قهوتنا على الانترنت
ابحث عن :  
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20
  1. افتراضي تحذير ...... الثورة فى خطر 3

لم اقصد من نقلي لهذا المقال إتهام هذا الشخص بالخيانة ولاكننا يجب ان نعلم من هو ولماذا هو هنا
    بالصور : 100 سؤال حول وائل غنيم؟!

المقالة من شبكة محيط
    لم تمر أيام على نجاح الثورة الشعبية في تغيير النظام وتنحية الرئيس المصري حسني مبارك إلا وظهر الجدل حول شخصية وائل غنيم ، المدير الإقليمي لتسويق جوجل بالشرق الأوسط، صاحب جروب " كلنا خالد سعيد" الذي اطلق الشرارة الاولى ودعوات اطلاق مظاهرات 25 يناير ضد الشرطة ورجالها.

وانتشر معارضو وائل غنيم وظهرت على صفحات "فيس بوك" المركز الرسمي الذي انطلق من خلاله جروبات تندد بموقفه وتتهمه بالعمالة وتربط بينه وبين الفكر "الماسوني" ، الذي يعد من اهم اهدافه الحفاظ على الدولة اليهودية وإفناء كل الديانات الباقية والدول المعادية ، وتعتبره عميل أجنبي مندس وتبرهن على هذه الاراء بصور لغنيم وهو يرتدي "تي شرتات" عليها علامة الماسونية.

يأتى إنشاء هذه الصفحة والتي وصل عددها الى ألفين و918 مشتركا بعد أن تشكك الكثيرون في هوية وائل غنيم ولم يصدقوا دموعه التى حاول إظهارها على حد وصفهم بأنها "دموع تماسيح" في لقائه مع منى الشاذلى ضمن برنامج "العاشرة مساء" على الرغم من تأكيد انه "ليس عميل" على حد قوله وانه شاب وطني مصري ولم يقم بأي خطوة بناء على تعليمات من أي جهة.

إلى ان الانتقادات ارتفعت في وجه غنيم خاصة لانه يعمل في موقع "جوجل" اليهودى ووصفوه بأنه عميل للأمريكان وذلك بعد أن صرح على إحدى المواقع الإلكترونية أن تفكيره في الثورة جاء بعد ظهور وعودة الدكتور محمد البرادعى.

كما حاولت الجروبات تفنيد أقوال غنيم التي تضاربت عقب الافراج عنه مسترجعة انطلاقه من خلال جروب " كلنا خالد سعيد" الشاب السكندري الذي استشهد على يد قوات الشرطة ، مشيرة إلى ان غنيم قال انه يعيش في دبي في فيلا وانه متزوج من امريكية وانه لم يعد إلى مصر إلا يوم 25 يناير وتم اعتقاله بعدها بأيام.

إضافة إلى التساؤلات التي اثيرت بشأن تحديث الجروب واضافة تعليقات خالد على صفحته على الرغم من انه كان في المعتقل وان الانترنت كان مقطوع عن مصر ، وهو ما علق عليه وائل في حوار له عقب الافراج عنه وقال فيه انه لم يكن يحدث وان اللذين يحاولون اتهامه بالعماله هم من قاموا بذلك.

وطرح الجروب فيديو اعتقال وائل غنيم وشكك فيه في الوقت الذي اشار فيه بعض الاعضاء على الموقع الاجتماعي إلى ان الشخص الذي يظهر في الفيديو ليس هو وائل غنيم .

وانتقد الجروب المنتقد لدور وائل غنيم قيام شركة "جوجل" العالمية بالاهتمام بشخصية مندوبها للتسويق في الشرق الاوسط وتخصيص رقم هاتف للادلاء بأى معلومات عنه ، وكان اريك شميت، الرئيس التنفيذي لجوجل قد اشاد الثلاثاء بالرئيس التنفيذي للشركة الأمريكية عن الشرق الأوسط، وائل غنيم، لما قدمه من مساعدة في تنظيم الانتفاضة الشعبية.

كما انتقد الجروب ظهور صفحة "نفوض وائل غنيم" على الفيس بوك ، مشيرا إلى ان الصفحة انضم إليها ما يقرب من 100 الف شخص خلال ساعة وهو امر عجيب ، وانتقد معارضي غنيم كلمة " أفوضه تفويض كامل بدون شرط" التي ظهرت في نص التفويض .

وأشار الجروب إلى ان غنيم أكد قبيل اعلان التنحي انه سوف يترك السياسة ويعود إلى حياته الطبيعية وقال على موقع تويتر "أعد كل مصري بأنني سأعود إلى حياتي العادية، ولن أشارك في أي عمل سياسي بعد أن يحقق المصريون حلمهم". إلا انه يجهز لانشاء حزب للثورة يكون هو رئيسه. كما عرض الجروب التناقض في مواقف غنيم وعرضوا فيديو له في البيت خلال خطاب التنحي وقالوا: "اذا كان غنيم قائد للثورة فهل عندما تنجح يذهب إلى التحرير للناس أم يذهب ليرقص مع خالد النبوى " .

وأشار الجروب إلى انه بعد التنحى بدأت لعبة غنيم تتكشف أكتر عندما قال: "انى بشكر البرادعى اللى كان السبب فى انى اتحركت وغيرت"، وأشاروا الى انه الان يدعو إلى ترشيح البرادعي للرئاسه مش خاصة عقب اعلان البرادعي انه لن يترشح للرئاسة إلا اذا طلب منه ذلك .

وحول تصريحاته بشأن ما تعرض له خلال الاعتقال ، اشار الجروب إلى تصريحات غنيم في العاشرة مساءا التي اشار فيها إلى انه لم يتعرض للضرب إلا انه كتب بوست في صفحته على الفيس بوك اشار فيها إلى انه تعرض للضرب الشديد في أمن الدولة وكثير من الناس شاهدت البوست إلا انه قام بمسحه بعد ذلك وحدث تضارب في تصريحاته بشأن تقبيل كل من ضربوه من رجال الامن وبين تأكيده بانه لم يتعرض للضرب.

وازداد من حدة الأمر ما تناقله شباب "فيس بوك" ودعوتهم لبحث عن الترجمة الإنجليزية لعبارة "مصر تحتل اسرائيل" والتى ظهرت ترجمتها "مصر هي إسرائيل" وهو ما أثار الاستياء ودفع العديدين إلى الاشارة إلى ان وائل غنيم عميل لليهود وللأمريكان مما جعله يدلى بتصريحات يؤكد فيها أنه سيقوم بالاتصال بالمسئولين عن الترجمة بشبكة جوجل للتحقق من هذه المسألة.

ومن بين العبارات التى كتبها الأعضاء على صفحة " وائل غنيم عميل وبالدليل" و"كارهى وائل غنيم": "نحن لسنا ضد الثورة ولكننا ضد هذا العميل" ، " لو أنت مش عميل للصهاينة ..لو راجل استقيل من شركتك"، هذا بالإضافة إلى الكثيرين الذين توجهوا بالدعاء عليه والمطالبة بمحاكمته لخيانته مصر ، إلا ان حقيقة شخصية وائل غنيم تظل علامة أستفهام كبيرة أمام شباب "فيس بوك" الذي انقسم بين مؤيد ومعارض .

ومن جانبه ، كتب غنيم على صفحته في موقع " فيس بوك" الاجتماعي منذ ساعات:" كل يوم اشوف اشاعة شكل اول يوم قالوا ترجمة جوجل مع العلم انى مسئول عن التسويق والدعايا للشركة تانى يوم قالوا دة لابس حظاظة مع العلم ان معظم شباب مصر بيلبسوا حظاظات تالت يوم قالوا ماركة التيشيرت ماسونية مع العلم إن التيشيرت ده ماركة جيوردانو والأسد ده رمز رياضي وحتلاقوه على لوجوهات اندية بعدين قالوا انى ممول من امريكا لو كنت ممول مكانش أمن الدولة طلعني ورئيس الجهاز حضني وباسني واعتذرلي على اللي حصل لي (واسألوه) ومكانش قيادة الجيش تقعد معايا ،حنسيب فلوسنا ودم الناس اللى ماتت والفساد اللى فى مجتمعنا ونقعد نتكلم على حظاظة وتيشيرت".

وأشار غنيم إلى انه سيظهر الاربعاء في التلفزيون للرد على هذه الاشائعات ، وانقسمت التعليقات بين مؤيد له ومعارض وبين مدافع عن مواقفه ورافض للاشاعات وبين مطالب بتفنيد كل الاتهامات وسماع رد واضح وصريح من غنيم.

بعض الانتقادات الحادة التي وجهت لوائل غنيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    ونتابع بفضل الله جمع الادلة التى تؤكد ان هناك ايدى خفية وراء المدعو وائل غنيم
    دعونى اضع لكم كل الادلة اولا وبعدها نتحاور وارد على كل تعليق ان شاء الله
    ماهو تفسيركم لهذة الصورة

فقط انظروا وفكروا قبل التعليق
    من هذا الشخص انة روبرت جيبس المتحدث الرسمى باسم البيت الابيض

ولماذا يتعمد ان تظهر يدة اليمنى امام كاميرات الاعلام
    ولماذا يرتدى المدعو وائل غنيم ايضا نفس النوع من الاساور فى نفس اليد ويتعمد ان تظهر يدة امام الكاميرات
    ومن هذا الشاب الذى تم استضافتة ايضا فى التلفزيون المصرى ليتحدث بالنيابة عن المتظاهرون ومن انابة عنهم ولماذا يرعف يدة ايضا وبها اساور بلون مختلف
    لماذا يصر وائل على ان يرتدى هذة التى شيرتات بنفس الشعار الموجود على المحافل الماسونية العالمية
    حتى انة لم يكتفى بارتدائها لاظهار الولاء وانما ايضا قام بجعل ابنائة يرتدون نفس الشعار
    وارجوا ان لايقول احد ان هذة الماركة الخاصة بالتى شيرت ارجوك الماركة تكون من داخل اللياقة وليس فى الخارج فقط فلنطلب منة ان يصور الداخل ونرى هل هذا الشعار موجود على الداخل ايضا
    هل انت ياوائل غنيم مرغم على تادية السلام الوطنى لتغمض عينيك

نسيت ارفاق اهم صورة وهى طريقة الاشارات المستخدمة من اهم رموز الماسوينة على مستوى العالم
    المعروف ان الماسونية اساسها من اسكتلندا
    واكبر محافل موجود بها
    هذة بعض الاتهامات التي وجهت لة
    من وجة نظري جميع هذة الصور لا تعتبر دليل حقيقي علي ادانة احد او حتي اتهامة
    وجميع ما جاء في الصور يمكن تفسيرة علي اكثر من وجة
    لكن ساتابع الموضوع اولا باول وساري ما هي النهاية
    محبتي للجميع

منقووووووووووول

انا موفقاك ان الموضوع فعلا فيه لغز بس ليه ميكونش حضرتك بتلعب بدماغنا ؟؟؟؟ وخصوصا انك جديد فى المنتدى واول مشاركه ليك كتبت عن وائل غنيم اشمعنااااا؟؟؟ وبعدين اعذرنى اصل اللى بيلعبوا كتروا الايام دى انا عن نفسى مبقتش بثق فى حد مهما كان
    والبيت الابيض مش اهبل عشان يكشف نفسه للدرجه دى
    اسوره ليه مش لاقيين حاجه اخفى من كده؟؟؟
    وبعدين سواء الموضوع ده كان صح او غلط مش هيفرق عارف ليه؟؟
    عشان وائل غنيم ده مجرد واحد من الثوره مش بطل يعنى هو معملش حاجه وهو قال كده كمان الثوره كان فيها ملايين مش كلهم لابسين الاسوره نركز ليه على وائل غنيم؟؟؟ كان واحد من الثوره وخلاص مبقاش سعد زغلول يعنى
    وبعدين ده راح امن الدوله وعاش معاهم ودول بينطقوا الحجر لو فى حاجه كان هيقر
    وائل غنيم راجل مصرى وطنى بيحب بلده زكى ومينفعش نتهمه بحاجه وهميه زى كده
    دى وجهة نظرى
    تقبل مرورى
    اختك لبنى

زمان انا كنت بنوته حلوه جميله قطقوطه
    ضفايرى مفروده على كتافى ووشى زمان ده كان صافى
    وفى قلبى غنوه وزغروته
    (بقلمى)

البحث على جميع مواضيع العضو لبنى مصر

أعتقد ان الناس اللى عمالة تقول كدة وتروج فى الكلام الفاضى دة يروحوا يستخبوا بقة عشان خلاااااااااااااااااص الشعب المصرى فاق وفاهم كويس الالاعيب دى ....
    التعديل الأخير تم بواسطة smart girl ; 23 - 2 - 2011 الساعة 12:21 PM

4. افتراضي

عندك حق الشباب فاق وعارف هو عايز ايه ولازم نغير من اسلوب التفاها ونحاول نحارب الالعيب

5. افتراضي

الصور فيها لغز كبير بس مش ادر افهم لو غنيم عميل فعلا يبقي هيتعرف عليه بسرعه دى مظنش وائل ذكى جدا مش ممكن يخلينا نعرفه ونكشفه بس المشكله ازاى تكون التشلبه الفظيع في الصور ولبس الحظظات وكمان فى نفس الايد مش عارف افكر ازاى ممكن يكون وائل غنيم عميل ممكن تكون صدفه ويكون وطنى وتكون انت ظلمه مش ادر استوعب كتبتك فى الموضوع دة وربنا يستر على البلاد وشبابها والناس مباقتش تصدق بعض

بسم الله الرحمن الرحيم ((اذا جائكم فاسق بنبأ فبتبينو قبل ان تصيبو قوم بجهالة))صدق الله العظيم
    لا حول ولا قوة الا بالله اتمني من اي احد يكتب موضوع فيه اتهام لاي احد يكون معاه دليل للادانه مش تقولو اسوره
    وحظاظه وتي شيرت اولا انا لا مع وائل غنيم ولا ضضه لاكن اخاف من اتهام شخص برئ
    أنزف أنزف أنزف حتى آخر قطرة من دمي.
    فدعيني أرتوي من جرحٍ أنهارُ
    وأنتفض من غباري لألقاك لأهواك لأسلاك

البحث على جميع مواضيع العضو mahmoudali

7. افتراضي

يا شباب والله انا ما اقصد اهانة احد ولاكنني وصلني هل اخبار من الانترنت و تفاجأت فيها وحبيت حطها على النت بمنتدى لإخوانا المصرية غيرتا منا عليهن بس مو اكتر من هيك .............. حتى انا ما كتبت هل مقالة فقط كتبت اكتر من مقالة بتتعلق بالمؤامرات ضد اثورة واكيد الكل بيعرف انو العالم مو كله حابب التغير يلي عم يصير بمصر لانو في كتير اشياء عم تكون مو من مصلحة كتير دول
    وارجوا من الاعضاء النظر الى الموضوع على انه هدفه التحذير فقط لان الموضوع متل ما جائني نقلته إليكم

اولا شكرا على موضوعك اخى العزيز وبنشكرك انك مش مصرى ومع ذلك مهتم بمصر وسوريا مش بعيد عنها ده انتم شعب جميل دايما احنا مش هننسالكم لما العدو ضرب الاذاعه المصريه وخرجت اذاعتكم من سوريا قالت هنا القاهره فانتو طول عمركم شعب اصيل بس مينفعش نظلم حد لازم يكون فى دليل قوى ضده وللاسف دى مش ادله قويه واهلا بيك فى منتدانا مصراوى كافيه ويارب تكون مبسوط معانا ونشوفلك مواضيع كتير وتتفاعل مع المصريين والعرب اللى هنا بس عايزه اقولك ان الشباب المصرى خلاص بقى واعى وهيعرف مين بيخون بلده ومين بيصونها ومين كمان بيدارى مره تانيه شكرا على موضوعك واعذرنا اذا كان اى حد فينا بيرد بعصبيه اصلنا مبقناش مستحملين اللى بيحصلنا ده غير ان كل شويه يطلعوا ويقولوا على حد خاين بقينا بنخون بعضنا كده حرام انا قاعده فى بيتنا وخايفه يجى حد يقولى انتى خاينه
    احنا اسفين ليك لو كنا اتعصبنا فى الرد بس المموضوع مش مستحمل
    وهلا بيك معانا وننتظر جديدك
    تقبل مرورى
    اختك لبنى

زمان انا كنت بنوته حلوه جميله قطقوطه
    ضفايرى مفروده على كتافى ووشى زمان ده كان صافى
    وفى قلبى غنوه وزغروته
    (بقلمى)

البحث على جميع مواضيع العضو لبنى مصر

9. افتراضي

لا عادي كتير ......... الحق معاكم بالشيء يلي عم تقولوا .... يمكن انا لو كنت مكانكم كنت حقول نفس الشيء
    والكل بيعرف انو الشعب المصري شعب واعي وعاقل وانا بتمنالكم كل خير
    واي نصيحة بتقدموها لي حكون من الشاكرين لكل الاعضاء
    وشكرا

ساكن في
    * مصرية وعايشة في عالم الحب والرومانسية*
    النوع : انثيEgypt

وائل غنيم اشرف من الاشاعات دي كلها .. احنا كلنا بنحبه ووثقين بيه .. بعدين موضوع الفبركة بقى سهل جدااااااااااااااااااا .. وبقى موضوع قديم ومفهوم ومش هايدخل راس حد .. شكراااااااااااااااااااا احنا عارفين مين وائل ومين شباب مصر ومش هانسمح لحد ان يشوه صورته وصورة شباب مصر مهما كان مين
    أحبك جدا رغم الجميع ... رغم الظروف دون البشر ... وفوق الرسائل أكتب بحبك وبين العواصف وتحت المطر ... أحبك همس رقيق كهمس البلابلفوق الشجر ... بحثت عنك كثير فوجدك داخل قلبي منذ الصغر ... وكيف أرى الأشياء بدونكفأنت المشاعر وأنت البصر ....أحبك جدا....
    (بحـــــــــــــMــــــــبـــــــــــك)
    محدش يفهمني غلط ياجماعةأنا مابحبش حد
    دا أخويا أنا بحبه أووووووووووي

البحث على جميع مواضيع العضو * حساسة ودمعتي الماسة *

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع