلت ندى حين دخلت, وقالت نسمة بدهشة وهي تقبلها.
نسمة: ايه دا ؟, انتي اتحجبتي؟؟,مبروك.
هايدي: شكرا,هي هالة فين؟.
ندى: في الحمام, مالك؟.
هايدي: شفت اسلام النهاردة.
ندى: اسلام منصور؟.
هايدي: ايوة يا ستي , سألني عن حالتها, قلتله, وبعدين جه يمشي قلتله انت بتحبها بجد ولا ايه؟, قالي ايوه بحبها بس معادش ينفع خلاص.
قالت ندى بأسف.
ندى: ماعنده حق فعلا, دي الحادثة كانت في عربية عمرو , ولو حلفتله على المية تجمد ما هيصدق ان الموضوع مكانش فيه حاجة.
نسمة: هي المشكلة بقت في اسلام بس, دي الناس كلها عرفت , وياعيني هالة تلاقي الكل بتتكلم عليها دلوقتي,ومحدش مصدق, دا كفاية بابا الي مبيكلمهاش.
ندى: بس هي ندمانة اوي يا نسمة متنكريش, وعايزة ربنا يغفرلها ويتوب عليها.
نسمة : يارب.
هايدي: اوعو حد يقول لها اني شفت اسلام.
دخلت هالة في هذه اللحظة, فقفزت نسمة تساندها, وهي تهتف بها.
نسمة: انتي برضة خرجتي لوحدك, انا مش قلتلك اندهيلي.
هالة: ازيك يا هايدي؟, ايه دا يا هايدي, ايشارب مرة واحدة, ...ايه يا بنتي انتي سبيني انا مش مشلولة.
هايدي: والله الواحد اتغير اوي من ساعة ماعمرو مات.
جلست هالة على الفراش ونسمة تساعدها.
هالة: انتي رتبتي شنطتك يا ندى؟.
ندى: انا مكنتش جاية بحاجة اصلا, يادوب هاند باج, مش مستاهلة, ابقى ارتبها بكرة الصبح ان شاء الله قبل ما اسافر.
هالة: انتي مسافرة بكرة؟.
ندى: لازم ,عندي عملي وشوية امتحانات كده, مينفعش اتأخر اكتر من كده, دنا حتى شادي كان عايز يشوفني قالي استني يومين, بس مينفعش, لازم ارجع.
*****************
سلمى: انت ماشفتهاش برضة؟.
شادي: مش عارفة تسيب اختها وتنزل,مش عايزة كمان عشان باباها , اخد باله منهم اليومين دول بعد حكاية هالة.
سلمى: وانت مكلمتهاش في موضوع علي خالص؟.
شادي: لا مكلمتهاش, مكنتش عارف وقتها اكلمها , دول كانو في محزنة يا بنتي.
سلمى: بصراحة بقى , انت عندك حق في موضوع علي دا, ازاي يعني تسافر معاه لوحدها ,ويجي يوصلها بتاع ايه؟, هي مش صغيرة عشان يحميها.
شادي:..............
سلمى: والمفروض تراعي شعورك, يعني هي معتبرة الموضوع عادي, بس انت لازم تبينلها انك مش فري زيها اوي كده.
شادي: انا مش زعلان منها, انا بس مش مستريح لعلي دا.
سلمى: مانت عندك حق, اصحاب ايه الي على طول سوا كدة؟, ويسافرو سوا, ويخرجوا ويتفسحو , وهما اصحاب.
قال شادي بتساؤل.
شادي: طب ماحنا كدة.
انتبهت سلمى لما قال فتراجعت بسرعة.
سلمى: احنا....,احنا حاجة تانية,....انا وانت اصحاب بقالنا سنتين ونص , واخدنا على بعض خلاص, وبعدين هما لا من كلية واحدة ولا من سن واحد, انت ليك حق تشك كمان.
شادي: لا لا يا سلمى موصلتش للشك.
سلمى: مش شك اوي, بس زي ما بيقولو ,حرص ولا تخونش.
اعترض طريقهما الفتاة بائعة الورد, فقال شادي مرحبا.
شادي: بسنت, تعالي هنا, دانا كنت لسه هدور عليكي.
بسنت: خدامتك يا شادي بيه, شفت جيتلك اهه من غير ماتنده عليا.
ضحكت سلمى.
سلمى: ايه دا ؟, هي اسمها بسنت كمان؟.
شادي: تخيلي, انا خايف اسألها اسم اخوها ايه تقولي شادي.
بسنت: لا يا بيه انا اخويا اسمه شحاتة ,على اسم جدي.
شادي: ماشاء الله, بسنت وشحاتة.
بسنت: وحشتينا يا ابلة, معونتيش بتيجي معاه ليه؟, الابلة التانية مش طيبة زيك كدة, هي الابلة سافرت يابيه خلاص؟.
سلمى: لا ومتابعة كمان الاحداث ماشاء الله, دانتو اصحاب بقى.
بسنت: امال ايه يا ابلة؟, انتي بس الي مبتجيش, يلا بقى نفعوني ,هو مش انتي يا ابلة بتحبيه؟, جبيله ورد.
ارتبكت سلمى, وقالت لتدارك الامر.
سلمى: ايه الكلام دا؟, احنا اخوات, انتي نسيتي ولا ايه؟.
قالت بسنت ببراءة.
بسنت: لا ياابلة انتي بتحبيه عشان انتي طيبة, متكدبيش, خدي وردة بقى.
جذبها شادي من ملابسها.
شادي: جرى ايه يا بسنت ؟,انتي هتبتدي تغلسي؟, خفي يلا, خدي فلوسك وامشي.
بسنت: مش عايزة يا بيه, الوردة دي مني للابلة, عشان انت وحش ومبتحبهاش.
شعرت سلمى بالحرج فتركتهما وابتعدت في توتر, فصاح شادي بالطفلة.
شادي: انتي يا بت غبية, خدي خدي واخلصي خدي.
وترك لها النقود قبل ان يلحق بسلمى, ليجدها دامعة العينين, فسألها بدهشة.
شادي: لومي, انتي بتعيطي؟.
مسحت عينيها وهي تقول.
سلمى: مفيش حاجة يا شادي.
شادي: لا بجد مالك, اوعي تكوني اتضايقتي من كلامها, دي بت هبلة.
ادارت وجهها له تقول في جدية.
سلمى: انا عايزة اروح يا شادي.
شادي: طب واللوح الي احنا رايحين نطبعها دي؟.
قالت بحدة.
سلمى: مش عايزة اطبع حاجة.
شادي: سلمى؟, فيه ايه؟.
سلمى: انا عايزة اروح يا شادي , تعالى وقفلي تاكسي.
نظر اليها شادي في شك ثم قال.
شادي: حاضر تعالي ,انتي مش عايزة تقوليلي براحتك, بس انا هعرف هعرف
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
الحلقه الثامنه والعشرين
ندى: انت مش مصدقني ولا ايه؟,.... ماتاخد بالك من كلامك يا شادي,انت هتلبخ؟؟.
هتف شادي في الهاتف.
شادي: انت الي شكلك ناسياني, الي واخد عقلك بقى.
ندى: ناسياك ايه يا ابني انت؟, انا مش قلتلك لما اروح هكلمك.
شادي: ولما الاقيكي مروحة 12 بقى المفروض اقلك ايه؟,دانا يا ولد معملتهاش, دانا في البيت من 9.
ندى: انا مش فهمتك اني افتكرت اني لازم اروح اسحب فلوس عشان انا هعد لغاية ما الامتحانات تخلص, وفلوسي خلصت.
شادي: برضة مفيش مبرر, ودا ياخد الوقت دا كله؟, ليه؟,المكنة كانت بتطبعلك الفلوس وانتي واقفة؟.
قالت ندى بحدة ردا على لهجته الساخرة.
ندى: شادي بقلك ايه؟, انا عندي مذاكرة وامتحانات, وانت بدأت جنان الامتحانات بتاعك بدري اوي, بس انا بجد عايزة اذاكر عشان اتنيل اجيب تقدير واحول من هنا, وانت الي شكلك مش عايزني احول.
عاد للسخرية.
شادي: وتحولي ليه؟, مانتي مبسوطة عندك.
صمتت لحظة لكتم غضبها , وقالت بعصبية.
ندى: انت مالك يا شادي مقلوب عليا, وراجع مش طايق نفسك ليه؟, انت كنت مع مين برة؟.
شادي: انتي هتحاسبيني؟, من امتى بتسأليني رحت فين وجيت منين؟.
ندى: انا مقلتش فين انا قلت مين, متلغبطش كلامي عشان تغلوش عليا.
قال شادي بسرعة.
شادي: روحي,..روحي ياندى عشان تذاكري ولا تنامي, انا برضة عندي شغل ومش فاضي, يلا اتفضلي مع السلامة.
ندى: كده؟,....في ستين سلامة.
والقت بالهاتف في عنف, فتململت اية على مكتبها.
اية: خير اللهم اجعله خير.
ارتمت ندى على فراشها في ضيق.
ندى: هيجي الخير منين مانتي سامعة, دي بقت حاجة قرف, انا مش عارفة بيعمل فيا كده ليه؟, يعني الترم الاولاني قلت معلش عشان احنا بعيد عن بعض, دلوقتي بقيت اكلمه الصبح وهو كويس ,ارجع اكلمه باليل الاقيه اتغير حاله, متعرفيش مين بيلعب في دماغه, والجديد الي طالعلي فيه, حاطط المصري في دماغه.
اية: وايه الي يخليه يحطه في دماغه؟, دا المصري دا زي اخونا.
ندى: انا عارفة بقى.
صمتت اية قليلا وخلعت نظارتها ووضعتها على سطح المكتب,ثم قالت.
اية: اقلك حاجة؟.....,انا اعرف ان الي بيعمل حاجة دايما بيشك في الناس انهم بيعملوها.
ندى: يعني ايه؟, مش فاهمة.
اية: يعني الي بيكدب مثلا بيشك في الناس انهم بيكدبو, والي بيخون مراته مثلا بيبقى شاكك فيها على طول.
قالت ندى بسخرية.
ندى: يعني شادي بيخوني؟, انتي بتقولي ايه ياهبلة انتي؟.
اية: انا بقلك نظرية , مش قصدي انه بيعمل حاجة.
صمتت ندى لتستوعب الحديث قليلا, ثم قالت في انكار.
ندى: لا لا يا شيخة حرام عليكي, دا هو كدة على طول, ماهي هي دي خناقات قبل الامتحانات بتاعته, عايزاكي تتعودي عليها.
اية: المهم انتي الي تتعودي, لو ناوية تجيبي تقدير زي ما بتقولي, داحنا بالشكل دا هننجح بالعافية اصلا.
********************
سامح: ايه يا شود؟, عامل كده ليه؟.
شادي: يعني مش عارف؟.
سامح: انت هتعلق مشاكلك عليا ياد من اولها.
شادي: مش انت الي قعدت تلعب في دماغ اهلي امبارح ,وتقولي سلمى بتحبك سلمى بتحبك, اديني اتخانقت مع ندى.
سامح: وانا مال اهلي , هو انا اقلك الحاجة تجري تقولهالها؟.
لوح شادي بيده في توتر.
شادي: ولا قلتلها ولا حاجة , انا اصلا مش مصدق لغاية دلوقتي, انت....منك لله.
سامح: انا مالي ياعم, انا ريهام قالتلي كلام جيت قلتهولك, انا الي غلطان عشان هي كانت محلفاني, وانا الي قلت صاحبي لازم اعرفه.
شادي: انا مش عارف هشوفها ازاي النهاردة, انا نفسي مشوفهاش.
سامح: انت قلت لندى ايه بالظبط خلاكو تتخانقو؟.
شادي: ولا ندى دي كمان الي اتغيرت, مش عارف مالها بقت مستقوية عليا كدة ليه, دنا كان زمان لو زعلت منها يوم ,كانت تموت نفسها لغاية مانتصالح قبل ماليوم يعدي علينا, معرفش ايه الي بيحصلنا دا, البعد قساها ولا شافتلها حاجة تانية ولا ايه,..استغفر الله العظيم.
سامح: انت شكلك اعصابك تعبانة, متفكرش يابني, ملعون ابو البنات كلها, خليك في الترتيب الي هيضيع منك دا, انت هتسيب سامي العدل تطلع الاولى السنة دي ولا ايه؟.
شادي: تصدق لو قلتلك اني مش قادر افصل المرة دي المشاكل عن مذاكرتي, انا تعبــــــان يا سامح تعبان ودماغي تعباني.
سامح: لا, انت اتغيرت اوي من ساعة ما ندى سافرت.
شادي: لا وانت الصادق, من ساعة مانت اكدتلي ان سلمى بتحبني, فاكر, فاكر لما قلتلي زمان وانا قلتلك انسى ونسيت فعلا دا موضوع اهبل, انا هتجنن, ازاي انا مخدتش بالي اصلا؟, كنت مش فاهم ازاي؟.
سامح: انسى يا بني وسيبك , انت مش مرتبط, انسالي بقى سلمى خالص.
توجهت اليهما هالة تسير ببطء, وقالت لشادي.
هالة: شادي, معاك الفرنش كيرف بتاعي؟, انا نسيته معاك امبارح صح؟.
شادي: ايوة يا مسطولة, لقيته في حاجتي لما روحت, هتلاقيه فوق على ترابيزتي , بس متقلبيش الادوات, عارفين الحركات دي.
هالة: حاضر.
لم ترد هالة مزاحه , انما قالت الكلمة وانصرفت , وفي مشيتها عرج خفيف.
شادي: يااااااه على البنت دي , اتغيرت خالص, فاكر كانت عاملة ازاي؟, حتى لبسها اتغير, والله صعبانة عليا اوي.
سامح: يا بني ميصعبش عليك حد, دي كلها حركات, دي عرفت ان سمعتها بقت على كل لسان , انها كانت مع عمرو في العربية يوم الحادثة, فعاملة فيها بريئة دلوقتي.
شادي: حرام عليك يا بني, دي البنت غلبانة فعلا, وبعدين انت مش شايف بقت عاملة ازاي.
سامح: اهو كلهم بيعملو كده, اصبر عليها شهرين وهترجع اسخم من الاول, انت مشفتش هايدي, ماهي اتحجبت, لزوم الحركات برضة, ومسيرها تقلعه, وابقى قول سامح قال.
شادي: لا يا بني ندى قالتلي ان اختها اتغيرت خالص من ساعة الحادثة, بقت بتصلي وبتلبس محترم, لا يا راجل دي حادثة عمرو دي غيرت عيال كتير اوي, فاكر ممدوح وصلاح بتوع حربية, ماهم كانو اصحابه,ولا وزة الى مبقاش بيسيب الجامع.
سامح: اهو كله هياخدله وقت وهيرجع زي الاول , صدقني.
سلمى: انتو مش فوق ليه؟.
التفت الشابان لها حين قاطعتهما, وقال سامح.
سامح: نزلنا نشرب نسكافيه .
سلمى: نسكافيه ولا نزلت تشرب سيجارة يا استاذ سامح؟, تحب اطلع اقلها؟.
سامح: خليكي محضر خير يا لومي, انا مش ناقص وجع دماغ, سبيني اشم نفسي شوية.
سلمى: وهو دا شم نفس؟, ولا طالع تاخد نفس, مش كده يا دودو؟.
شادي: هه؟,...معلش مخدتش بالي.
نظرت اليه سلمى بدهشة.
سلمى: انت مالك يا بني متنح ومبوز من الصبح ليه؟, تعالى معايا سيب الواد دا يموت ناس تانية بسجايره, تعالى نجيب اكل من الكافيتريا ونطلع.
قال شادي دون تفكير.
شادي: لا.
سلمى: هو ايه الي لا, تعالى يا بني معايا انا رايحة , هجيب حاجات, امشي قدامي.
تردد شادي قليلا ثم قال لسامح.
شادي: مش هتيجي معانا؟.
سامح: لا ياعم روحو انتو.
فنظر اليه شادي بغيظ بعد ان لمح نظرة سخرية بعينيه وصوته.
شادي: ماشي يا سامح.
وسار مضطرا مع سلمى التي سألته بعفوية.
سلمى: مالك يا شيدو؟, انت اتخانقت مع ندى تاني ولا ايه؟.
تردد شادي , قبل ان يرد كاذبا.
شادي: لا , عادي,انا بس عندي صداع.
سلمى: طب انا معايا بانادول, نجيب مية وخد حباية.
احتد شادي.
شادي: يا سلمى متعمليليش فيها زي ماما بقى, اطلعي من دماغي.
تفاجئت سلمى لنبرته المعادية ,فقالت بحذر.
سلمى: لا دانت مزاجك وحش فعلا,مالك يا دودو؟,يعني انا هتوه عنك ,دانا لومي, يعني حفظاك وفهماك, ايه الموضوع؟.
شادي: مفيش يا لومي بجد, مصدع يا بنتي , منمتش امبارح, ومش عايز نسكافيه شربت خلاص, ومش عايز مسكن , مباخدش ادوية انا.
سلمى: خلاص خلاص, بالراحة علينا شوية يا شادي, انت مزاجك فعلا وحش النهاردة.
********************
اقبل علي على ندى واية وكارمن مبتسما.
علي: ايه؟, سامع ان الامتحان كان زي الفل.
كارمن: ودا سمعته من مين بقى؟, الامتحان كان زي الزفت.
علي: منا عارف, قلت اغلس عليكو, عملتو ايه؟.
قالت ندى بضيق لكارمن وهما تراجعان الامتحان.
ندى: يوووووووه,انا كنت عارفة اني لخبطت في السؤال دا.
نزع منها علي ورقة الاسئلة قائلا.
علي: متراجعيش يا بنتي, الي اتكتب اتكتب خلاص.
جذبت منه ندى الورقة مرة اخرى وهي تقول في ضي.
ندى: هات الورقة يا مصري بجد , انا ملخبطة في حاجات كتير.
اية: انت عملت ايه في الامتحان؟.
علي: عادي, العادي.
اية: والله شكلك هتعد فيها ومش هتحول السنة دي خالص.
قالت ندى بحسرة.
ندى: هو مش عايز يحول اصلا, الدور والباقي علينا احنا الي ورانا ناس هناك.
جذب علي الورقة من امام وجه ندى للمرة الثانية ممازحا وهو يقول.
علي: انتو حجزتو ولا لسه؟.
دفعته ندى بيدها وهي تجذب الورقة مرة اخرى, بينما قالت اية.
اية: الاء كانت هتحجز لنفسها بس اقنعناها انها تعد معانا الكام يوم الباقيين بتوعنا ,عشان نبقى نتفسح هنا شوية بعد اخر امتحان.
علي: دانا هخلص قبلكو بيوم, انتو حاجزين امتى؟.
ندى: الجمعة الى بعد الامتحان, ما تستنى انت كمان, وتسافر معانا.
على: منا ممكن احجز معاكو القطر ,وانزل اركب اسكندرية من هناك.
ندى: لا مش قصدي تبهدل نفسك كدة على اخر السنة, لا انت استنى معانا عشان نبقى نخرج نهيص بعد الامتحانات, صفا ومحمد جمال, وخالد هيعملو كده.
علي: طيب قشطة, انا اصلا محجزتش لسه.
ندى: طيب تمام, بس احنا نخلص على خير, ولو ان مش باينلها خير خالص
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
الحلقه التاسعه والعشرين
جلست ندى وسط اصدقاء شادي , تضحك وتمزح مع الجميع, بينما جلس شادي متضايقا يفكر, فمالت عليه تهمس في اذنه.
ندى: دودو حبيبي ماله؟.
رد باقتضاب.
شادي: مفيش يا ندى.
ندى: ازاي يا حبيبي, دانت مكشر من ساعة ما قعدنا.
شادي: اصلي كنت عايز اعد معاكي شوية لوحدنا.
ندى: وانا كمان يا حبيبي, بس سلمى عملتلنا المفاجأة دي وجابت العيال كلهم, كتر خيرها ,خلاص بقى, متكشرش في وشها, خدت بالها انك مبوز.
اخفى شادي السبب الحقيقي لضيقه وهو يؤكد لندى.
شادي: برضة مكانش لازم تعمل كده من غير ماتقولي, افرضي احنا مكناش عايزين حد.
ندى: ايه يا شادي مالك؟, ماخلاص الي حصل حصل, وانا متضايقتش ولا حاجة ,بالعكس انا مبسوطة اني شفتهم , لانهم كلهم واحشني.
شادي: جميل اوي يعني هي مبسوطة وانتي مبسوطة , وانا مش مهم اتفلق.
ندى: فيه ايه يا شادي, انت هتعملها مشكلة؟, الناس قاعدة , عيب.
عقد شادي حاجبيه واشاح بوجهه عنها, فلم تكمل هي الحديث, بل عادت للاهتمام بمن حولها.
*******************
نظرت ام ندى الى هالة بحسرة وهي تسير في البيت ببطء, ترتدي ملابسها,وقالت.
الام: متنزليش من العربية, متمشيش كتير, خدي بالك من نفسك, اصل انا عارفاكي مبتسمعيش الكلام.
هالة: ياماما ارحميني بقى, يعني انا نازلة عشان مخنوقة,عايزاني الزق في العربية ,انا بكرة قعدة العربيات, سبيني اتمشى, انا مش مشلولة يا ستي.
قالت الام باصرار.
الام: برضة خدي بالك من نفسك.
هالة: انتي مش شايفة انا تخنت ازاي من القعدة, ولا انتي مبسوطة بيا كدة.
الام: مين قال انك تخنتي؟, انتي كده حلوة, ولا انتي كنتي مبسوطة وانتي عاملة شبة خيال المتة زي ندى.
ندى: الللله؟,مالها ندى بقت , منطقتش انا اهه.
هالة: دي محروق دمها اني تخنت ,ومبقتش تعرف تاخد هدومي زي زمان.
ندى: وهو انا عارفة استفيد منك انتي ولا اختك بحاجة, واحدة كل لبسها مجرجر ,والتانية برضة شكلها هتحصلها.
هالة: ما قلنا تخنت معادش ينفع البس زيك.
الام: صحيح يا هالة, وانتي ايه حكايتك مع الجيبات؟, انتي ناوية تكبري نفسك ان شاء الله؟.
اكفهر وجة هالة وهمت بالرد بغضب, فتدخلت نسمة في سرعة تنقذ الموقف.
نسمة: يا ماما يا حبيبتي , الجيبات طالعة موضة, وبعدين مش اي حد بتليق عليه, دا لولا انها ملت شوية بقت مزة في الجيبات وحلوة عليها.
ثم نظرت الى هالة وغمزتها بعينها, فابتلعت هالة غضبها,فرفعت ندى حاجبها في سخرية.
ندى: ايه دااااا ؟, انتو رجعتو لبعض امتى؟.
نسمة: في الكونينة, اطلعي انتي منها.
ندى: صحيح منا اسافر من هنا ,وانتو تبقو سمنة على عسل.
الام: انتي كنتي فين يا ندى امبارح باليل, انا شفت شادي طالع بيتهم, امال انتي مكنتيش معاه؟.
ندى: انا مش قلتلك يا ماما انا كنت مع اية.
الام: يادي اية الي طلعتلنا جديد دي كمان.
هالة: بدأنا موال الصحاب بتاع كل مرة.
قالت ندى وهي تعانق امها.
ندى: يا ستي بطلي غيرة بقى, مفيش في القلب الا انت يا زوزو.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: اشمعنى يعني مبتغيريش من الولاد, تغيري من اصحابنا البنات بس.
الام: انا بغير يا كلبة انتي وهي؟.
هالة: لا انا الي بغير.
الام: انا بس عايزة استركو وربنا يرحمني منكو, ونلاقي تلاتة عمي يلموكو.
ندى: اتنين بس يا ماما انا الاعمى بتاعي معايا خلاااص.
*****************
قالت ام شادي له في عصبية.
الام: انت مش طبيعي يا شادي, مالك؟.
شادي: والله يا ماما مافي اي حاجة.
الام: امال فيه ايه يا بني؟.
شادي: ماما....انا كنت عايز اسألك حاجة؟, هي فلوسي الي في البنك انتي الي وصية عليا فيها ولا بابا؟.
نظرت اليه امه بحذر.
الام: بتسأل ليه؟.
شادي: جاوبيني بس.
الام: انا مش قلتلك لو طلعت الاول السنة الجاية هجيبلك العربية ليك انت واخوك, من فلوسي انا مش من فلوس ابوكو.
شادي: انا مش بسال عشان العربية يا ماما.
الام: امال بتسأل ليه؟.
تردد وهو ينظر اليها بقلق ثم قال.
شادي: انا عايز اصرف منهم.
الام: لا طبعا مينفعش , دي الفلوس الي هندفعلك بيها مقدم شقة, وانت تكمل اقساط لما يحلها حلال وتشتغل.
شادي: انا مش عايزهم كلهم, انا عايز كام الف بس عشان....عشان....
قالت الام بنفاذ صبر.
الام: عشان ايه؟,انطق.
انعقد لسانه لحظات, قبل ان يقول في اندفاع.
شادي: بصراحة كده يا ماما انا كنت عايز اخطب اليومين دول.
صعقت الام من كلام ابنها وامتنعت عن الكلام , ثم صاحت بغضب هائل.
الام: انا كنت عارفة انك مش هتجيبها البر, سايب مستقبلك وقاعد بتجريلي على البنات, طبعا ست السنكوحة هانم, انا من الاول مستريحتلهاش, تخطب مين يا شادي؟, دانت كملت العشرين بالعافية, ولسه بتجيلي اشحنلك الموبايل الي بتكلم بيه الهانم, عايز تخطب؟؟, وانت لسه بتدرس, انا مش فاهمة العيال بقو بيفكرو ازاي, خلاص معادش فيه مخ يفكرو؟, خطوبة ايه الي انت عايز تخطبها وانت لسه بتاخد مصروفك.
شادي: يا ماما اهدي بس واسمعيني, انتي ايه الي مخليكي رافضة بس؟, عشان ندى ولا عشان انا لسه بدرس؟.
الام: الاتنين, انت اتجننت يابني؟, تخطب ايه دانت لسه الدنيا قدامك وياما هتشوف وتقابل.
رد شدي بعناد.
شادي: يا ماما موضوع ندى دا امنتهي اصلا من زمان, وهتجوزها يعني هتجوزها, بعد سنة بعد عشرة هي ندى الي هتجوزها.
الام: بقلك ايه, اقفل على الموضوع دا بقى عشان متعصبش عليك.
شادي: اهو هو انتي كده, كل ما اكلمك تطلعي فيا, وتفضلي تكسري في مقاديفي, انا لحد امتى هفضل اخد منك الاذن عشان اعمل اي حاجة.
الام: لحد ما تبقى راجل وتتحمل المسئولية, وقبل دا ودا, تعرف نتيجة كلامك.
قام شادي من امامها غاضبا.
شادي: انا زهقت بقى من البيت دا , امتى ربنا يعتقني بقى.
وانصرف عنها في حنق, فهتفت هي وصوتها يلاحقه.
الام: طب اختار واحدة حلوة حتى, انت عارف لو كنت قلتلي على البت سلمى الي معاك في الكلية كنت وافقتك ,على الاقل فيها حاجة يتبصلها,وبنت زوق وتفهم في الاصول,انا عارف عاجبك ايه في الخرزانة الي انت متعلقلي بيها دي.
*********************
نظرت سلمى الى شادي المقتضب بحسرة.
سلمى: انت مقلوب عليا ليه؟,...طب انا عملت حاجة؟.
شادي: مفيش يا ندى, قصدي يا لومي.
قالت بتساؤل حزين.
سلمى: طب انت بتهرب منى ليه على طول؟, مبقتش تكلمني زي الاول, انا زعلتك في حاجة وانا مش واخدة بالي؟.
شادي: يا سلمى مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كدة, يمكن عشان انا مشغول في ندى من ساعة مارجعت.
سلمى: انت عمرك ما انشغلت عني كده, كنا حتى لو ندى معاك كل يوم, كنت بحس انك قريب مش بعيد اوي كده, مش عايز تحكيلي ليه؟, هو انا مش انتيمتك؟.
احتد شادي.
شادي: انزلي من على وداني يا لومي الله يخليكي ,انا لسه متخانق مع امي ومش ناقص.
سلمى: ليه كده؟, اكيد انت الي مزعلها , دي طنط دي زي العسل.
شادي: مانتي صاحبة طنط اليومين دول, بتتفقو عليا بقى ولا ايه؟.
سلمى: انت زعلان اني بكلم مامتك على طول؟.
شادي: ما هي الهبلة ندى لو عارفة تكسبها وتصاحبها زي مانتي عاملة كده , كانت اتحلت.
شعرت سلمى بالضيق من حديثه عن ندى, واعراضه عن ان يخبرها التفاصيل.
سلمى: انت طالع رحلة اسكندرية دي؟.
شادي: ندى يا ستي اتحايلت عليا, هتموت وتطلع مع اصحابها رحلة, وانا طبعا مش هسيبها تطلع لوحدها.
سلمى: دي يارا طالعة معاهم, الظاهر ان جامعة المنيا كلها ملمومة في الرحلة دي.
شادي: وانا طبعا مش هسيبهالهم يستفردو بيها.
سلمى: ريكا وسامح طالعين؟.
شادي: لا.
سلمى:..........
شادي: والله يا لومي كان نفسي تيجي بس انتي عارفة مينفعش اطلعك مع ناس متعرفيهمش, وبعدين هتبقي لوحدك, انا هبقى مشغول مع ندى, لو كان ريكا وسامح طالعين كنتي جيتي.
ردت باقتضاب.
سلمى: مممم, عادي ياشادي انا اصلا مش فاضية يوميها.
فلم يسترسل شادي في الحديث, انما قال بعد فترة صمت ممل.
شادي: انتي مروحة؟, اوصلك؟.
سلمى: مممم,...كمان بتزحلقني, يلا يا شادي نروح, هو يوم باين من اوله.
شادي: لا يا سلمى استني , انا مش قصدي.
سلمى: ولا قصدك, انت اصلا قالب عليا, لما تبقى ترجع شادي بتاع زمان, عندك نمرتي, ابقى كلمني, سلام يا شادي.
شادي: سلمى استني , طب استني اروحك,....سلمى,...يا سلمى..............انتي يا بت
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
الصراحه مش عارفه اكمل هنا ولا لا
الصراحه انا تعبت من المنتدى ده
ياريت تشرفونا هنا دى قصه هتفدكم ان شاء الله عن لا للصحوبيا
https://forum.masrawycafe.net/showthread.php?t=58507
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قاطع منتجات امريكا واسرائيل ادخل وشوفالبحث على جميع مواضيع العضو امه الرحمان
ليه كده يا قمر هتزعليني منك ده انا كل ده مستنياكي ومش عايزة اقراها من اي منتدى تاني وبقيت عالطول متابعة معاكي هنا تيجي انتي تقولي انا خلاص تعبت ليه ايه اللي تعبك وانا حتى كل لما ادخل على المنتدى اروح اشوف كتبتي حاجة ولا لسة
وياريت تقوليلي تعبتي من ايه في المنتدى جايز اقدر اساعدك
الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)