قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 16

تشجيع عفوا سيادة الرئيس

عفوا سيادة الرئيس ..لهذا السبب لم انتخب ..لان الحكومة لاتعبر لا عن مشاعري ولا ابسط طموحاتي ..لان مصر لم تعد ملكا لي ..ولا من اجلي ..ولكن من اجلك انت ياسيدي ..لم تعد تعبر الا عن رجال الاعمال والمستثمرين والمفسدين ..لان كل شيء فسد وافسد الماء والهواء ..والنبات والحيوان والنبات ..والانسان ,,لان الوطن بلا هدف ولا اجندة لا اخلاقية ولا حتى سياسية او اقتصادية ..اعلم يقينا ياسيادة الرئيس كم تحب مصر ..وكم نحبك ولكن ..لانحب الحزب الوطني ولاتزوير الانتخابات ..والفساد في السياسة والاقتصاد ..لانحب ان ننحني لاسرائيل ,,ونضحك على انفسنا ونقول السلام ..والسلام عليكوا وتقف ايران وتركيا ..سيادة الرئيس اعلى معدل النمو العلمي في العالم في ايران وتركيا ..وقد صنعوا وزرعوا السيارة ..والصاروخ والبرامج النووية ..والهند من بدات بعدنا ببرنامج صواريخ للفضاء ..عفوا ياسيادة الرئيس نمتلك العقول فلماذا التخلف ..والابطال وقد انزلت هزيمة باسرائيل في 73 فلماذا الانحناءوالتردد فالله معك ومع الحق وانت الحق وعلى دربه ..وعندنا النيل والطاقة فلماذا نجوع ونعطش ,,يقينا ليس لدينا افضل من رمز انتصر على اسرائيل غيرك ويحب مصر زيك ولكن المشكلة فيمن حولك ..وفي المنهج لابد من وقفة ..عفوا لم اجد احدا يعبر عني وعن مصر واذا وجدته يوما ..فلسوف اذهب فورا لانتخبه

ساكن في
    الاسماعليه
    النوع : ذكر Egypt الفريق المفضل  : الاهلي

اولا بس اعلي معدل علمي ف العالم هو الهند انا سبت الموضوع كله ومسكت في دي يلا مش مهم بس كنت لازم اوضح

ثانيا مصر بقت رأسماليه تاني وبقت بلد رجال الاعمال والوزرا فقط لا غير لا مكان للشعب بين كل دول

يعني لما رجل اعمال مشهور يمسك وزاره وهو ميعرفش حاجه عن اختصاصات الوزاره دي ليه بس مسكها ليه وازاي ومكمل فيها لحد دلوقتي ليه الله اعلم

لما وزير صحه يبقي عنده اكبر مستشفي ف البلد ويطلع يتعالج علي نفقه الدوله وناس مش لاقيه تعمل عمليه محدش ساله ليه ولا حد قاله انت فين ليه الله اعلم

لما تبدا انتخابات مجلس الشعب وتلاقي نفسك انتخبتي واسمك مكتوب وماضي وباصم منين وانا مروحتش اصلا يبقي ......

شاكك وخايف الي حصل ف انتخابات مجلس الشعب يحصل ف انتخابات الرئاسه ويبقي معملناش حاجه وربنا يستر

موضوع ممتاز تسلم ايدك وكل سنه وانتي طيبه

جيفاااراا... عشت يامـــــلك

البحث على جميع مواضيع العضو SCREEM

مقالات المدونة
    13
    النوع : انثيEgypt

لما تكون حكومات متعاقبه فاشله يبقى العيب فى مين فيهم ولا فى اللى بيختارهم مصر رجعت 60 سنه لورا والسبب هو وحزبه كانو السبب فى القضاء على العقول المصريه العبقريه خلوهم طفشوا وسابوا البلد وبينفعوا غيرنا دلوقتى
    انا مش بحب حد انا هقوله ربنا يسامحك علشان انا صايمه
    شكرا لكى فاطيما
    <a href="http://up.masrawycafe.net/"...66.jpg" /></a>
    البحث على جميع مواضيع العضو ايسل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SCREEM مشاهدة المشاركة
    اولا بس اعلي معدل علمي ف العالم هو الهند انا سبت الموضوع كله ومسكت في دي يلا مش مهم بس كنت لازم اوضح

ثانيا مصر بقت رأسماليه تاني وبقت بلد رجال الاعمال والوزرا فقط لا غير لا مكان للشعب بين كل دول

يعني لما رجل اعمال مشهور يمسك وزاره وهو ميعرفش حاجه عن اختصاصات الوزاره دي ليه بس مسكها ليه وازاي ومكمل فيها لحد دلوقتي ليه الله اعلم

لما وزير صحه يبقي عنده اكبر مستشفي ف البلد ويطلع يتعالج علي نفقه الدوله وناس مش لاقيه تعمل عمليه محدش ساله ليه ولا حد قاله انت فين ليه الله اعلم

لما تبدا انتخابات مجلس الشعب وتلاقي نفسك انتخبتي واسمك مكتوب وماضي وباصم منين وانا مروحتش اصلا يبقي ......

شاكك وخايف الي حصل ف انتخابات مجلس الشعب يحصل ف انتخابات الرئاسه ويبقي معملناش حاجه وربنا يستر

موضوع ممتاز تسلم ايدك وكل سنه وانتي طيبه
    سوري ياسكريم احب اصلحلك المعلومه ديه اعلي معدل نمو علمي هي ايران وبعديها تركيا لكن اعلي معدل نمو سكاني هي الهند ممكن تدخل علي الرابط ده لو مش مصدقني
    http://www.aljazeeratalk.net/forum/s...d.php?t=232138
    وبجد البلد بقت كوسه بس هتقول لمين ودن من طين وودن من عجين
    ميرسي جدا لمرورك
    وكل سنه وانت طيب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايسل مشاهدة المشاركة
    لما تكون حكومات متعاقبه فاشله يبقى العيب فى مين فيهم ولا فى اللى بيختارهم مصر رجعت 60 سنه لورا والسبب هو وحزبه كانو السبب فى القضاء على العقول المصريه العبقريه خلوهم طفشوا وسابوا البلد وبينفعوا غيرنا دلوقتى
    انا مش بحب حد انا هقوله ربنا يسامحك علشان انا صايمه
    شكرا لكى فاطيما
    ايسل ميرسي جدا لردك الجامد اخر حاجه ده
    ميرسي ياقمر وكل سنه وانتي طيبه

ساكن في
    الاسماعليه
    النوع : ذكر Egypt الفريق المفضل  : الاهلي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطيما مشاهدة المشاركة
    سوري ياسكريم احب اصلحلك المعلومه ديه اعلي معدل نمو علمي هي ايران وبعديها تركيا لكن اعلي معدل نمو سكاني هي الهند ممكن تدخل علي الرابط ده لو مش مصدقني
    http://www.aljazeeratalk.net/forum/s...d.php?t=232138
    وبجد البلد بقت كوسه بس هتقول لمين ودن من طين وودن من عجين
    ميرسي جدا لمرورك
    وكل سنه وانت طيب
    ممكن يكون ف المجال النوي ايران ماشي

انما الاتصالات والسيارات وباقي المجالات الهندي متفوقه بمراحل

جيفاااراا... عشت يامـــــلك

البحث على جميع مواضيع العضو SCREEM

مش فاهم ايه الهدف من الموضوع بس يمكن لو حد تاني مسك الحدك غير الرئيس مبارك كانت خربت
    واظن كل الناس شافوا المرشحين التانيين
    برأيكم كدا ......مين فالمرشحين فالدورة السابقة ينفع يمسك رئيس جمهورية مع احترامي للجميع؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اظن ممكن تغيري رأيك يا فاطيما بخصوص الموضوع دا لو لحد الدورة القادمة
    وبعيدا عن الموضوع اصلا
    عايزك تعرفي اني مشفتش واحدة بنت اشجع منك فالمنتدى دا لان البنات قلبهم ضعيف شويا انتي فعلا بكام راجل كدا
    وكل سنة وانوا كلكم طيبين وبخير ربنا يحميكي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوكم@محمد راشد هندسة كفر الشيخ قسم مدني
    الصور المرفقة الصور المرفقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SCREEM مشاهدة المشاركة
    ممكن يكون ف المجال النوي ايران ماشي

انما الاتصالات والسيارات وباقي المجالات الهندي متفوقه بمراحل

واضح انك مش مقتنع اومش واخد بالك اني قلت ان الهند بدات بعدنا ببرنامج صواريخ للفضاء واليك احدث الاخبار
    أظهر التصنيف العالمي في مجال العلوم والمكتسبات العلمية، ان نسبة ما قدمته ايران من مواضيع علمية للعالم في العقد الماضي كانت الاعلى في العالم.
    ففي ضوء هذا التصنيف المعلن على أساس معلومات شركة ساينس ماتريكس الكندية والحكومة البريطانية، ان المواضيع العلمية المنتشرة في العقد الفائت في ايران شهدت اعلى نسبة نمو في العالم. وان العام الميلادي الحالي 2010 كما يبدو علمياً هو عام الجمهورية الإسلاميّة الإيرانية.
    فمنجزات ايران العلمية هي اسرع باحدى عشرة مرة من سرعة نمو كل بلدان العالم.
    عليهذا، ان لايران وتركيا اسرع نمو علمي في العالم، إذ تعادل هذه النسبة في ايران عشرة اضعاف ما هي في سائر بلاد العالم.
    اما هذه النسبة في تركيا تعادل اربعة اضعاف ما هي في العالم طبعاً باستثناء ايران.
    تشير دراسة بعض المواضيع العلمية المنتشرة على المواقع العلمية الالكترونية إلى النمو العلمي في الشرق الاوسط وخاصة في ايران وتركيا هو تقريباً اسرع باربع مرات من معدل النمو العالمي.
    هذا ما أعلنته ساينس ماتريكس وهي شركة تعنى بالدراسات والتحاليل العلمية... مقر الشركة في مدينة مونتريال الكندية وقد أعلنت هذه الشركة ذلك في تقرير مسهب عنوانه (التغييرات الجيوبوليتيكية في توليد العلوم منذ العام الميلادي 1980).
    صباح الصيام ههههههههههههههه
    انا بهزر طبعا
    ميرسي جدا ياسكريم لاهتمامك
    لو مش مصدق افتح الرابط الي بعتهولك
    منور التوبيك وكل سنه وانت طيب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد210 مشاهدة المشاركة
    مش فاهم ايه الهدف من الموضوع بس يمكن لو حد تاني مسك الحدك غير الرئيس مبارك كانت خربت
    واظن كل الناس شافوا المرشحين التانيين
    برأيكم كدا ......مين فالمرشحين فالدورة السابقة ينفع يمسك رئيس جمهورية مع احترامي للجميع؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اظن ممكن تغيري رأيك يا فاطيما بخصوص الموضوع دا لو لحد الدورة القادمة
    وبعيدا عن الموضوع اصلا
    عايزك تعرفي اني مشفتش واحدة بنت اشجع منك فالمنتدى دا لان البنات قلبهم ضعيف شويا انتي فعلا بكام راجل كدا
    وكل سنة وانوا كلكم طيبين وبخير ربنا يحميكي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوكم@محمد راشد هندسة كفر الشيخ قسم مدني
    اولا انا ولا اتعاملت مع حد من الي كانو منتخبين قبل كدا بس اكيد كان ممكن حد احسن منه يغير حال البلد بجد كتير اوي كدا ده حاكم من سنه 1981 ايه هو ناوي يموت علي كرسي الحكم ولا ايه؟
    انت مش شايف الفساد والرشاوي والمحسوبيه والوسايط الي في البلد
    انت مش بتشوف طابور العيش بيبقي عامل ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا زحمه المواصلات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ
    ولا رواتب الموظفين الي متزدش عن 500 جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا ارتفاع الاسعار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟
    عمرك ماروحت وشفت الاحياء الشعبيه عامله ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا حال الناس فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا حتي الشباب الي قاعدين علي القهاوي مش لاقين شغل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وك مان مش عارفين يتجوزوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟
    روح شوف كام واحد اتخرج من كليات الطب والهندسه قاعد بيلعب طاوله في القهاوي
    ولا كام ست مش عارفه تصرف معاش جوزها
    روح شوف التعليم بقي عامل ازاي في المدارس؟؟؟؟؟؟؟
    هتلاقي أن نسبة الأمية تصل في مصر إلي 27.70% من إجمالي السكان، 40% من هذه النسبة من النساء،وده بسبب من التعليم ، وعلي مستوي المحافظات فإن أعلى نسبة تسرب توجد في محافظة جنوب سيناء بنسبة 11.74 وكذلك في البحر الأحمر بنسبة 7.41% والإسكندرية 6.05% أما العاصمة فتصل نسبة التسرب فيها إلي 3.6%.
    ولا المستشفيات الحكوميه بقت عامله ازاي
    والعلاج بقي غالي ازاي
    انت مروحتش المرور قبل كدا وجدد رخصه؟
    مشوفتش الحريقه الي بتحصل هناك

ده مفكرش يفتح المعبر الا بعد ثورات ومظاهرات
    هتقولي اتفاقيه هقولك طز
    فلسطين اهم ولا اسرائيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    قولي طيب هو ليه عايز يقلب الحكم لنظام الوراثي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    عشان جمال يكمل من بعده
    ولا بقي عشان تصرف بطاقه التموين يسلام
    بجد كومتنا الألكترونية يارب يريحنا منها ويقصر في عمرها المتحنط ، ولأنها مابتنامشي الليل من كتر تفكيرها أزاي تطلع عين أم المواطن وتقرفه في حياته ، ولأنها مؤمنة أن شعب مصر العظيم هو شعب مبارك طول حياته ، وشعب متمرمط في العز ؟ وشعب نظيف وشريف وحياته كلها سرور وجمال ؟ وغالي علي مالية حكومته ؟ فأنها وبحمد الله توصلت بعد بالغ المشقة والعناء وقدح ذناد الفكر والتخطيط إلي طريقة ألكترونية لتوصيل الدعم لأصحابه الغلابة ، وكأن بطاقة التموين القديمة أو ذلك الدفتر التي تمتلكه معظم الأسر المصرية لصرف ما يعرف بالتموين الشهري المقرر بات لايكفي ولايرضي حكومة رشيدة وألكترونية وذكية ؟ وكأن جميع مشكلات الوطن وهموم المواطن قد تلاشت ولم يتبقي منها إلا مشكلة بطاقات التموين ، والحمد لله بعد طول معاناة ومخاض عسير لولادة حكومية أعسر وقيصرية ظهرت علينا الحكومة الألكترونية ببطاقات التموين الذكية ؟ وذهبت مثلي مثل ملايين غيري لتسليم البطاقة الدفترية القديمة ولأستلام أحدث صيحات الحكومة الألكترونية وهي البطاقة الممغنطة الذكية ومعها بطاقة أخري تحمل رقماً ( مفترض أنه سري ) كما تشير مدونات بطاقته ؟ وكأنني سأصرف عمولة أو ريعاً حكومياً لي من بنك في جزر الكناري ؟ وليس مجرد شوية رز مكسر ؟ وسكر درجة عاشرة وزبالة شاي مع كام كيلو زيت شلجم لاأدري هل هو زيت طبخ أم زيت سيارات ؟ المهم وفي يوم أسود بشمس من جهنم وقفت في طابور لانهاية له لكي أسلم صورة البطاقة الدفترية القديمة وصورة للبطاقة الشخصية ؟ والحمد لله بعد أن لطشتني الشمس الغادرة بضربة قاسية ؟ تمكنت من الوصول بسلامة الله وأمنه إلي الشباك وتسليم المستندات المطلوبة لموظف الشباك ؟ وبعدها كان علي الأنتظار لساعات أخري حتي ينادي علي أسمي بمكبر الصوت لأستلام البطاقة الممغنطة ؟ وكان يوم أسود من سواد قرن الخروب ؟ وعذاب مهين ومقيم بين مشاجرات السيدات المسنات والرجال والشباب حيث وكأننا في معركة مقدسة أختلط فيها الحابل بالنابل ؟ وخرجت وبحمد الله وسلامته وبعد طول كفاح غير مسلح ؟ فائهبالبطاقة الذكية الممغنطة أو الملغمطة ؟ وعلمت من موظف الشباك أنه علي فيما بعد التوجه لمكتب البريد لأستلام بطاقة بالرقم السري ؟ فدار في خلدي ومن فوري أن الحكومة الحبوبة ربما ستحول لي كام مليون يورو أو دولار علي بنك في جزر الكناري؟ المهم بعد كام يوم توجهت لمكتب البريد وتسلمت بطاقة أخري تحمل الرقم السري الخاص بنا ؟ وتوجهت بعدها إلي عم / عبده البقال - والذي أستلم منه المقررات التموينية علي مدي أكثر من 30 سنة ؟ فوجدت الرجل واقع في حيص بيص ؟ وعرقه مرقه ؟ ولأول مرة أشاهد حشود غفيرة لنساء يلبسن السواد جميعاً وهن جميعهن غلابة بالطبع وأميين لايقرأون ولايكتبون بالعادة ؟ ووجدت عم عبده البقال هايخلع جلابيته وهو محتاس ويصرخ ويهذي ويولول في وجــوه تلك النسـوة ؟ ولايعرف ولامؤاخذة للقاريء ( طيزه من قفاه ) وخاصة وهو أمام ماكينة لم يرها في حياته ومثل البنوك لابد من أن يمرر الكارت عليها ويأخذ منك الرقم السري ؟! حتي يتمكن من ذلك ؟ لتطبع الماكينة إيصالاً بالقيمة المستوجب دفعها ؟ ثم تقوم بالدفع له ( بأكثر من إيصال الماكينة بعشرة جنيهات ؟؟) ولا أعرف لماذا ؟ ثم يسبح هو بطريقة ( عوم الفراشة ؟! ) في أكياس وكراتين وأشولة لاتنتهي لتلك السلع ويبدأ الفرز ثم العد ثم التسليم ؟ وهو يلعن أبوه وحياته واللي خلفوه ؟ ويقسم مغلظاً الأيمان أنه سوف يغلق هذا المحل وبالطبع لايفوته وصلة ( شكر ؟! ) ودعاء للحكومة الحبوبة والذكية ؟ وبدل من أنني كنت أأخذ تمويني في 10 دقائق من قبل ؟ إلا أنني وبفضل الحكومة الألكترونية وبطاقتها الذكية أنصرفت بعد 3 ساعات ؟ ولم أنسي قبل أنصرافي وبدافع العشرة والمحبة مع عم عبده أن أطلب منه الأحتفاظ لديه بالبطاقة الذكية ومعها بطاقة الرقم المفروض أنه سري ؟ ولا أعلم لماذا ؟ راجياً أياه أن يحتفظ بمقرراتي التموينية لديه علي سبيل الأمانة ويقوم بالدفع نيابة عني وعلي أن أحضر مرة واحدة كل 3 شهور لمحاسبته ولأستلام مقرراتي التموينية تلك ؟ فوافق الرجل وتركت له البطاقات وقبل أن أنصرف لاحظت وجود شخص آخر معه يكاد أن يخرج من هدومه ؟ وقميصه طالع من بنطلونه ؟ ويعوم في عرقه ؟ وهو يلعن اليوم الذي عمل به بمديرية التموين ويلعن كل شيء أمامه وبالطبع لم ينسي أطلاقاً الحق الواجب للحكومة الألكترونية الحبوبة ؟ وعندما سألت عنه علمت أنه موظف بمديرية التموين ؟ ولابد أن يمر أسبوعياً كل شهر علي البقال ليقوم بجرد البضاعة الموجودة لديه ومطابقاتها مع رصيد ماكينة البطاقة ؟ ولكي يتأكد أن كل شيء تمام ؟ أي أنه تحول من موظف بمديرية التموين إلي أمين مخزن خارجي ؟ وأي مخزن وهو مطالب بالحصر والعد والفرز كل أسبوع ؟ لكراتين وجوالات وزجاجات لاتعد ولاتحصي ؟!
    بجد ربنا يريحنا بقي من القرف ده
    وبعدين حكايه اشجع بنت مش ديه الفكره الفكره اني اتخقنت وزهقت
    وربنا علي الظالم
    ميرسي ليك يامحمد
    وسوري لو طولت وكل سنه وانت طيب

التعديل الأخير تم بواسطة فاطيما ; 13 - 8 - 2010 الساعة 04:16 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطيما مشاهدة المشاركة

اولا انا ولا اتعاملت مع حد من الي كانو منتخبين قبل كدا بس اكيد كان ممكن حد احسن منه يغير حال البلد بجد كتير اوي كدا ده حاكم من سنه 1981 ايه هو ناوي يموت علي كرسي الحكم ولا ايه؟
    انت مش شايف الفساد والرشاوي والمحسوبيه والوسايط الي في البلد
    انت مش بتشوف طابور العيش بيبقي عامل ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا زحمه المواصلات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ
    ولا رواتب الموظفين الي متزدش عن 500 جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا ارتفاع الاسعار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟
    عمرك ماروحت وشفت الاحياء الشعبيه عامله ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا حال الناس فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا حتي الشباب الي قاعدين علي القهاوي مش لاقين شغل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وك مان مش عارفين يتجوزوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟
    روح شوف كام واحد اتخرج من كليات الطب والهندسه قاعد بيلعب طاوله في القهاوي
    ولا كام ست مش عارفه تصرف معاش جوزها
    روح شوف التعليم بقي عامل ازاي في المدارس؟؟؟؟؟؟؟
    هتلاقي أن نسبة الأمية تصل في مصر إلي 27.70% من إجمالي السكان، 40% من هذه النسبة من النساء،وده بسبب من التعليم ، وعلي مستوي المحافظات فإن أعلى نسبة تسرب توجد في محافظة جنوب سيناء بنسبة 11.74 وكذلك في البحر الأحمر بنسبة 7.41% والإسكندرية 6.05% أما العاصمة فتصل نسبة التسرب فيها إلي 3.6%.
    ولا المستشفيات الحكوميه بقت عامله ازاي
    والعلاج بقي غالي ازاي
    انت مروحتش المرور قبل كدا وجدد رخصه؟
    مشوفتش الحريقه الي بتحصل هناك

ده مفكرش يفتح المعبر الا بعد ثورات ومظاهرات
    هتقولي اتفاقيه هقولك طز
    فلسطين اهم ولا اسرائيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    قولي طيب هو ليه عايز يقلب الحكم لنظام الوراثي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    عشان جمال يكمل من بعده
    ولا بقي عشان تصرف بطاقه التموين يسلام
    بجد كومتنا الألكترونية يارب يريحنا منها ويقصر في عمرها المتحنط ، ولأنها مابتنامشي الليل من كتر تفكيرها أزاي تطلع عين أم المواطن وتقرفه في حياته ، ولأنها مؤمنة أن شعب مصر العظيم هو شعب مبارك طول حياته ، وشعب متمرمط في العز ؟ وشعب نظيف وشريف وحياته كلها سرور وجمال ؟ وغالي علي مالية حكومته ؟ فأنها وبحمد الله توصلت بعد بالغ المشقة والعناء وقدح ذناد الفكر والتخطيط إلي طريقة ألكترونية لتوصيل الدعم لأصحابه الغلابة ، وكأن بطاقة التموين القديمة أو ذلك الدفتر التي تمتلكه معظم الأسر المصرية لصرف ما يعرف بالتموين الشهري المقرر بات لايكفي ولايرضي حكومة رشيدة وألكترونية وذكية ؟ وكأن جميع مشكلات الوطن وهموم المواطن قد تلاشت ولم يتبقي منها إلا مشكلة بطاقات التموين ، والحمد لله بعد طول معاناة ومخاض عسير لولادة حكومية أعسر وقيصرية ظهرت علينا الحكومة الألكترونية ببطاقات التموين الذكية ؟ وذهبت مثلي مثل ملايين غيري لتسليم البطاقة الدفترية القديمة ولأستلام أحدث صيحات الحكومة الألكترونية وهي البطاقة الممغنطة الذكية ومعها بطاقة أخري تحمل رقماً ( مفترض أنه سري ) كما تشير مدونات بطاقته ؟ وكأنني سأصرف عمولة أو ريعاً حكومياً لي من بنك في جزر الكناري ؟ وليس مجرد شوية رز مكسر ؟ وسكر درجة عاشرة وزبالة شاي مع كام كيلو زيت شلجم لاأدري هل هو زيت طبخ أم زيت سيارات ؟ المهم وفي يوم أسود بشمس من جهنم وقفت في طابور لانهاية له لكي أسلم صورة البطاقة الدفترية القديمة وصورة للبطاقة الشخصية ؟ والحمد لله بعد أن لطشتني الشمس الغادرة بضربة قاسية ؟ تمكنت من الوصول بسلامة الله وأمنه إلي الشباك وتسليم المستندات المطلوبة لموظف الشباك ؟ وبعدها كان علي الأنتظار لساعات أخري حتي ينادي علي أسمي بمكبر الصوت لأستلام البطاقة الممغنطة ؟ وكان يوم أسود من سواد قرن الخروب ؟ وعذاب مهين ومقيم بين مشاجرات السيدات المسنات والرجال والشباب حيث وكأننا في معركة مقدسة أختلط فيها الحابل بالنابل ؟ وخرجت وبحمد الله وسلامته وبعد طول كفاح غير مسلح ؟ فائهبالبطاقة الذكية الممغنطة أو الملغمطة ؟ وعلمت من موظف الشباك أنه علي فيما بعد التوجه لمكتب البريد لأستلام بطاقة بالرقم السري ؟ فدار في خلدي ومن فوري أن الحكومة الحبوبة ربما ستحول لي كام مليون يورو أو دولار علي بنك في جزر الكناري؟ المهم بعد كام يوم توجهت لمكتب البريد وتسلمت بطاقة أخري تحمل الرقم السري الخاص بنا ؟ وتوجهت بعدها إلي عم / عبده البقال - والذي أستلم منه المقررات التموينية علي مدي أكثر من 30 سنة ؟ فوجدت الرجل واقع في حيص بيص ؟ وعرقه مرقه ؟ ولأول مرة أشاهد حشود غفيرة لنساء يلبسن السواد جميعاً وهن جميعهن غلابة بالطبع وأميين لايقرأون ولايكتبون بالعادة ؟ ووجدت عم عبده البقال هايخلع جلابيته وهو محتاس ويصرخ ويهذي ويولول في وجــوه تلك النسـوة ؟ ولايعرف ولامؤاخذة للقاريء ( طيزه من قفاه ) وخاصة وهو أمام ماكينة لم يرها في حياته ومثل البنوك لابد من أن يمرر الكارت عليها ويأخذ منك الرقم السري ؟! حتي يتمكن من ذلك ؟ لتطبع الماكينة إيصالاً بالقيمة المستوجب دفعها ؟ ثم تقوم بالدفع له ( بأكثر من إيصال الماكينة بعشرة جنيهات ؟؟) ولا أعرف لماذا ؟ ثم يسبح هو بطريقة ( عوم الفراشة ؟! ) في أكياس وكراتين وأشولة لاتنتهي لتلك السلع ويبدأ الفرز ثم العد ثم التسليم ؟ وهو يلعن أبوه وحياته واللي خلفوه ؟ ويقسم مغلظاً الأيمان أنه سوف يغلق هذا المحل وبالطبع لايفوته وصلة ( شكر ؟! ) ودعاء للحكومة الحبوبة والذكية ؟ وبدل من أنني كنت أأخذ تمويني في 10 دقائق من قبل ؟ إلا أنني وبفضل الحكومة الألكترونية وبطاقتها الذكية أنصرفت بعد 3 ساعات ؟ ولم أنسي قبل أنصرافي وبدافع العشرة والمحبة مع عم عبده أن أطلب منه الأحتفاظ لديه بالبطاقة الذكية ومعها بطاقة الرقم المفروض أنه سري ؟ ولا أعلم لماذا ؟ راجياً أياه أن يحتفظ بمقرراتي التموينية لديه علي سبيل الأمانة ويقوم بالدفع نيابة عني وعلي أن أحضر مرة واحدة كل 3 شهور لمحاسبته ولأستلام مقرراتي التموينية تلك ؟ فوافق الرجل وتركت له البطاقات وقبل أن أنصرف لاحظت وجود شخص آخر معه يكاد أن يخرج من هدومه ؟ وقميصه طالع من بنطلونه ؟ ويعوم في عرقه ؟ وهو يلعن اليوم الذي عمل به بمديرية التموين ويلعن كل شيء أمامه وبالطبع لم ينسي أطلاقاً الحق الواجب للحكومة الألكترونية الحبوبة ؟ وعندما سألت عنه علمت أنه موظف بمديرية التموين ؟ ولابد أن يمر أسبوعياً كل شهر علي البقال ليقوم بجرد البضاعة الموجودة لديه ومطابقاتها مع رصيد ماكينة البطاقة ؟ ولكي يتأكد أن كل شيء تمام ؟ أي أنه تحول من موظف بمديرية التموين إلي أمين مخزن خارجي ؟ وأي مخزن وهو مطالب بالحصر والعد والفرز كل أسبوع ؟ لكراتين وجوالات وزجاجات لاتعد ولاتحصي ؟!
    بجد ربنا يريحنا بقي من القرف ده
    وبعدين حكايه اشجع بنت مش ديه الفكره الفكره اني اتخقنت وزهقت
    وربنا علي الظالم
    ميرسي ليك يامحمد
    وسوري لو طولت وكل سنه وانت طيب

الحكايه ديه منقوله وسوري لان في الففاظ نسيت احذفها

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع