قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 123456 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 116

انا نفسى بلدنا تبقى حلوه ونكون ماشيين فى شوارع اوروبا رافعين ر اسنا اننا مصريين نفسى المعانى الجميله اللى كانت فى بلدنا زمان ترجع من تانى وصفات المصريين المتاصلة فينا ترجع الضمير، الحب، العدل، الخير، الجدعنه، الاخلاق، الاحسان، العطف على الصغير، احترام الكبير، المساواه، وحاجات تانيه كتييييييييييير كانت ابتدت تقل وتختفى من عندنا اتمنى انها تفضل موجوده لان الحاجات دى هى اللى هتصلح وتغير كل حاجه فى مصر كانت وحشه

عشان لو عندنا ضمير واخلاق مش هنقبل الرشاوى ومش هنسمح للفساد يظهر حوالينا ده احنا كان الناس بيتكلمو عن ضميرنا زمان كان فى كاتب يهودى عارفين يعنى ايه يهودى كتب كتاب عن مصر سماه فجر الضمير احنا اقدم امه فى العالم احنا اللى اخترعنا الضمير والاخلاق

ولو فى حب وخير واحسان مكناش هنلاقى واحد فقير ف البلد او شحات بيشحت عشان يعشى ولاده او حرامى بيسرق عشان يلبس عياله كنا هنلاقى اللى معاه بيدى اللى مش معاه واللى مش معاه بيحسن ويشيل الجميل ويدعيله ربنا يزيده مش ربنا يبيده اكيد فاهمين

اما بقى لو فى عدل ومساواه مكناش هنشوف مظلومين بالبلاوى فى البلد وناس بتتعب وتشقى ويروح شقاها هدر وناس قاعده مانتخه وبتجيب ملايين فى دقيقه كان اللى بيعمل جريمه هيتحاسب عليها مش يحاسبو حد ملوش علاقه بيها واسالو كريم عبد العزيز وغيره من الممثلين كنا كمان هنشوف الناس متساويه بناتكل من رغيف واحد او من نفس طبق الباتون ساليه كنا هنلبس لبس واحد مش واحد يلبس شواله وواحد يلبس سنييه

لو فى احترام ورجوله مكناش هنلاقى راجل كبير بيتهزا وبيضرب من واحد ميسواش حاجه بس الاسم امين شرطة فى مصر مكناش هنلاقى شاب طول وعرض بيتلسع ع قفاه من حتة واحد معفن لو اتقارنو ببعض كنتو هتلاقو اللى بينضرب مثقف وحترم على اللى الكلب اللى بيضرب مكناش هنلاقى خالد سعيد مرمى جنب بيتهم وهو ميت وملامحه اتغيرت من كتر الضرب

لو فى جدعنه وشهامه واصل مكناش هنلاقى بنت واحده فى مصر واحد بيتحرش بيها او شله مش هتفرق والباقيين واقفين بيتفرجو بس موقفهم سلبى مكناش هنلاقى واحد قاعد مجعوص ع الكرسى فى الميكروباص او الاتوبيس وسايب ست شايله ابنها واقفه وعامل نفسه مش واخد باله مكناش هنلاقى واحد طول بعرض ولابس بدله قاعد على كرسي فى اى مكان وسايب راجل عجوز ساند نفسه بعكاز وهو ميقدرش يقوم طبعا عشان منظره اصله لابس بدله

لو فى كل المعانى دى مكناش هنقول عايز تغير ايه فى مصر لاننا اكيد مكناش هنلاقى حاجه وحشه فى بلدنا وفى النهايه تحيا مصر معلش طولت عليكم
    التعديل الأخير تم بواسطة Young DeviL ; 12 - 8 - 2012 الساعة 07:47 AM

زمان انا كنت بنوته حلوه جميله قطقوطه
    ضفايرى مفروده على كتافى ووشى زمان ده كان صافى
    وفى قلبى غنوه وزغروته
    (بقلمى)

البحث على جميع مواضيع العضو لبنى مصر

ساكن في
    cairo,nasr city
    النوع : ذكر Egypt

آمل أن تختفى كل الوجوه الاعلامية التى سممت وأفسدت ومازالت تتلون بكل الوجوه رغم كل ماحدث وكأنك ياابوزيد ماغزيت من أمثال عبدالله كمال والقط والدقاق وسرايا ومن على شاكلتهم

وكذلك مقدمى برامج التوك شو من أمثال سيد على وهناء سمرى وكل مقدمى هذه البرامج ولأن من يدعى منهم الحياد مازال يتأرجح

عجيب أمر مقدمة العاشرة مساءا وهى تقدم حلقة أمس لاعادة تسويق بعض وجوه الشرطة القبيحة وتدعى حياديتهم من أمثال النقيب الذى قدمته والذى أخبر عن نفسه أنه تعامل مع المتظاهرين بالغاز والرصاص المطاطى ويطلب المساواة بين الضحية والجانى وهى تمدح صنيعه!!

3. افتراضي

ربنا يحمى مصر

كل اللي قرأتة يتلخص في كلمتين
    أخلاق + دين

ساكن في
    * مصرية وعايشة في عالم الحب والرومانسية*
    النوع : انثيEgypt

أنا نفسي مصر يبقى عندها كرامة .. نفسي أشوف الناس مع بعضها زي الإخوات .. نفسي البنت لما تمشي في الشارع تمشي وهي مطمنة على نفسها ان مش هايحصلها تحرش أومعاكسات .. نفسي رجال الشرطة يعاملو المواطنين كويس من غير ذل وإهانة .. نفسي ان الغلبان ياخد حقه زي الغني .. نفسي يبقى في احترام وتقدير بين بعضنا .. ان شاء الله

مصر هاتتغير وهتكون أحسن من أول
    أحبك جدا رغم الجميع ... رغم الظروف دون البشر ... وفوق الرسائل أكتب بحبك وبين العواصف وتحت المطر ... أحبك همس رقيق كهمس البلابلفوق الشجر ... بحثت عنك كثير فوجدك داخل قلبي منذ الصغر ... وكيف أرى الأشياء بدونكفأنت المشاعر وأنت البصر ....أحبك جدا....
    (بحـــــــــــــMــــــــبـــــــــــك)
    محدش يفهمني غلط ياجماعةأنا مابحبش حد
    دا أخويا أنا بحبه أووووووووووي

البحث على جميع مواضيع العضو * حساسة ودمعتي الماسة *

ساكن في
    El Minia, Al Minya, Egypt, Egypt
    النوع : ذكر Egypt الفريق المفضل  : الاهلي

بسم الله الرحمن الرحيم
    نفسى مصر تكون بلد ديموقراطيه بجد مش كلام وانا عندى احساس كبير ان هذا سوف يحدث ان شاء الله والمساواة بين الشعب فى جميع الحقوق والواجبات
    ونلغى منها مبدأ ((( الكوسة - المحسوبيه - الرشاوى -الغش - الخداع -ودا ابن مين ودا ابن مين ................الخ ))))
    وان شاء الله ربنا كبير ومش هيضيع دم الشهداء هدر

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

7. افتراضي

نفسى ان ياءتى رائيس من بين الناس
    ياكون شاعر بيهم وبالامهم
    وان يرجع الصف العربى
    وننضم مرة اخرة يدا واحده

8. افتراضي

نفسى 1-القضاء على الفساد والرشوة 2-الشرطة تحترم الشعب 3 -الغاء الواسطة 4-اعلام حر لايخفى الحقائق عن الشعب5-كرامة المصرى تعود 6-ارتفاع الاجور مقارنة بلاسعار 7-نفسى اشوف بلدى احسن من اى بلد اخر

نفسى مصر تبقى كبيرة بشعبها العظيم

10. افتراضي

نقسي امشي في شوارع نظيفه خاليه من القمامه
    نفسي يسود الصدق قي جميع التعاملات
    نقسي يرجع الترابط الأسري
    نفسي يتعلم ابني تعليم جيد
    نفسي كل مصري يقنع بالرزق الحلال

صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 123456 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)